En lärling och en lärare arbetar med sladdar i en vägg. Över bilden är monterat en växlande diagramkurva, illustrationer av covid-19 och porträttbilder av Peter Wesström och Pär Hallström

Peter Wesström och Pär Hallström, lärare på elutbildningen på Bessemerskolan i Sandviken, har fått kämpa stenhårt för att få ut sina elever på APL i år. (Bilden är ett montage har inget samband med texten)

Av de 15 elever som gick ut programmet i våras har knappt hälften fått en lärlingsanställning. När det handlar om den arbetsplatsförlagda praktiken, APL-platserna, har det varit ett annorlunda år. 

När tvåorna precis hade gått ut på sin praktikperiod i våras briserade pandemin. Något som ledde till att ett antal av eleverna skickades hem från sin praktik. 

– Det var framförallt Sandvik som införde hårda krav på vilka de släppte in innanför grindarna, de ville inte ha in fler människor där än vad som var absolut nödvändigt, vilket vi har full förståelse för, säger Peter Wesström, även han el-lärare på Bessemer i Sandviken. 

Sandviks hårda regler ledde i sin tur till att underentreprenörerna, som Midroc electro, inte heller kunde ta med praktikanter till stålverket. 

En lärare berättade att de inte fått ut en enda elev i årskurs två på praktik under hösten.

Peter Wesström, lärare

– Så även där tappade vi ju platser över en natt, säger Pär Hallström.

Utöver de praktikplatser som föll bort från Sandvik och deras underentreprenörer försvann även praktikplatser från Sandvikens energi då bolaget fattade ett koncernbeslut om att inte ta emot praktikanter under pandemin. 

De elever som blev av med sin praktikplats fick komma tillbaka in på skolan.  

– Vi fick hastigt sy ihop arbetsuppgifter individuellt för varje elev, säger Pär Hallström.

– Och samtidigt jobbade vi hårt för att ersätta de förlorade praktikplatserna. Dels försökte vi få övriga företag att ta extra praktikanter, men vi raggade även nya företag, säger Peter Wesström.

Även i höstas var det svårt att få praktikplatserna att räcka till. Elprogrammet på Bessemer valde att låta vissa av eleverna dela på en praktikplats. 

– Vi tittade på de elever som hade rester kvar på olika kurser, och de fick dela på praktikplatserna. För att alla åtminstone skulle få lite praktik, säger Peter Wesström. 

Så de som klarat alla sina kurser fick en hel praktikperiod?

– Ja. Vi tyckte att det var det minst dåliga alternativet. Eleverna har tagit det bra. De har visat förståelse för vårt arrangemang, säger Pär Hallström.

Ett stort antal företag har tagit ett jättestort ansvar, inte minst de här lite mindre installationsföretagen och det vill vi verkligen ge dem cred för.

Peter Wesström, lärare

Nu säger de båda el-lärarna att de är oroliga för nästa praktikperiod i vår. 

– Vi är jätteoroliga. Det är tvåorna som ska ut på sin första APL-period. Om vi inte får ihop med tillräckliga platser så måste vi göra som vi gjorde i höstas. Att de som har rester på tidigare kurser får dela på en praktikplats, säger Peter Wesström. 

– Vi har egentligen inget val, säger Pär Hallström.

Hur viktig skulle ni säga att arbetsplatspraktiken är?

– Jätteviktig. Dels för elevernas möjligheter att visa upp sig och skapa kontakter, dels för att skapa lärdomar från det riktiga arbetslivet, säger Pär Hallström och fortsätter:

– Ett stort antal företag har tagit ett jättestort ansvar, inte minst de här lite mindre installationsföretagen och det vill vi verkligen ge dem cred för. 

Trots att det har varit svårt för lärarna på elprogrammet på Bessemer i Sandviken att hitta praktikplatser åt eleverna säger de att de har uppfattat att det varit än svårare på andra håll. 

– Jag var i Borlänge på kurs i höstas, och där pratade jag med andra el-lärare. En lärare berättade att de inte fått ut en enda elev i årskurs två på praktik under hösten. Så det är tufft överallt, och tydligen på vissa ställen så tufft att de inte får ut en enda elev, säger Peter Wesström. 

Diagramkurva

Procentuell förändring i antalet el-lärlingar

Diagramkurva

Antalet el-lärlingar per år

Text: Anna Norling
Foto: Britt Mattsson