• – Det är ett tungt men inspirerande projekt. Man lämnar efter sig något som kommer att tjäna resenärer dagligen i många år, säger Pär Abrahamsson.Foto: Leif Göbel Foto: Leif Göbel

  • Pär Abrahamsson tillsammans med Otis-arbetskamrater från Tjeckien som är med och arbetar med rulltrapporna vid Citybanan. Foto: Leif Göbel

  • Programdon för styrning av rulltrapporna. Foto: Leif Göbel

  • Rulltrappor på väg för montering. Foto: Leif Göbel

  • Tunnlar långt ner i underjorden för transport av hundratusentals människor. Foto: Leif Göbel

  • Foto: Leif Göbel

2016-03-15

reportage

Varje dag rör sig en kvarts miljon människor i området. Än fler blir det när nya Citybanan blir klar nästa år. Den är ett av Sveriges största infrastrukturprojekt.

I underjorden under Stockholms central byggs inte bara järnvägsräls i tunnlar. Här installeras massor av rulltrappor och hissar.

I centrum står personal från bland annat Otis.

 

 

De flesta av oss hamnar någon gång under livet på Stockholms central – Nordens största järnvägsstation. När vi ska till huvudstaden för nöjen, jobb, kurs, besöka anhöriga, byta tåg eller ta oss vidare till flyg. Men det du ser från Vasagatan och Centralhallen är bara en pytteliten del av Stockholm C. Det mesta finns i flera våningar under jorden.

Vid Stockholm C kommer närmare 1 000 tåg av olika slag att passera. Fjärr-, regional-, pendel- och tunnelbanetåg. 100 000-tals resenärer ska fraktas mellan flera olika underjordiska plan, till och från perronger och vidare ut i staden. Det kräver en massa hissar, rullband och inte minst rulltrappor.

 

Såklart förstår du att detta jättelika transportmaskineri krävt många elektriker, hissmontörer och rulltrappstekniker. Kraft, belysning, data, övervakning, svalka, ventilation – just name it. Och det lär behövas en del framöver också som sköter underhåll och service av alla otaliga armaturer, elcentraler och maskinrum.

Elektrikern har tillsammans med klubbordföranden för Otis Stockholm, Pär ”Rekan” Abrahamsson, tagit pulsen på Citybanan och vandrat rulltrappor upp och ner och knixat oss in i de olika maskinrummen inne i bergen närmare 40 meter under Stockholms gator. Maskinrummen innehåller blå skåp fyllda med elektronik. Här kan teknikerna övervaka och programmera, felsöka. Men här finns också kommunikationsboxar som skickar info till SL:s ledningscentral så de kan se statusen på varje rulltrappa.

– Citybanan är ett av de största rulltrappsprojekten i den svenska historien. Det är ett tungt men inspirerande projekt. Man lämnar efter sig något som kommer att tjäna resenärer dagligen i många år, säger Pär Abrahamsson.

 

Citybanan ska öppna 2017 efter nio års omfattande arbeten. Sedan starten har uppåt 40 rulltrappetekniker från Otis Stockholm, från underleverantörer, inhyrda och Otisfolk från Tjeckien arbetat med att få på plats, installera och sedan driftsätta ett 70-tal rulltrappor. En del är korta, andra jättelånga, somliga storslagna. Här handlar det om att få över 100 000 resenärer att friktionsfritt färdas mellan olika plan i underjorden.

I underjorden arbetar många specialiserade firmor. Vi träffar två skåningar från Tunga Lyft i Sverige AB. De är proffs på att lyfta tunga saker av alla slag på plats. Här handlar det om de olika sektionerna som tillsammans utgör en rulltrappa. Tungt är det och med precision ska det göras.

– Vi har varit här sedan 2014. Lyft 44 rulltrappor på plats här och 22 på Odenplan, berättar Stefan Bard, Malmö.

