Företag som Tesla behöver ta samma ansvar som facken gör vid vild strejk
”Jag har en önskan om att alla konsumenter tänker efter innan man blir kund och ställer sig frågan: är detta ett företag med bra arbetsvillkor för sina anställda?”, skriver Urban Pettersson om den fackliga konflikten med Tesla.
När jag går ner till bilen på morgonen för att åka till tågstation och ta pendeln in till jobbet är det äntligen ljust, fåglarna har börjat sjunga och luften är lätt att andas.
Man kan lätt luras att våren redan är här men vi får vänta ett tag till innan den bästa årstiden är här.
Det väntar säkert några bakslag runt hörnet men det går åt rätt håll, riktningen är satt och våren kommer, oavsett vad vintern tycker om det.
Elektrikerförbundet har lagt nya och utökade sympativarsel mot Tesla eller TM Sweden som det svenska företaget heter.
Orsaken är att efter mer än fyra månaders stridsåtgärder har företaget ännu inte visat någon vilja att teckna ett kollektivavtal med IF Metall.
Företaget gör allt vad dom kan för att kringgå stridsåtgärderna genom att använda sig av strejkbrytare och juridiska ombud för att bestrida och kringgå alla effekter av konflikten.
Tesla vill tvinga oss till USA-modell
Med andra ord: en arbetsgivare som vill tvinga oss till att acceptera en amerikansk arbetsmarknadsmodell, eller om man så vill en imperialistisk tankemodell där Tesla ska bestämma spelplan oavsett vilka regler och traditioner som finns i Sverige.
Vissa arbetsgivare och arbetsgivarorganisationer ifrågasätter konflikträtten. Mantrat är att de är oskyldiga offer och att kollektivavtal är frivilliga.
Enligt deras uppfattning borde fackens rättigheter begränsas till att åtgärden bara får riktas till den berörda arbetsgivaren.
Jag vill påpeka att det företag som är berörda av sympativarsel är på ett eller annat sätt inblandade i affärer med Tesla.
Vill man minska risken för sympatiåtgärder ska man göra sina affärer med kollektivavtalsbundna företag, man ska definitivt inte göra affärer med ett företaget som använder sig av strejkbryteri.
Vild konflikt på pendeltågen
I somras var det en vild konflikt på pendeltågen i Stockholm, jag funderar på hur Svenskt Näringsliv låtit om något LO-förbund ryckt på axlarna och tyckt att ”fredsplikt är ju bra men den måste vara frivillig, alla arbetstagare själva måste få välja om dom är bekväma med fredsplikt”.
Arbetsgivarna behöver ta samma ansvar som facken gör vid vild strejk. Det vill säga; ta tydligt avstånd från strejkbryteri och blockadbryteri.
Det är ett gemensamt ansvar att alla accepterar och följer de spelregler som gäller.
Det pågår även en lågintensiv diskussion att det är synd om Teslaägare för de blir drabbade.
Om man väljer att bli kund till ett företag utan kollektivavtal måste man vara medveten om att man tar en risk.
En risk att arbetarna har lägre löner och sämre arbetsmiljö än på andra företag i samma bransch, en risk att facket vill teckna kollektivavtal och varsla om stridsåtgärder.
Konsumenter måste ställa sig frågan
Jag har en önskan om att alla konsumenter tänker efter innan man blir kund och ställer sig frågan: är detta ett företag med bra arbetsvillkor för sina anställda?
Ett kollektivavtal och organiserade arbetare är det enda säkra skyddet för dig som konsument om du inte vill medverka till osund konkurrens.
Elektrikerförbundet kommer att stå upp för IF Metalls krav på motorbranschens kollektivavtal tills avtalet är tecknat.