En person intervjuar en annan framför Sveriges radios bil.

Kommunchef Lotta Engdahl, Österbymo, grillas av programledare Marie-Louise Kristensson, till höger, inför valet. SR-bilen ställs upp, är arbetsklar på kort tid och klarar all typ av sändning i minst sex timmar, kanske mer nu med solceller på taket.

Det säger Jimmy Calmerberg, produktionstekniker Sveriges Radio, som är ute och sänder med SR:s nya satsning på mobilitet, ett så kallat flexifordon: en fullt utrustad redaktionell arbetsplats för tre personer där kraftkällan delvis är solceller.

Förutom fikaplats och micro så är bilen utrustad med en fungerande arbetsplats med allsköns nätverk, skärmar, mikrofoner, mixerbord och redigeringsmöjligheter.

– Det är ett pilotprojekt och den ska ut och jobba under valet, sen ska det utvärderas. Vi håller på att byta ut våra gamla ”Mercabilar”, säger Jimmy Calmerberg.

Sveriges Radio

Sveriges Radio har fasta redaktioner på över 50 platser och gör varje vecka inslag från i snitt 184 olika kommuner.

SR jobbar också sedan flera år med tillfälliga redaktioner runt om i landet, och nu alltså rullande redaktioner. Allt för att sköta sitt Public Service-uppdrag.

En bra arbetsmiljö

När Elektrikern besöker är bussen uppställd i centrala Österbymo och kör en förmiddagssändning.

En programledare, tekniker Jimmy och en reporter ute på vift i grannbyn sammanflätat med stöd från redaktionen i Norrköping som skickar över SMHI-prognoser, trafikrapporter och annat övergripande material. 

– Men i princip kan vi ”teknik-köra” allt från den här bilen, ett rullande radiohus. Vi är laddade för ungefär sex timmars sändning när vi åker ut.

Jimmy Calmerberg
– Vi ska kunna åka ut i princip vart som helst och ”självköra” en hel sändning. Vara med där det händer, berättar Jimmy Calmerberg.

Exakt hur mycket solcellerna fyller på i tid är svårt att sätta en siffra på ännu. 

SR:s medarbetare och tekniker har funnits med i utvecklingsarbetet och uppdraget var inte minst att skapa en bra arbetsmiljö. Inomhusmiljön i de äldre fordonen kunde variera mellan ”60 grader varmt eller 20 minus” beroende på väder.

Hela systemet går på 24 volt, även klimatanläggningen. 

Kräver inte så mycket

Bilen ska kunna åka på en skarp nyhetshändelse ena dagen, spela in en konsert nästa, möta lyssnare på torget dag tre för att sedan sända Naturmorgon dag fyra. 

Och om strömmen tar slut?

– Vi kräver inte så mycket ström faktiskt, ett 230V 10A uttag så klarar vi oss. 

Teknisk utrustning.
När bilen lämnar garaget är den med sin LPS och batteripaket med inverter redo för sex timmars sändning var och när som helst.

I värsta fall går det att starta bilen, men det blir det inte så bra radio av. Och någon stor sändare för att få ut radiovågorna handlar det inte heller om numera.

– Det hela bygger på SIM-kort och 4G-telefon. Vi jobbar hela tiden mot ett antal 4G-operatörer och hoppar emellan. Det är väldigt mobilt och det mesta går via telefonerna, säger Jimmy Calmerberg.

Unik? Njae… Men så pass intressant att Franska Public Service skickat upp ett team som intresserat gått igenom den svenska lösningen i detalj. Svensk Public Service på export?