• Jean Hermansson (1938-2012), fotograf och filmare. Foto: Jean Hermansson

  • Bild av Jean Hermansson. Arbetare vid Pump Separator i Tullinge. Foto: Jean Hermansson

2017-12-08

KULTUR – Dokumentärfilm
Recension: Himlens mörkrum av Nils Petter Löfstedt (SVT Play).

Nils Petter Löfstedts dokumentärfilm ”Himlens mörkrum” är en modern respektfull arbetarskildring. Det är också en hyllning till dokumentärfotografen och filmaren Jean Hermanson samt till det fotografiska hantverket.

Det är en stark och mycket levande dokumentärfilm som Nils Petter Löfstedt har skapat med hjälp av gamla porträtt av industriarbetare med Jean Hermanson som upphovsman. Nils Petter var Jean Hermanssons fotoassistent i flera år. Jean gick ur tiden 2012 och efterlämnade ett gigantiskt fotoarkiv. Dessutom hade han gjort ett stort misstag. Han skrev inte upp namnen på de arbetare som han hade fotograferat genom åren.

I ”Himlens mörkrum” tar Nils-Petter oss med på en tidsresa. Han söker upp platser och människor på bilderna. Det blir flera intressanta möten.

Det handlar bland annat om Tuula Klemetti som arbetade på Volvo. Hon berättar hur arbetets glädje försvann när industrirobotarna tog över och bestämde arbetstempot. Vi får även möta Kjell-Arne som jobbar kvar än i dag på Björneborgs järnverk. Han var 16 år gammal när han började. Nu har Kjell-Arne hunnit fylla 65 år. Han tycker det är ungefär på samma sätt, nu som då, smutsigt och jävligt men med god sammanhållning på arbetsplatsen.

LÄS ÄVEN: Elvis Presley förankrad i arbetarklass och blues

Det är ett bra grepp av Nils-Petter att söka upp människor och miljöer på nytt. Därmed undviker han att fastna i ett nostalgiskt trasselgarn.

Dokumentärfilmen innehåller även bilder på Olof Palme som aldrig tidigare varit publicerade. De är tagna vid ett besök på en byggarbetsplats i Stockholm. Då var den socialdemokratiska politiska eliten betydligt närmare den vanlige arbetaren och väljaren än vad fallet är i dag.

Då fanns fortfarande en stor tilltro till arbetarrörelsens stora politiska och fackliga visioner.

Löfstedts dokumentär är framför allt ett bevis på att det fortfarande finns en mycket stor och levande industriarbetarklass i det här samhället oavsett vad den nyliberala doktrinen hävdar i medier och i sina lobbykampanjer. Här framträder arbetaren helt i sin egen rätt och visar att hen fortfarande utgör en viktig ryggrad i vårt samhälle.

LÄS ÄVEN: ”Arbetarrörelsen har vikit sin kulturpolitik”

Jean Hermanson (1938-2012) var en av våra stora dokumentära skildrare av arbetarklassen. När han var ung fick han uppdraget av den dåvarande fackförbundstidningen Metallarbetaren att göra ett reportage om sin egen hemort Norrahammars bruk i Småland. Det skulle bli många fler liknande uppdrag.

Under slutet av 1960-talet färdades han runt på mängder av olika svenska industrier för att skildra arbetets vardag. Det resulterade även i flera böcker i samarbete med författaren Folke Isaksson. Det handlade om ”Dom svarta”. En bok om gjuteriarbetarna i Sverige. ”Nere på verkstadsgolvet”, dokumentation på stålverk, gjuterier, smedjor, valsverk, verkstäder och bilindustri över hela landet.

20 år senare började han att filma och dokumentera nedläggningen av Öresundsvarvet i Landskrona och Kockums i Malmö. Med utgångspunkt från några arbetarstäder i södra Sverige skildrade han ett samhälle på väg mot massarbetslöshet och segregering.

Jean Hermanson fick Johan Ahlbäckpriset 2004 i Smedjebacken. Motiveringen löd bland annat:

”Med sin kamera hjälper han oss att se och får oss att känna människan i hennes utsatthet – med ett engagemang som bottnar i djup solidaritet med hennes villkor. Han närmar sig människan i industri- eller tempoarbetet och fångar arbetssituationen på ett sätt som för tankarna till Johan Ahlbäcks målningar. Hans bilder får oss att vilja en förändring.”

LÄS ÄVEN: Kvinnliga och homosexuella elektriker fryses ut – nu lyfts problemet i filmer

De hade en grundläggande gemensam bakgrund och erfarenhet. Båda hade själva växt upp i den samhällsklass som de själva skulle skildra i många år.

Jean Hermanson tillhör utan tvekan en av de stora svenska skildrarna av vårt arbetsliv. Han närmade sig människorna med stor respekt. Nils Petter Löfstedts dokumentär blir också ett äreminne över Jeans livsverk och till fotot som hantverk i det smått klassiska mörkrummet, där bilden sakta tonar fram som genom ren magi.

Jean Hermanson ansåg att ”alla människor är vackra när de arbetar”, åtminstone om människor tycker om sina arbeten. Det kanske är sant – åtminstone ser det så ut i hans egna bilder. Här finns både stolthet och en ömsesidig respekt för varandras hantverk.

Ulf Lundén
ulf.lunden@mittmedia.se

Maila artikeln Skriv ut artikeln
Mer Åsikter

Ulf Lundén: ”Bankskandalerna fortsätter och vinnare förblir skurkkapitalismen”

KRÖNIKA ”Girigheten finner inga gränser. Bolags- och finanseliten hör till den högsta kasten. De får ofta sin vardag betald av sin arbetsgivare. Det är gratis hotellnätter, fria luncher och transporter med mera. Staten delar ut bidrag till städhjälp. Den ekonomiska eliten struntar blankt i vem som bildar ny regering i Sverige.

