Det säger Mattias Gustafsson som tillsammans med Joakim Fogelberg ansvarar för El- och energiprogrammet inriktning automation på Bäckadalsgymnasiet i Jönköping.

Deras elever blir nu först ut med att lära sig den absolut senaste styr- och övervakningstekniken för industrin, detta i samarbete med Schneider Electric som sponsrar med en del prylar, nu med sin Secure connect-lösning.

Vi får jobba på två fronter för vi ser att det kommer. Och syftet är att utbilda eleverna till framtidens automationstekniker.

Mattias Gustafsson

– Det innebär att vi uppgraderar labbmiljön för eleverna till ett mycket mer avancerat styrsystem. Tidigare sköttes mycket via GSM-systemen, nu går det via fiber i stället och med mer kapacitet så går det göra mycket mer, säger Joakim Fogelberg.

I branschen talas om begreppet Industri 4.0 och IIoT (Industrial Internet of Things, se nedan) där Sverige och Europa ska möta konkurrensen från låglöneländer med smart och avancerad internetteknik. 

Samtidigt är inte branschen helt redo ännu, i alla fall inte i Sverige.

Bild på smarsensorn
En generisk smart sensor skruvas på motorn. Den här registrerar vibrationer och temperaturer och vidarebefordrar data trådlöst inom Connect-systemet.

– Så är det. Det här nya efterfrågas samtidigt som industrin vill ha en viss kompetens som gäller just nu. Vi får jobba på två fronter för vi ser att det kommer. Och syftet är att utbilda eleverna till framtidens automationstekniker, säger Mattias Gustafsson.

Med modern teknik kan om- eller nyprogrammering såväl som felsökning ske i realtid från distans. Med sensorer övervakas drifttemperatur, tidsåtgång, och vibrationer i maskiner och lager med mera.

Syftet är att kunna byta exempelvis ett lager vid planerat stopp i stället för när maskinen plötsligt rasar. 

– Underhåll kan ske efter behov i stället för efter tidsbestämda scheman.

Mattias Gustafsson

Mattias Gustafsson, lärare och programansvarig på El- och energiprogrammet inriktning automation på Bäckadalsgymnasiet i Jönköping.

Joakim Fogelberg

Joakim Fogelberg, lärare.

Eleverna har redan tjuvstartat och byggt upp delar av anläggningen i klasslabbet. Connectprylarna har byggts in i ett styrskåp och smarta sensorer från ABB har monterats på motorer.

Casper Fröding och Alfred Elg går båda i tvåan och har så smått börjat programmera. Start/stopp, Y-D start och lite annat till att börja med.

– Det känns rätt för det är det här som kommer mer och mer, menar Alfred Elg.

Är det mycket nytt att ta in?

– Njae… det är oftast olika program från de olika tillverkarna vi jobbar med. Men som regel är det ganska enkla program att jobba i när man väl kommer in i det. Det känns inte som en hög tröskel där i alla fall, säger Casper Fröding.

Fakta Industri 4.0:

  • Begreppet ska ha myntats av Angela Merkel, Tysklands förbundskansler, på en mässa i Hannover redan 2012. 
  • Namnet syftar till att vi går mot den fjärde industrirevolutionen efter ångmaskinen, elektriciteten (och löpande bandet) och den elektroniska teknikens intåg med IT och robotar på 50-talet.
  • En samlingsterm för flera teknologier och koncept inom automation, processteknik och tillverkning.
  • Industri 4.0 förväntas ta den digitala tekniken till en helt ny nivå med hjälp av IoT och de möjligheter som realtidsdata kan ge. Här finns egentligen inga andra begränsningar än fantasin på hur övervakning, skötsel såväl som produktion kan hanteras när maskiner, människor och produkter kan kommunicera. Industrin ska bli allt mer automatisk, självstyrande och pratar M2M, maskin till maskin. 
  • Ett annat begrepp i sammanhanget är IIoT, Industrial Internet of Things.
  • Kostnader och miljöpåverkan ska minskas medan effektivitet, intäkter och tillväxt ska ökas inom industri 4.0.