Serien är ett svar på efterfrågan på kraftigare maskiner, inte minst från byggbranschen.

XGT blir en egen serie vid sidan av Makitas stora 18V-serie LXT, och de är inte kompatibla batterimässigt mer än att ett LXT-batteri kan laddas i en 40V-laddare – om du har en adapter emellan.

Makita är inte först med detta. Andra fabrikat har maskiner med olika lösningar för ställbara batterier från 18-50 eller 60 V – men Makita verkar vara först med att i stället göra en separat serie.

Skälet är driftsäkerheten. 

Med maskiner och batterier som är kompatibla fullt ut ser vi att vi undviker problem på längre sikt.

Magnus Eklund, produktchef Makita

– Ja, det här har testats grundligt, och med maskiner och batterier som är kompatibla fullt ut ser vi att vi undviker problem på längre sikt. De håller längre, säger Magnus Eklund.

Instruktionsbild för skruvmejseln

Turbo: En uppväxlad skruvmejsel

Ny teknik

Säkrare drift utan brända maskiner eller batterier alltså.

I första omgången släpps elva maskiner, däribland en slagskruvdragare, med ett vridmoment på hela 220 Nm, och två borrskruvdragare. Redan nästa år räknar Makita med ett 100-tal maskiner på marknaden. 

Flera maskiner kommer med momentbegränsning, som blir en extra viktig funktion när kraften blir större; Maskinen stänger av motorn om verktyget plötsligt blockeras eller tvärstoppar.

Batterierna ska tåla damm, fukt och tuffa förhållanden. De finns som 2,5 och 4,0 Ah.

Magnus Eklund
Magnus Eklund, produktchef Makita.

Ah-värdet är ju så att säga ”tankvolymen” på batteriet och inte knutet till effekten. Högre Ah ger längre arbete per laddning. Men 2,5 Ah-batteriet kan å andra sidan snabbladdas på 28 minuter medan det stora kräver 45 minuter.

Fler Ah-timmar per batteri går förstås att göra, men Makita anser att dessa blir för stora och tunga – och dessutom för dyra för den här typen av maskiner.

De här båda batterierna väger 0,7 respektive 1,0 kg.

Batterierna är ”smarta” och kommunicerar digitalt med maskinen för optimal laddning och nyttjande.