Under lång tid har det kommit krav, inte minst från fackligt håll, om att reseavdraget ska bli bättre. Nivåerna behöver upp och det måste gynna folk på landsbygden mer.

Det nuvarande systemet har dessutom varit orättvist, eftersom höginkomsttagare tjänat mer än låg- och medelinkomsttagare på samma resa.

Regeringens förslag på nytt system är faktiskt riktigt bra, eftersom det tillmötesgår dessa krav.

Felaktiga uträkningar sprids på sociala medier

Nuvarande system är som sagt orättvist och gynnar höginkomsttagare. Därför föreslås ett byte – från avdrag till skattereduktion. Kort förklarat handlar det om när reseavdraget görs – innan eller efter skatt.

Det är en högre gräns för storstadsbor eftersom de har bättre tillgång till kollektivtrafik.

Sofie Eriksson

På sociala medier har det florerat olika beräkningsmodeller som är felaktiga. Ibland har man bara räknat resan till, och glömt resan hem från jobbet.

Ibland har man använt siffran 5 kronor per mil som var utredningens förslag, men regeringen föreslår ju en högre nivå.

Lista: Fördelarna med förslaget

Här är några, och förhoppningsvis lite klargörande, fördelar med regeringens förslag:

För pendlare från Grängesberg till Borlänge kan det innebära ca 1000kr mer i månaden

  1. Nivåerna går upp och blir rättvisa.
    Från 18,50 till motsvarande 25 kronor per mil. I det nya systemet räknas det på ett annat sätt, och om man jämför med nuvarande så går det från 6 kronor milen för låg- och medelinkomsttagare och 9 kronor milen för höginkomsttagare till 8 kronor milen för alla.

    Schablonbeloppet för egen bil i tjänsten ändras också till 25 kronor milen.

    För den som reser mellan Leksand-Borlänge, och har 32 procent marginalskatt, innebär ökningen att man går från 7 669 kronor till 10 080 kronor.

    Förslaget innebär totalt 4,5 miljarder kronor mer, ungefär 90 procents ökning!
  2. Landsbygd gynnas.
    Istället för att dra av de första 11 000 kronorna som i nuvarande system så ska reduktion göras på resor över 3 mil i storstad och 1,5 mil i övriga landet. Det är en högre gräns för storstadsbor eftersom de har bättre tillgång till kollektivtrafik.

    Den övre gränsen föreslås vara 12 mil enkel resa. De flesta som reser längre än så enkel resa åker kollektivt inom Mälardalen, och det skulle kunna bli en skev fördelning annars.
  3. Fler får ta del och bra för klimatet.
    260 000 fler beräknas få ta del av systemet, eftersom det blir färdmedelsneutralt.

    För en undersköterska som åker till jobbet med buss mellan Grängesberg och Borlänge kan det innebära ungefär 1000 kronor mer i månaden. Det gäller även förmånsbil.

    Det är också bra för klimatet eftersom det blir en morot för de som kan att ta bussen eller samåka.