– Det är det största billaddarprojektet för de som arbetar Volvo, det finns många anställda med elbilar, säger Robin Wikemar, ledande montör vid Caverion i Göteborg.

Caverions montörer har arbetat med projektet sedan januari i år, planen är att allt ska vara färdiginstallerat i höst.

– Det gäller att planera, särskilt här på Volvo där produktionen ständigt pågår. Till exempel hur många p-platser det går det att stänga av vid varje tillfälle. För de är alltid fulla, säger Robin Wikemar.

De laddare som montörerna vid Caverion installerar vid bilfabriken är Garos nya, som släpptes i december.

Problem under programmering

Själva installationen ser inte Robin Wikemar som särskilt krånglig, det är senare, under programmeringsbiten problem kan uppstå.

– Jag ska gå kurs om just det på fredag, och det gäller endast Garos laddare, berättar han.

Robin Wikemar.

Det här projektet är Robin Wikemars andra som ledande montör. Han har arbetat i sju år på Caverion.

– Det är väldigt kul, jag trivs väldigt bra.

Han har för det här projektet gått upp i heltid, det behövdes för att vara ledande montör för installationerna vid Volvo-fabriken.

Personlig tränare vid sidan

Tidigare har han arbetat deltid på Caverion, detta då han samtidigt som elektrikerjobbet arbetar som personlig tränare.

– Jag är ganska nöjd med hur det ser ut idag, att ha pt-biten som sidobusiness, för det tar ganska mycket energi. Jag har jobbat minst 50, kanske 60 timmar i veckan, de senaste två åren. Om jag lägger ihop arbetet på Caverion och arbetet som personlig tränare.

Robin Wikemar har även tävlat i fitness, men det tar än mer tid och engagemang.

– Då måste jag fokusera bara på det, säger han och tillägger:

– Elyrket roligt och utvecklande, särskilt ett sådant här jobb. Planera och tänka i förväg, det tycker jag är jätteroligt. Men man vill ju utvecklas, så jag kommer nog inte vara montör i hela mitt liv.