Många installationer inför att Sälens flygplats ska tas i drift
När vi passerar Mångsbodarna kommer snön. I backen upp mot Hundfjället är det stopp. Två lastbilar har kört fast. När vi väl rullar mot flygplatsen i Sälen tar vinden ett strupgrepp över området.
Snön viner rakt igenom märg och ben. Här arbetar Midrocs elektriker med att installera inflygningsljusen till det som ska bli Sveriges nyaste flygplats: flygplatsen i Sälen.
Vi befinner oss i det område som ska bli den södra inflygningsplatsen. Här har Sören Kvist, Mattias Stiko, Daniel Rensberg och Simon Uno sett till att förse inflygningsmasterna med rätt belysning.
Vid vårt besök viner den iskalla snön, känseln i fingrar och tår domnar bort, såväl mobil som bandare slutar fungera i kylan. Men elektrikerna från Midroc har varit med om betydligt värre.
Ändå är det god stämning i gruppen. Utöver de fyra ingår även Daniel Solölid i gruppen. Han är på kurs när tidningen besöker bygget i Sälen. De fem har varit på plats sedan augusti 2018, och arbetet har gått snabbt.
Planerad invigning av flygplatsen är redan nästa säsong: december 2019. Första spadtaget för den nya flygplatsen togs för ett drygt år sedan, hösten 2017.
Det är Peab som har huvudentreprenaden på bygget. Underentreprenör för belysning och kraft är Swedish Net från Hallsberg.
Swedish Net har konstruerat och ritat allt för flygplatsljuset och högspänningsstationerna, det är även Swedish Net som kontrakterat elektrikerna från Midroc och de övriga som arbetar med belysning och kraft på flygplatsen.
– Det är bra killar jag har fått hit, säger Bengt Johansson från Swedish Net som är platschef för elektrikerna på flygplatsbygget, och tillägger att han har tidigare erfarenhet av att hyra in arbetskraft där motivationen inte varit den högsta.
– Men nu har jag fått de bästa killarna, de är noggranna och arbetsvilliga, ingen som maskar undan. Och det här är ganska speciellt, att stå i brunnarna och koppla när det snöar, fortsätter han.
Två som gör just det, står i varsin brunn och kopplar, är Conny Persson och Adrian Dumistraco från Byggevallens Elservice i Särna. De har satt upp ett tält över brunnarna för att slippa den värsta vinden när de kopplar.
Conny Persson, som är ägare av Byggevallens Elservice, berättar att företaget har tidigare erfarenhet av installation på flygplatser, bland annat ett par av försvarsmaktens flygplatser.
Just för tillfället ansluter Conny och Adrian transformatorer i brunnarna för banljuset.
– Det ska ta tre timmar per brunn i den bästa av världar. Vi isolationstestar alla kablar också, men oftast ligger de andra ändarna nere i vattnet i någon annan brunn, och då måste vi dra upp och torka dem innan test, så det kan ta betydligt längre tid, säger Conny Persson.
Totalt ska Conny och hans kollegor koppla in drygt 300 brunnar, så det finns arbete att göra. I den iskalla vinden på fjället.
Flygplatsen i Sälen ska bli en så kallad kategori tre-flygplats (CAT III). I Sverige är det bara Arlanda, Landvetter och den som nu byggs i Sälenfjällen som har denna kategori. Det innebär att flygen kan landa med autopilot.
Det kommer inte att finnas något flygledartorn i Sälen, flygledningen kommer att skötas fem mil härifrån, i Sundsvall. I Sälen kommer det att finnas ett så kallat remote tower med 14 kameror som gör att flygledningen i Sundsvall kommer att se allt som sker på stora bildskärmar.
Skulle elen mot förmodas slås ut i Sälen finns både hängsle och livrem. Ett stort reservkraftverk drivet av diesel finns i anslutning till flygplatsen, och under tiden dieseln startar finns ett stort rum med batterier som håller spänningen konstant.
Inne i kraftstationen står Viking Ekvall och Fredrik Karlsson från Malungs elnät. De gör avslut på en högspänningskabel, ett arbete som kräver precision och tålamod. Med en eldslåga ser de till att avslutet blir så jämnt och snyggt som möjligt.
De beräknar att det kommer att ta ett par dagar.
– Det är väl lite pyssel, det ska vara rent och noggrant, säger Viking Ekvall.
Arbetstiden för elektrikerna som arbetar på flygplatsen är 07-20 måndag till onsdag. Torsdagar 07-11.30. Fredagar är ledig dag. Totalt har elektrikerna på plats kopplat in 1 800 lampor och dragit 15 mil kabel.
Tre av de fem elektrikerna från Midroc bor i lägenheter i det som är Hundfjällets fjällanläggning under arbetsveckorna. Daniel Solölid och Sören Kvist har i stället valt att bo i husvagn invid bygget.
Vi följer med hem till Sören och hans boende under arbetsveckorna. En fin husvagn med totalt sju sovplatser. Här har han och hans familj bott otaliga nätter då både sonen och dottern tävlat Sverige runt i cykel. Nu bor Sören här ensam i veckorna. Han verkar trivas bra.
– Det är perfekt att jobba här, jag gillar att åka skidor, säger Sören Kvist.
(Fler bilder finns längre ned)
Scandinavian Mountains Airport
- Flygplatsen byggs på samma plats som Sälens flygplats som öppnade 1971. Idén om en internationell flygplats i fjällområdet började formas redan på 1990-talet. Men inte förrän 2004 tog tankarna fart på riktigt.
- Tanken med flygplatsen är att locka fler resenärer till de svenska och norska fjällen. Målgruppen för resenärerna är tre timmars flygradie. Vilka destinationer är inte klara ännu, men förhoppningen är orter som London, norra Tyskland och de nordiska länderna. Målet är att öppna flygplatsen i december 2019.
- Scandinavian Mountains Airport är en privatägd flygplats som ägs av 35 svenska och tre norska ägare. Bland ägarna finns skidanläggningar och restauranger i närområdet.
- Budgeten ligger på 750 miljoner kronor, varav 500 miljoner har finansierats av ägarna. 250 miljoner kronor är investeringsstöd av svenska staten.
- Flygplatsen har en landningsbana med en längd på 2500 meter och är utrustad med markbaserade system för landningsinstrument, så kallade CAT III samt GPS-baserade system.
- Flygplatsen är den första i världen som ska byggas med ett fjärrtorn (RTC) redan vid öppnandet. Flygplatsen har inget eget flygledartorn utan trafiken kommer att styras från Sundsvall.