Jens Hansson är ombudsman för Elektrikerna i Stockholm och berättar att han känner till det aktuella företaget väl.

– Vi har haft att göra med det företaget innan, det har varit lite struligt med dem, de har inte betalat som de ska.

Det senaste ärendet handlade om lön och reseersättningar, som en av förbundets medlemmar på företaget inte fått betalt för.

– Medlemmen kontaktade oss i somras om att han inte fått de pengar han hade rätt till. Vi kontaktade företaget, men det var ett utdraget fall, för arbetsgivaren höll sig undan.

Åkte till ägarens hemadress

Totalt handlade kravet på dryga 40 000 kronor.

– Företaget är registrerat på ägarens hemadress så jag åkte dit för att se om jag kunde lämna över förhandlingsframställan där. Men det gick inte, så jag fick använda mig av delgivning, men delgivningsföretaget fick inte heller tag på företaget, och då tog jag hjälp av rättsskyddet, berättar Jens Hansson.

En man i en svart jacka tittar på kameran.
Jens Hansson.

Med hjälp av rättsskyddet ansökte förbundet till slut om konkurs för företaget. Och det tog skruv.

En halvtimme innan konkursförhandlingen skulle äga rum, den 14 februari i år, kontaktade arbetsgivaren tingsrätten med beskedet att han nu betalat det krav som Elektrikerförbundet hade på företaget, och bifogade samtidigt kontoutdrag som bevis.

Medlemmen hade nu fått sina pengar och konkursansökan drogs tillbaka.

Kontaktades av Byggnads

Slutet gott, allting gott? Nja. Det dröjde inte länge förrän Jens Hansson kontaktades av kollegor från Byggnads. Kände han till el-företaget?

De hade nämligen två medlemmar som inte fått sina löner. Byggnads medlemmar har arbetat som solcellsmontörer på elföretaget och har krav på företaget på vardera runt 80 000 kronor.

Inte heller Byggnads har fått kontakt med företaget, och till slut gick även deras ärenden till rättsskyddet som nu stämt företaget.

Dessa ärenden är när detta skrivs fortfarande öppna.

Bild på en handling
Mejlet till Södertörns tingsrätt.