– Jag ringer oftast, men rekryterar även när jag är ute på arbetsplatser. När jag är ute på till exempel ett UVA-möte* så brukar jag be om de anställdas telefonnummer, för många kanske inte alltid vågar säga saker de funderar på när de är i grupp, men när man ringer enskilt vågar de berätta.

– Jag har inget manus, utan jag är trevlig och lyssnar vad personen säger. Det är viktigt att inte bete sig som en säljare, och ibland kan det krävas fler än ett samtal för att värva en ny medlem.

Är det något du saknar?

– Ja, jag tycker uppföljningen kunde vara bättre. Det är viktigt att avdelningen ringer upp nya medlemmar efter ett tag för att höra om de har några frågor eller så. Men det måste ligga på avdelningen att man alltid återkopplar till nya medlemmar. Det krävs att det finns starka personligheter som styr och som ser till att saker blir gjorda. Det gäller både förtroendevalda som ombudsmän.

– Många verkar glömma bort att det är medlemmarna som är det viktiga i förbundet.

Du brukar ofta lägga ut en bild på Facebook när du rekryterat en ny medlem…

– Ja, det är för att jag vill utmana och få igång fler personer i förbundet att rekrytera. Då kommer vi inte att ha några problem att nå vårt mål om en 70-procentig organiseringsgrad.

– Vi måste göra det här tillsammans, jag efterlyser en mer aktiv organisation.

Hur många medlemmar har du rekryterat totalt?

– Det vet jag inte, men omkring 500 sedan 2020 tror jag.

Har du några tips till andra som vill rekrytera medlemmar?

– Tänk efter varför du ringer just den här personen. Var arbetar hen? Är det ett nystartat företag? Finns det problem på arbetsplatsen? Lyssna in vad personen säger, känns det bra så ställ frågan om medlemskap och hjälp till att skriva in personen. Det är ingen rymdforskning det här.

– Många jag ringer säger att ”det där har jag tänkt på länge, men jag har inte fått tummen ur”, då är det bara att hjälpa till att skriva in dem.

* Enligt Utvecklingsavtalet (UVA) har alla medlemmar rätt att få fem timmars facklig information på betald tid.