”Folksams agerande – en besvikelse”
En av mina tidigare arbetskamrater, och mentor, hörde av sig. Han lät arg i telefonen.
– Inte nog med att jag blev sjuk på semestern, nu krånglar Folksam också!
Här berättar Elektrikernas ombudsman Thomas Sandgren om sitt samtal med elektrikern Lars-Erik Pettersson, som skadades under sin semester i Mauritius.
Det blev till att lugna ner den gode Lars-Erik genom att ställa frågor på temat: ”vad är det som har hänt?”
Lars-Erik sa tidigt att det bästa är om vi kan ses för att prata lite. Han fortsatte:
– Jag vill att du hjälper mig att skriva en artikel i Elektrikern. Fler medlemmar behöver veta det här.
Sagt och gjort, den 22 juli satt vi där på regionexpeditionen i Göteborg. Med väl tilltagna coronaavstånd.
Lars-Erik var, som vanligt, väl förberedd. Massor av tankar, än fler åsikter och en pärm full av dokumentation.
Redan första dagen på hotellet upptäckte Lars-Erik det centrala i den här berättelsen: Ett stort blödande, varigt, sår på höger smalben.
Det och hans berättarförmåga gjorde att tanken om en ”lång dag” kom upp i mitt huvud. Lars-Erik tog dock snabbt bort den tanken, han sa:
– Jag tar den korta versionen, du har ju redan fått allt i skrift. Skulle jag ta med alla mina, och Lisbeths (Lars-Eriks fru) känslor så får du fixa till mycket kaffe, det lovar jag dig.
I början av mars åkte Lars-Erik och Lisbeth på sin efterlängtade resa.
Redan första dagen på hotellet upptäckte Lars-Erik det centrala i den här berättelsen: Ett stort blödande, varigt, sår på höger smalben.
Läkare tillkallades. Läkaren sa:
– Sjukhusvård krävs.
Transport till sjukhus och vården inleds. Dropp, antibiotika, röntgen, ultraljud, omläggningar av såret och så vidare. Om och om igen, under två dygn. Det var sedan DET hände.
Efter de första dygnen frågar läkaren om Lars-Erik vet om det finns någon möjlighet för honom att få motsvarande vård som på sjukhuset på hotellet.
Vad gäller den drömresa som paret planerat blev inget. Allt blev inställt.
Lars-Erik svarar att hans fru är utbildad undersköterska. Läkarens kommentar blev:
– Bra! Då kan hon få ta ansvar för den vidare vården av dig.
Det här innebar att Lisbeth åkte taxi i ungefär 1,5 timme för att komma till sjukhuset. Väl där fick hon långa och omfattande instruktioner av läkaren om hur den fortsatta vården skulle utföras.
Efter det att läkaren säkerställt att Lisbeth både ville, vågade och kunde ta ansvaret så säger läkaren:
– Gott, du får det vidare ansvaret för vården av Lars-Erik.
Ordinationen var tre dagliga omläggningar av såret, inga bad, ingen sol, ingen dusch och konstant vila. Vidare gällde antibiotika i 10 dagar och en order om att söka sjukvård direkt vid ankomst till Sverige.
Både Lars-Erik och läkaren var i kontakt med SOS International för att utröna vad som gäller för hemresan. Lars-Erik talade själv med en läkare på SOS, bland annat om hur läkarintyget skulle formuleras.
Begreppet ’sjukhusvård’ innebär tydligen enligt Folksam att det krävs en skylt på huset där vården sker, på vilken det står ’sjukhus’.
Vad gäller den drömresa som paret planerat blev inget. Allt blev inställt. Lars-Erik bunden till rummet, och Lisbeth, ja, vad kunde hon hitta på. Förutom att vårda Lars-Erik enligt läkarens instruktioner då.
Lars-Erik är kritisk mot det bemötande han fick från sitt försäkringsbolag: Folksam.
Det visar sig, efter det att Lars-Erik anmält det hela till Folksam att det, enligt Folksam, var ett ”misstag” att låta Lisbeth, på läkarens inrådan, ta ansvaret för vården.
Det innebär nämligen att hela den delen av vården som sker utanför väggarna på huset som kallas ”sjukhus” faller utanför försäkringens villkor.
Alltså en dryg vecka ”inlåst” på hotellrummet med tre dagliga omläggningar av ett blödande, varigt, sår får ske helt utan ersättning av försäkringen.
Begreppet ”sjukhusvård” innebär tydligen enligt Folksam att det krävs en skylt på huset där vården sker, på vilken det står ”sjukhus”. Skylten verkar viktigare än vården som faktiskt utförs.
En dryg vecka till hade varit dyrt för Folksam, sämre för Lars-Erik och mer oroande för Lisbeth. Alltså sämre för alla.
Lars-Erik har sett vad det kostade Folksam att, via försäkringen, betala för den tid han var i huset med skylten, sjukhuset. Kostnaden är ungefär 20 000 kronor för två dygn.
Om läkaren i huset med skylten hade ”underkänt” att Lisbeth kunde sköta vården hade det medfört en mycket högre kostnad för Folksam.
En dryg vecka till hade varit dyrt för Folksam, sämre för Lars-Erik och mer oroande för Lisbeth. Alltså sämre för alla.
Så var sker sjukhusvård? Enligt Folksam är svaret på frågan: i en byggnad som har en skylt där det står ”sjukhus”.
Enligt sunt förnuft är svaret på frågan: där läkaren, den medicinska kunskapen, säger att den ska ske.
Det vill säga, platsen är mindre viktig än det som läkaren säger, eller ordinerar.
– Nog kan väl även Folksam inse att Lisbeth gjorde stor nytta för mig när hon gav mig sjukhusvård på hotellet? Jag menar, jag som fick vården VET ju att den var bra OCH sparade pengar åt Folksam, säger Lars-Erik.
Jag vet att Lars-Erik i minst 40 år har agiterat för Folksam och de kollektiva försäkringar som förbundet har tecknat där.
När jag hör, och ser, hur Lars-Erik berättar om hur Lisbeth tog hand om honom ser jag många känslor speglas i hans ansikte: ledsamhet, tacksamhet, kärlek, uppgivenhet. Jag frågar hur han känner sig.
– Jag är så besviken, Thomas! Alla, och jag menar verkligen alla, mina tidigare kontakter med Folksam har varit bra. Bil, vattenläcka, hund och olycksfall. Allt har fungerat fläckfritt. Jag är så besviken.
Jag vet att Lars-Erik i minst 40 år har agiterat för Folksam och de kollektiva försäkringar som förbundet har tecknat där, till exempel Hemförsäkringen och Resklar.
När jag nämner kampen inför införandet av den kollektiva hemförsäkringen utbrister han:
– Ja du, besvikelsen blir bara större när du säger så, smaken i munnen blir… nej jag stannar där. Det är nog bäst så.
Under tiden vi, jag och Lars-Erik, talar formuleras två frågor i mitt huvud.
- Vilket budskap vill Folksam förmedla med sitt agerande?
- Vilket budskap vill Lars-Erik förmedla till dig som läser det här?
Folksam har en i grunden positiv betydelse för både mig och Lars-Erik. Tråkigt om det förändras.
Fråga två ställer jag direkt till Lars-Erik där vi sitter. Han svarar
– Du som reser, tänk dig för innan! Kolla villkoren, ring till Folksam och fråga vad de innebär. Fråga vad sjukhusvård innebär. Är det den som vårdar som är viktig – eller är det byggnaden i vilken vården sker som är viktig?
Fråga ett kommer förhoppningsvis Folksam att svara på när Lars-Erik väcker det här ärendet i den försäkringskommitté som förbundet och Folksam gemensamt har.
Folksam har en i grunden positiv betydelse för både mig och Lars-Erik. Tråkigt om det förändras.
Läs även artikeln om Lars-Erik Petterssons försäkringsärende och svaret från Folksam här (länk).
Bilder på Lars-Erik Petterssons skada finns nedanför länkblocket. Observera att bilderna kan upplevas som obehagliga.