I Sverige omkommer i snitt cirka 15 personer varje år i olyckor där skåpbilar är inblandade.

Två krocktest-dockor i en bil

Efter möte med Elektrikerna: Nya krock­tester av hant­verkar­bilar

Nyheter

Enligt Trafikverkets studier omkommer hälften i skåpbilen och hälften utanför.

Vanligast i dödsolyckor är kollisioner med oskyddade trafikanter och mötesolyckor.

Med bakgrund av detta har Trafikverket i samarbetet Euro NCAP, det europeiska konsument- och utvärderingsprogrammet gjort omfattande tester gällande krocklindrande och krockundvikande system i de mest sålda skåpbilarna på den europeiska marknaden.

De system som finns oftast är oftast sämre än i moderna personbilar.

Rikard Fredriksson, Trafikverket

I testerna ingick test av auto-broms för oskyddade trafikanter och upphinnande, filhållningssystem, hastighetsassistans, förar-monitorering och bältespåminnare.

Ett belamrat lastutrymme på en firmabil, med bilder på Sven Höckert och en krockad bil monterade över.

Varning för extragolv i for­don: ”Ski­van trycks fram­åt in i kupén”

Nyheter

– Skåpbilar är både betydligt sämre utrustade med krockundvikande system än personbilar och de system som finns oftast är oftast sämre än i moderna personbilar, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket i ett uttalande.

Testerna visade att skåpbilarna ofta saknade grundläggande krockskydd för framsätes-passageraren såsom krockkudde och bälteskraftbegränsare.

Därutöver är många modeller i och för sig förberedda för krockundvikande system, men detta erbjuds endast som tillval, och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta.

I testerna ingick:

Förarstödssystem: Krocklindrande och krockundvikande system som hjälper fordonsföraren under körning om man skulle vara ouppmärksam.

Exempel: Filhållning, auto-broms, farthållning och bältespåminnare.

Krockskyddssystem: Fysiskt skydd och system som griper in när olyckan inträffar.

Exempel: Bilbälten, krockkuddar, bältesspännare, bälteskraftbegränsare.

Enligt Trafikverket har skåpbilarnas passagerarsäkerhet bara delvis ökat i takt med framstegen inom fordonssäkerhet under det senaste decenniet. Ett exempel är att avancerade krockkuddar saknas i stor utsträckning. 

”Utrustningens tyngd kan göra servicebilarna till dödsfällor”

Insänt

Av de 19 skåpbilsmodeller som undersökts är det bara sex som har två krockkuddar fram som standard och ingen som har sidokrockgardiner som standard. 

I synnerhet brukar passagerarskyddet förbises då det ofta saknas bältespåminnare, krockkuddar och bälteskraftbegränsare på passagerarsidan. 

Detta i motsats till de personbilar som Euro NCAP testat, där sådan utrustning är monterad som standard.

Testresultat (100 procent är högsta möjliga säkerhet):

En tecknad guldpokal
Guld

– VW Transporter (65%)
– Ford Transit (63%)
– Mercedes-Benz Vito (61%)

Bild: Memed Nurrohmad/Pixabay/Edit

En tecknad silverpokal
Silver

– Ford Transit Custom (58%)
– Mercedes-Benz Sprinter (52%)
– Peugeot Expert (44%)
– Volkswagen Crafter (44%)
– Opel/Vauxhall Vivaro (42%)

Bild: Memed Nurrohmad/Pixabay/Edit

En tecknad bronspokal
Brons

– Citroën Jumpy (Dispatch) (37%)
– Toyota PROACE (35%)
– Peugeot Boxer (33%)
– Citroën Jumper (Relay) (32%)
– Iveco Daily (30%)
– FIAT Ducato (28%)

Bild: Memed Nurrohmad/Pixabay/Edit

En tecknad pokal som brutits av på mitten
Rekommenderas inte

– Renault Master (16%)
– Nissan NV400 (12%)
– Renault Trafic (11%)
– Opel/Vauxhall Movano (8%)
– FIAT Talento (5%)

Bild: Memed Nurrohmad/Pixabay/Edit

Rikard Fredriksson
Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket.