I oktober i fjol varnade Elektrikernas arbetsmiljöresurs Sven Höckert i en artikel i Elektrikern för att extragolv i hantverkarbilar kan innebära livsfara vid påkörning bakifrån.

Ett belamrat lastutrymme på en firmabil, med bilder på Sven Höckert och en krockad bil monterade över.

Varning för extragolv i for­don: ”Ski­van trycks fram­åt in i kupén”

Nyheter

Det var en artikel som gav resultat.

Nu har ett av de största bilinredningsföretagen tagit fram ett nytt, säkert dubbelgolv.  

– Vårt utvecklingsarbete är en direkt konsekvens av artikeln, säger Bengt Rimark, vd för Worksystem.

Efter det att artikeln publicerades tog Worksystem kontakt med Sven Höckert för att få mer information. Därefter tog ett gediget arbete form.

Dels med att ta fram nya, säkra dubbelgolvslösningar, dels med att ta fram nya krocktester.

Facken har en stor påverkansförmåga och det är bra att facken lyfter säkerhetsfrågorna, för medlemmarnas säkerhet.

Bengt Rimark, vd Worksystem

De rådande krocktesterna i branschen tar nämligen inte hänsyn till krockar där en stillastående bil blir påkörd bakifrån. 

En vit skåpbil vid en startlinje, och en person i hjälm som går framför den. Två mindre bilder av krockade bilar är monterade över fotot.

Farligaste skåpbilarna – är din bil med på listan?

Lista

– Branschen har ingen krocktester vid krock bakifrån, för det är inget branschstandarden har tänkt på. Därför kontaktade vi Sven Höckert, för att tillsammans få fram en lösning. För så här ska det inte behöva vara, säger Bengt Rimark och fortsätter:

– Vi som bransch måste ta det här på allvar. Bilarna är ju ofta elektrikernas arbetsplats på fyra hjul.

Han poängterar att just Worksystems golv inte varit inblandade i de allvarliga olyckor som var upprinnelsen till Sven Höckerts varning. 

Bengt Rimark förklarar att standard för dubbelgolven har varit en styv konstruktion, som en kassett. För att eliminera risker vid krock bakifrån har Worksystems nya dubbelgolv byggts i sektioner, och vissa delar har försvagats, vilket sammantaget leder till en kontrollerad deformation.

En förhoppning är att andra tillverkare ser över sin inredning på samma sätt.

Sven Höckert, arbetsmiljöresurs Elektrikerna

– Konstruktionen kollapsar kontrollerat vid krock bakifrån, men är lika stark vid kollision framifrån. Vi har utöver produktutvecklingen lagt ned hundratusentals kronor på nya tester tillsammans med branschens mest kunniga experter. För vi måste även klara framifrån-krockarna. Vi kan inte lösa ett problem och skapa ett annat. 

Två krocktest-dockor i en bil

Efter möte med Elektrikerna: Nya krock­tester av hant­verkar­bilar

Nyheter

– Det här har varit ett jätteintressant arbete där vi har lärt oss väldigt mycket. Facken har en stor påverkansförmåga och det är bra att facken lyfter säkerhetsfrågorna, för medlemmarnas säkerhet, säger Bengt Rimark.

Sven Höckert är nöjd med utvecklingen.

– Jag ser det som väldigt positivt att man från ett av de större bolagen i Sverige vill förändra sin produktion för att öka säkerheten för förarna, bland andra våra elektriker, säger Sven Höckert och tillägger:

– En förhoppning är att andra tillverkare ser över sin inredning på samma sätt. 

Krocktester

De flesta tillverkare inom bilinredningsbranschen krocktestar sin utrustning enligt branschens standard som heter NS 286. Testet innebär 50km/h rätt in i en fast barriär.

Inredningen måste hålla och vikterna, som simulerar verktyg och material, måsta hållas på plats så att det inte flyger framåt och skadar förare och passagerare. Alla stora bilinredningsfirmorna klarar det här testet. 

Elektrikernas arbetsmiljöresurs, Sven Höckert, uppmärksammade i en artikel i nr 8 2020 av Elektrikern att det finns andra krockscenarier som innebär allvarlig risk för personskador: Dubbelgolv kan vid en krock bakifrån tryckas in och allvarligt skada förare och passagerare i förarmiljön.