Skillnaden mellan en M 10 med sexkantsskalle och en M 4 med spår för stjärnmejsel? Tja, det är en bult och en skruv… Näpp. Ett klassiskt lekmannafel.  

– Vi får rätta folk hela tiden, säger Michael Fransson, ”smartskruvtillverkaren” som vi skrivit om tidigare

Undertecknad gör som många andra och benämner deras kraftigare skruvar med just bult. Men det är fel.  

– En bult har inga gängor, eller möjligtvis ett varv för en låsning i änden, rättar Michael Fransson. 

Lite snabb googling visar flera mer eller mindre upprörda diskussioner i ämnet. Vardagsspråk och fackmässiga termer går inte hand i hand.

Det är gängorna som gör det

Kort summerat är en bult i sin ursprungliga betydelse ogängad och hålls på plats av friktion, dragningskraft eller möjligen en sprint.  

En skruv däremot definieras av TNC, Terminologicentrum, som en ”Utvändig gängad cylindrisk eller konisk kropp, avsedd för fastsättning…”.   

Skälet till att de allra flesta tänker bult när man ser en grövre skruv är att vissa ord i ”fastnat” i språket som exempelvis hjulbultar till bilens hjul. Hjulskruvar är det rätta ordet.

Ett annat skäl är engelskans ”bolt” som gäller för båda sorter. Vi använder alltså orden fel till vardags vilket gör att felaktigheten grundmurats. Men nu vet du och kan glänsa besserwisser-aktigt i fikarummet. 

Källor: Terminologifrämjandet.se, Nyteknik.se, Wikipedia.se