Det började med att firmans tankkort inte fungerade. Ett halvår senare var krisen ett faktum. Firman gick i konkurs.

Sandra Wiman började på elfirman i Stockholm i januari 2023. Men redan efter ett par månader började problemen. Det började som sagt med tankkorten.

– Det var 50/50 om det gick att använda tank-korten eller inte. I början av månaden kunde man alltid tanka, men i slutet av månaden kunde det stå ”medges ej” och vi fick lägga ut själva för tankningen och lämna in kvitton för att få tillbaka pengarna månaden efter.

Firman hade bra med jobb, men inte tillräckligt många montörer. Det blev allt färre anställda.

Gick inte längre att beställa material

– Det gjorde att det blev stressigt på de olika projekten, så de anställda ruttnade och projektledare gick in i väggen. Efter det att jag började i januari slutade tre projektledare och fyra elektriker. De hade för mycket jobb och för lite personal. Så det gick utför, säger Sandra.

Sandra Wiman som sitter vid ett bord med en kopp kaffe.
Sandra Wiman hemma i köket.

Sedan märkte Sandra och hennes kollegor att det inte längre gick att beställa tillräckligt med material som de behövde till de olika projekten.

– Därefter blev det bara värre och värre, vi fick använda de grejer vi redan hade.

Sandra var ledande montör på ett lägenhetsbygge på andra sidan stan. Men de låg efter i arbetet.

– Och vi hann aldrig i kapp för vi saknade så mycket folk.

Förseningarna ledde till att kunderna höll i betalningarna, eftersom firman inte kunde leverera det de lovat.

– Så det blev en ond cirkel, säger Sandra Wiman.

Chefen skickade meddelande

Söndagen den 17 september fick Sandra ett meddelande från sin chef. Det var ett obligatoriskt möte på firman direkt på måndag morgon.

– Det första jag tänkte var ”firman har gått i konkurs”. Jag hade på känn att något skulle hända.

Där fick de anställda beskedet att firman begärt sig själva i konkurs. Därefter skulle Sandra och hennes kollegor återgå till arbetet.

– Vi var chockade över beskedet och det kändes inte värt att jobba. Det kändes konstigt och inte alls bra.

Dagen efter kom konkursförvaltaren till kontoret och berättade om vad som händer vid en konkurs.

– Han sa att vi hade arbetsplikt i konkursboet.

– Men kunderna ville inte ha oss på projekten, eftersom vi inte kunde lämna garanti på att rätta till eventuella felaktigheter.

Lämnade in firmabilarna

I stället fick Sandra och hennes kollegor åka runt på de olika projekten och hämta allt material som tillhörde firman.

– Sedan lämnade vi in firmabilarna, och vi som var med i facket åkte veckan efter till fackets kontor i Solna. Där fick vi veta att vi var arbetsbefriade, och vad och i vilken ordning det går att kräva utbetalningar från konkursboet.

Detta gäller vid en konkurs

Om din arbetsgivare går i konkurs utser tingsrätten en konkursförvaltare. Förvaltaren fattar alla beslut som rör företaget som gått i konkurs och tar emot olika fordringar, som din och dina kollegors löner.

Om konkursförvaltaren driver verksamheten vidare måste du arbeta så länge som förvaltaren bestämmer. Om du arbetar mer än en månad ska konkursboet betala lönen. Om förvaltaren inte driver verksamheten vidare under konkursen blir du arbetsbefriad under uppsägningstiden.​ Då bör du vara inskriven som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

Vid en konkurs har de anställda rätt till lönegaranti som utbetalas av länsstyrelsen. Men garantin gäller bara tre månader bakåt. Sandra hade kontaktat Elektrikerförbundet ett par veckor innan konkursen, på grund av att hon inte fått den löneförhöjning som gällde från maj månad enligt det nya avtalet.

– Men jag kanske skulle ha gjort det tidigare, då varningsklockorna började ringa, för nu förlorade jag en månads löneförhöjning, en dryg tusenlapp.

Detta är lönegarantin:

Lönen ersätts vanligtvis av en statlig lönegaranti som betalas ut av länsstyrelsen. Den statliga lönegarantin ska även täcka uppsägningslön, semesterersättning och ersättning för intjänad semester. Det finns dock vissa gränser. Löner och andra ersättningar räknas endast tre månader bakåt, och taket på den totala ersättningen är 210 000 kronor (2023).

– En kollega hade nära 50 semesterdagar sparade, och de riskerar brinna inne. De är från tidigare år, och de räknas inte i de prioriterade skulderna hos konkursförvaltaren, berättar Sandra.

Vad önskar du att du hade vetat innan konkursen var ett faktum?

– Jag hade önskat att ledningen hade satt sig ned med oss och sagt hur illa det faktiskt var, att de hade varit ärliga med oss från början.

– Men även vad som händer vid en konkurs, jag hade ju ingen aning. Jag har aldrig varit med om en konkurs innan.

Vad har du för råd till andra som inte varit med om en konkurs?

– Börja titta efter nytt jobb om sådant som tank-kortet inte fungerar, eller om det är svårt att beställa material. För prioriteras inte det så kan det vara annat som inte heller prioriteras.

Som tur var hann Sandra Wiman inte vara arbetslös länge. Innan garantilönen gick ut fick hon ett nytt jobb, även denna gång arbetar hon som montör vid nyproduktion av lägenheter.