Världens största elmässa, Light+Building i Frankfurt, pågår i skrivande stund och för svenska Plejd är det startskottet på en Europa-lansering.

– Absolut, vi siktar på samma modell som vi gjort i Sverige: det är elektrikerna som är våra kunder och dem når vi via grossisterna, säger VD Babak Esfahani.

Populära bland elektriker

Vi sitter i en väl tilltagen monter och det är gott om folk både i och runt visningsväggarna och Plejds egna café.

I Sverige och Norge har de blå puckarna slagit stort bland elektriker.

Babak Esfahani.
Plejds VD Babak Esfahani.

När nu svenskarna siktar in sig på ytterligare sex mellaneuropeiska länder, däribland Tyskland och Spanien, lanseras en jalusipuck, JAL 01, för att locka marknaden.

Det var i princip ett måste.

– Det är en större del i deras installationer, en integrerad del i hemmet, ofta en standard. Jalusier är också belysning eller ljusstyrning, man dimrar solen så att säga. Så det är ett mervärde vi trycker på och behöver ha, säger Babak Esfahani.

Inte helt lätt

Här visas också en helt ny LED-driver för LED-list som även den förstås ”lirar” med appen. Gjord för 12V upp till 40W och 24V som kan lastas 75W.

På gång är också en extenderpuck för att förlänga signalen utan att behöva en dyrare dimmerpuck.

Mässan är enorm och att sticka ut i bruset är inte helt lätt.

– Här är vi nya igen, så som vi var hemma i Sverige en gång i tiden. Men reaktionerna känns som då när vi får visa vad vi har, säger Babak Esfahani.