Det var efter att Folksam i december förra året publicerade en video på krocktester med last i hantverkarbilar som Hans Forsberg, skyddsombud vid Ajab Energy i Fagervik, tänkte att något måste göras. 

Folksams tester visade att även om lasten har förankrats korrekt så finns det stora risker med hyllsystemet som ofta finns i hantverkarbilar.

I en av testerna så lossnade hela hyllsystemet och pressade både mellanvägg och förarstol framåt. Den skiljevägg som finns mot förarutrymmet höll inte för belastning från last i lastutrymmet.

– Det såg ganska ruskigt ut, det var en ögonöppnare. Man trodde ju att man var bättre skyddad än vad man var, säger Hans Forsberg. 

En Hiltilåda kanske väger tio kilo, men krockar du i 90 km/h så kan den få en kraft på 300 kilo.

Hans Forsberg

Att just Hans Forsberg tog sig an problemet är inte konstigt. Han har tidigare arbetat med just inredning i hantverkarbilar. Han kom på en enkel lösning.

Till personbilar av minibussmodell finns det galler som tillbehör, för att säkerställa att bagaget inte flyger in i kupén vid hårda inbromsningar eller krock. 

Han talade med företagsledningen som även de insåg riskerna med lastutrymmet vid en krock. Galler beställdes och monterades in i de fordon som behövde förstärkning.

Nu finns det förutom mellanväggar även galler i företagets montagebussar.  

– Jag fick göra om dem lite för att de skulle passa. Jag förstärkte infästningspunkterna. Bilarna förlorar lite utrymme, kanske fem centimeter. 

En bild på gallret i en bil

Hans Forsberg har använt de befintliga lastsäkringspunkterna i bilen att säkra fast gallret.

Lastutrymmet på en skåpbil efter en krock

Folksams tester visade att även om lasten har förankrats korrekt så finns det stora risker med hyllsystemet som ofta finns i hantverkarbilar.

Vad har du fått för respons från dina kollegor?

– De har också sett Folksams film, så de tycker att det känns lite tryggare nu i alla fall.

Varför har ingen tänkt på det här tidigare, tror du?

– Därför att man har väl trott att den skiljevägg som finns ska räcka, men det visar ju Folksams test att den inte gör. 

Vad tycker du att de som läser det här bör tänka på?

– Att det är viktigt att förankra och spänna fast även små grejer i lastutrymmet. En Hiltilåda kanske väger tio kilo, men krockar du i 90 km/h så kan den få en kraft på 300 kilo. Och du kanske har flera lådor, så det kan bli en jäkla smäll om du inte spänner fast allt. 

Folksams tester

  • Det har tidigare saknats konsumenttester med lastade bilar, vilket lett till att kunskapen kring hur lasten påverkar säkerhetsnivån är mycket begränsad.
  • Samtidigt består ungefär tio procent av Sveriges fordonsflotta av hantverkarbilar.
  • Folksams krocktester visade att det finns stora risker med hyllsystemet som ofta finns i hantverkarbilar.