Vem som ska sköta service och underhåll efter Citybanan är klar, är inte bestämt. Nuvarande avtal som SL har med Kone Metro för rulltrappor går ut 2017.

 

För teknikerna är arbetsmiljö och säkerhet viktiga frågor. Alla rationaliseringar sliter på kropparna. Allt färre ska göra allt mer.

– Vi försöker få företaget att arbeta mer målmedvetet med arbetsmiljön. Svårt då det är ett väldigt toppstyrt amerikanskt företag, säger Abrahamsson.

En viktig avtalsfråga för rulltrappsteknikerna och hissmontörer är att få tillbaka prestationslön.

– Vi har skrivit avtalsmotion om detta. Det är viktigt för att få till en bättre löneutveckling.

Leif Göbel

 

Kortfakta:

• Budget 16,8 miljarder kronor. Klart 2017.

• 6 kilometer tunnel. 1,4 kilometer järnvägsbro i Årsta.

• Två nya stationer – Stockholm City och Stockholm Odenplan.

• Fördubblar spårkapaciteten genom Stockholm så att tågen kan gå tätare och punktligare.

• Nio års byggtid sex arbetstunnlar.

• 30 Hötorgsskrapor schaktmassor, mest berg, fraktas bort.

• Tre Hötorgsskrapor betong går åt till bygget.

• 2 500 personer jobbar som mest med Citybanan

Maila artikeln Skriv ut artikeln
Mer Reportage

Gigantiska snurror ska försörja Norrland med el

Det är en gnistrande vacker höstdag. Vi far över de nygrävda grusvägarna på Gråberget utanför Piteå. Högt över träden reser sig de gigantiska vindsnurrorna, nästan 200 meter höga. Många vill köpa grön el, så det är en framtidsbransch, säger Andreas Röjfors, ledande montör vid Lapplands elnät. Vi befinner oss i Markbygden utanför Piteå.

Ordförandeposten – en familjeaffär

I september avgick Ove Jerenvik som ordförande för Bravidaklubben i Mariestad. Men posten stannar kvar i familjen. Brorsdottern Stina Jerenvik tar över klubban. 55-årige Ove Jerenvik har arbetat på Bravida i större delen av sitt liv: 35 år, men nu går han vidare till Källströms. Det är dags att göra något nytt, nu när möjligheten ges, säger han.

”Två på jobbet – en falsk trygghet”

I mitten av maj i år omkom en servicetekniker under arbete vid vattenkraftverket i Gullspång. Olyckan har satt fokus på de olycksrisker som finns vid vattenkraftverken. Arbetsgivarnas riktlinje är att undvika ensamarbete. Facket anser att det ger en falsk trygghet. De önskar säkerhetslina och sele.

Elektrikernas skyddsombud eftertraktade hos företagen

På kort tid har tre av Elektrikerförbundets regionala skyddsombud rekryterats för att arbeta med arbetsmiljö på företag inom byggbranschen. Nille Thorsell och Per Söderlund, tidigare region Mitt, har rekryterats till Hent, och Thomas Åberg, tidigare region Väst, till Serneke. Det krävs personer som har kunskapen och viljan.

Klubb 67 tog en sväng förbi Sundborn

Solen skiner i Sundborn när de båda bussarna rullar in på parkeringen. Ur kliver ett 70-tal före detta elektriker från Stockholm och deras respektive. Klubb 67 är i Dalarna på en av sina många bussresor runt om i landet. Klubb 67 har funnits sedan 1960-talet. Klubben består av pensionerade medlemmar från Elektrikerförbundets VK1. Medlemsantalet är i dag uppe i dryga 600.

Christer skadade finger och fot – blev utan ersättning

Först sjukskrevs Christer Norrbom för så kallad triggerfinger. Han hann vara tillbaka på jobbet i tre dagar, sedan halkade han på jobbets parkering och sjukskrevs återigen. Trots att läkaren uppmanade honom att inte gå tillbaka till arbetet innan sjukskrivningens slut gick han tillbaka tre veckor innan. Jag hade inga pengar kvar, förklarar Christer Norrbom.