Claes Thim: ”Vi arbetare är de största förlorarna med denna budget”

DEBATT ”Vi arbetare är de största förlorarna med denna budget, de största svikarna är Centerpartiet och Liberalerna”, skriver Claes Thim. Here we go again. Moderaterna och Kristdemokraternas budget kommer gälla 2019 då den gick igenom riksdagen med stöd av Sverigedemokraterna.

DEBATT: ”Ena handen vet inte vad den andra gör”

DEBATT ”Det sorgliga är att denna inkompetens och en tandlös tillsynsmyndighet gör att elnätskunderna, som inte kan freda sig, får bära hela notan för felaktiga reinvesteringar”, skriver debattören. Jag har varit anställd hos och arbetat inom olika energibolag i över 20 år. Därvid hade jag många kontakter med andra energibolag.

Anna Norling: ”Det finns olika människor överallt – även inom elektrikeryrket”

KRÖNIKA ”Att Madeleine nu öppet berättar om den väg hon valt att gå betyder mycket. Dels för andra transpersoner, som kan se att de inte är ensamma med att känna som de känner, dels för oss alla. Att vi får hjälp med att förstå att det finns olika sorters människor överallt”, skriver Elektrikerns redaktör Anna Norling.

En spådom in i framtidens elektrikerbransch

KRÖNIKA ”Den som har förmåga att förutse framtiden är förmodligen den som bäst har förmågan att ändra sig när nya rön visar annorlunda fakta”, skriver Per Lawén. Ur högtalaren dunkar Phil Collins på trummorna i In the Air Tonight, och i ishockey-VM får Sverige däng av Sovjet med 1-13. På almanackan står det 1981.

Anna Norling: Vi måste täta glappet mellan stolarna

KRÖNIKA ”En önskan för denna nya mandatperiod vore att såväl politiker som tjänstemän såg dessa maskor, dessa glapp mellan stolarna. Och insåg att det handlar om människor. Människor som inte blir friskare av att fattiggöras”, skriver tidningens redaktör Anna Norling. ”Ingen ska ramla mellan stolarna”.

Jonas Wallin: ”Det var vi som gjorde det”

LEDARE ”När valresultatet då kom in, så var vi många som andades ut. Visst hade de gått framåt, men långt ifrån så mycket som alla trodde att de skulle göra. Och det var vi som hade gjort skillnad”, skriver förbundets ordförande Jonas Wallin. Det var kväll, den nionde september. Vallokalerna skulle stänga.

DEBATT: Varför är inte pensionärer välkomna på Elmässan?

Bild: Pixabay DEBATT (Kommentar från Easyfairs, som anordnar Elmässan i Kista, följer efter debattexten.) Med anledning av det senaste beslutet att pensionärer inte har rösträtt i avdelningarna, detsamma gäller nu också för BESÖK av Elmässan i Kista.

Ingemar E L Göransson: Om att förstå nuvarande politiska kaos

KRÖNIKA ”Vänstern i bred bemärkelse har aldrig i modern tid varit svagare än idag. Den viktigaste orsaken till detta är att socialdemokratin lämnat reformismen och flyttat till mitten”, skriver Ingemar E L Göransson. Det är inte så svårt att förstå varför alliansen gjort sitt som politiskt projekt. Förutsättningarna har helt enkelt ändrats.

Per Eklund: “Är företagarnas Rot-statistik trovärdig?”

KRÖNIKA ”Människor är positiva till avdraget. Det är otvivelaktigt. Men frågan som ingen ställt än är hur positiva de är i en jämförelse med andra statliga satsningar”, skriver Per Eklund. Mycket av debatten runt Rot har en ideologisk grund. Vänsterpartierna är tveksamma till Rot och vänsterpartiernas väljare är emot Rot i högre grad.

”Det ska vara lika lätt och givet för en kvinna att bli elektriker som för en man”

LEDARE ”Det ska vara lika lätt och givet för en kvinna att bli elektriker som för en man. Och ingen bög ska behöva dra sig för att söka sig till yrket för att han tror att han inte kommer att vara accepterad på arbetsplatsen”, skriver Elektrikerförbundets ordförande Jonas Wallin.

Lars-Erik Pettersson: ”Replik på svar från Per-Håkan Waern”

DEBATT Angående svaret på min fråga om Demokrati, i Elektrikern nr 6 2018.

Morgan Bodin: ”Angående demokratin i förbundet”

DEBATT Jag vill göra ett tillägg kring debatten om Demokrati och repliken från Per-Håkan Waern. Håller helt och hållet med Lars-Erik Petterssons frågor kring hanteringen om demokratin inom förbundet. Per-Håkans svar ger ingen bild över varför beslutet fattades.

DEBATT: ”Vi får inte ta för dåligt betalt”

DEBATT ”Det finns ju inga argument som håller om man säljer bristkompetens till priser som gör att vi sakta kväver oss själva. Det finns en positiv och en negativ spiral och vi väljer i vilken av dem vi skall vara”, skriver Mats Bjelkevik. Rekordvärme i 3 månader och nu börjar politiker prata om att man behöver en plan för extrema väderförhållanden.

”Valdebatt fyra år senare – inget har förändrats”

KRÖNIKA ”Käbbelkulturen gör att allt fler tappar respekten för politikerna – färre orkar lyssna och än mindre engagera sig”, skriver PO Bergström. 28 augusti 2014 skrev jag den här krönikan nedan under rubriken Käbbelkulturen.