Martin Karlbom och hans kollegor sades upp från sina arbeten på ett elföretag i Kalmar i somras. De fick information från facket kring vilka rutiner som gällde vid en uppsägning, och till en början verkade allt gå som det skulle.

Men när deras uppsägningslön uteblev och de sökte svar från facket på vad som gått snett, så slutade ombudsmännen att svara. Det dröjde många månader innan de över huvud taget fick någon kontakt.

Den som gör urvalet av vad som publiceras är inte förbundet, utan den ansvarige utgivaren, det vill säga undertecknad.

Anna Norling, redaktör Elektrikern

Nu har deras ärende nått förbundskontoret, som klagomål på oriktig behandling av medlemsärende.

”I en sådan här situation, där man står utan arbete, och man blir utan pengar, då behöver man hjälp av facket, det är ju därför facket finns. Man ska inte behöva strida mot facket, men det är ju precis vad som hänt här”, säger Martin Karlbom.

Vi är inte förbundsledningens egna tidning

Det här berättar Elektrikern om i det senaste numret. Det kan finnas de som anser att tidningen inte bör rapportera om sådana här händelser, där bilden av förbundet inte odelat är positiv.

Här är det läge att påminna om vad tidningen Elektrikern är: Elektrikern är Elektrikerförbundets medlemstidning. Alltså inte förbundsledningens, ombudsmännens, eller ens de förtroendevaldas egna tidning, (även om alla dessa också är medlemmar i Elektrikerförbundet).

Elektrikern är medlemmarnas tidning. Alla medlemmars. Det är en viktig distinktion som kan glömmas bort ibland. Vi rapporterar och lyfter sådant som är viktigt för medlemmarna att ta del utav, informerar, roar och oroar.

Det inkluderar händelser där medlemmar råkar illa ut, inklusive där motparten är facket.

Förbundet väljer inte tidningens innehåll

Den som gör urvalet av vad som publiceras är inte förbundet, utan den ansvarige utgivaren, det vill säga undertecknad.

Har du tankar och idéer om vad vi ska bevaka och lyfta i tidningen? Hör av dig till mig, eller till elektrikern@lomediehus!

Vi hörs!