Leif är för sjuk för att vara arbetslös – men för frisk för att vara sjuk

I mars 2016 ramlade Leif Magnusson ned från en ställning på jobbet på Kempes el i Sundsvall. Själva olyckan har Leif inget minne utav, inte tiden efter heller. Han skadades svårt. Nu menar Arbetsförmedlingen å sin sida att han är för sjuk för att söka jobb, å andra sidan hävdar Försäkringskassan att han inte är tillräckligt sjuk för att få någon ersättning därifrån.

Rot-avdrag: Argumenten för och emot

Det finns många argument för rotavdraget, exempelvis att svartjobben minskat. Samtidigt finns inte någon oberoende undersökning som visar på detta. Vi tar en närmare titt på de vanligaste argumenten för och emot Rot. 1. Svartjobben minskade när Rot infördes och de ökade när avdragsmöjligheten minskade.

Osund konkurrens: ”Fusket är väldigt utbrett, mer än vad man tror”

När Arbetsmiljöverket tillsammans med flera andra myndigheter genomförde oannonserade inspektioner på byggen i Örebro var utfallet det väntade: de företag som tummar på Arbetsmiljöverkets regler, tummar även på många andra regler.

Förbundet kritiskt mot Arbetsmiljöverkets rapport

Den rapport som Arbetsmiljöverket lämnade om olyckan i Tyfors innehåller brister. Det här menar Ulf Carlsson, ansvarig för kraftverksavtalet i Elektrikerförbundet. Vi har en uppfattning att det är olagligt att göra som Ellevio gjort i Tyforsfallet, det strider mot starkströmsförordningen.

INTERVJU: Utredande inspektören om Tyforsolyckan

Paul Keenan är arbetsmiljöinspektör i akutgruppen i region Mitt vid Arbetsmiljöverket. Han var utredande inspektör av dödsolyckan i Tyfors hösten 2016, en olycka med många ovanliga komponenter. Elsäkerhetsarbetet i Sverige och Estland skiljer sig en hel del åt, säger Paul Keenan.

Blomman har koll på brandskyddet på Östrand

Den där skulle jag önska att ni kollade på, det är central 12, mesaugnen, säger Anders Blom och pekar på dataskärmen. Vi sitter i själva hjärtat av brandskyddet i SCA:s massafabrik Östrand i Timrå, i vaktcentralen. Det är hit alla fellarm gällande brand och säkerhet från fabriken rullar in. Anders Blom, främst kallad Blomman, är brandskyddstekniker på Stanley security.
Foto: Tomas Nyberg

Wallin om valutgången: ”Vi har kvar vår beredskap”

När rösterna till årets riksdagsval har kontrollräknats kan det konstateras att det rödgröna blocket stannade på 144 mandat, de borgerliga på 143 mandat och Sverigedemokraterna på 62 mandat. Valet gick bättre än vad vi hade befarat, lika fullt så är det ett sämre resultat än vad vi är vana vid, säger Elektrikerförbundets ordförande Jonas Wallin.

Nye generaldirektören lugn – trots hot om nedläggning

När Arbetslivsinstitutet lades ned 2007 flyttade en stor grupp av forskarna till Högskolan i Gävle. Där inlemmades de så småningom i Akademin för hälsa och arbetsliv. Akademins chef hette Nader Ahmadi, numer nytillträdd generaldirektör för Sveriges allra yngsta myndighet: Myndigheten för arbetsmiljökunskap, Mynak.

”Det här är vårt statement – det här är bara början”

En musikfestival för endast kvinnor och transpersoner både vad gäller publik och artister. Detta är beskrivningen på Statement Festival som nyligen arrangerades i Göteborg. Elektrikerförbundet sponsrade med 100 000 kronor och ELQvinnorna var på plats för att locka fler tjejer och transpersoner till elektrikeryrket.