För några veckor sedan var Andreas på jobb i skogen utanför Leksand. Han jobbar hos Dala Energi och ett träd hade fallit över ledningen ute i skogen, som nu skulle åtgärdas.

– Jag tog fram spänningsmätaren. Då kom jag åt ena stiftet när jag skulle mäta i lådan som satt på en stolpe i närheten av där trädet fallit. Jag kände av det rejält. Jag hamnade mellan fas och nolla. Jag blev nolla kan man säga.

Uppmanades att åka till akuten

Olyckan hände på en fredag eftermiddag och Andreas trodde det skulle bli svårt att komma in i vården. Dessutom var det första gången han råkade ut för strömgenomgång i sitt arbete.

När han kom tillbaka till jobbet på måndag morgon berättade han för kollegorna och chefen vad som hänt. De rådde honom att ta kontakt med vården.

– Jag ringde sjukvårdsupplysningen. All strömgenomgång ska man behandla.

Han fick beskedet att åka in till akuten.

Andreas visar upp spänningsmätaren.
Andreas slant med handen och kom åt stiftet på spänningsmätaren när han skulle mäta spänningen.

Läkaren: Hushållsel är inte farligt

Andreas bor i Rättvik och då är akuten på Mora lasarett den närmaste akutmottagningen.

Jag berättade i receptionen vad som hänt och de bad mig vänta. Efter en stund kom sköterskan ut och sa att läkaren sagt att det inte var farligt med hushållsel. Jag kunde åka hem.

Andreas blev arg och irriterad. Han visste att det var farligt. Under skolan i Rättvik hade man gått igenom problematiken med strömgenomgång.

Olyckan anmäld

I två år har Andreas haft jobbet på Dala Energi. Under utbildningen på gymnasiet i Rättvik, gick han på en så kallad lärlingsplats från tvåan. Två dagar i veckan fanns han på Dala Energi, tre dagar gick han i skolan.

– Jag kände ju att jag mådde dåligt när det hände, men kände inget direkt på måndagen.

Andreas Lindqvist
– Jag blev så irriterad och visste knappt vad jag skulle säga så jag gick, säger Andreas.

Andreas fick inget gott förtroende för sjukvården utifrån det bemötande han fick. Nu är det skriven en tillbudsrapport på händelsen och Andreas tycker att hans chefer hanterat det bra.

– Naturligtvis ser vi problem med det som inträffat. Vi tog snabbt kontakt med Mora lasarett. Men vi har inte fått någon återkoppling, säger Kent Byman, som är marknadschef på Dala Energi, om agerandet på akuten vid Mora lasarett.

Företaget, som konstaterat att det varit ett handhavandefel, har anmält olyckan till Arbetsmiljöverket och till Elsäkerhetsverket.