Gamla batterier får nytt liv med solceller och snällare laddning
Solcellers ”snälla” laddning och en ny svensk innovation kan förlänga livslängden på bilbatterier.
– Det är synd att mala ned fullt funktionsdugliga batterier. Vi räknar med att vi ger de här batterierna ytterligare runt 15 års livslängd.
Det säger Magnus Ramfelt, VD på Ecris utanför Jönköping. Till vardags tillverkar och säljer Ecris nya originalreservdelar till Volvos bilmodeller från 1947 och fram till 2000.
Vid sidan av detta har de satsat på ett projekt med energilagring med, vad som tidigare ansetts vara, uttjänta bilbatterier. Resultatet står nu klart: en prototyp, en färdig container, på 800 kWh som ska levereras till en industrianläggning med sol på taket.
– Vi siktar på, och har börjat, sälja den här för solceller och effektbalansering till industrier och liknande. Det känns roligt att äntligen ha en färdig produkt, säger Magnus Ramfelt.
Olika typer av batterier
Ecris har prisats bland annat som årets innovation av Almi i Småland och den stora grejen är att de klarar flera olika typer av batterier.
– Vi jobbar med begagnade batterier från el- och hybridbilar, och för att då slippa vara beroende av enskilda bilmärken så skapade vi en plattform som är universell. Konceptet är att vi enkelt kan stoppa in i princip alla typer av batterier, säger Fredrik Stigebrant, teknisk konsult.
Behovet av energilagring har exploderat och är i princip omättligt, det svåra är att få tag på batterier.
Med sitt gränssnitt kallat E-cube kan Ecris blanda spänningar och amperetimmar och fördelen blir att man kan använda batterier från flera håll av uttjänade eller krockade bilar.
– Behovet av energilagring har formligen exploderat och är i princip omättligt, det svåra är att få tag på batterier, säger Magnus Ramfelt.
Längre liv med snäll laddning
Men hur kan batterierna överleva 15 år till? Jo, dagens batterier är designade att pressas hårt med mer och mer ström in och ut på kortare tid.
Det här kallas batteriets C-rate, alltså dess förmåga att ge och ta emot laddning. 1C innebär att batteriet töms på en timma. Dagens laddhybridbilar ligger på uppåt 8-10 C.
Detta är batterierna designade för, men det är oerhört slitigt för dem. Efter ett visst antal laddningar, ofta runt 3000, har kapaciteten minskat och de anses uttjänta.
Men för laddning av solceller nyttjas i runt 0,3 C och därmed kan pensionerade batterier leva behagligt ett bra tag till.
– Vi återanvänder batterier ned till 50 procent av dess ursprungliga kapacitet. Det känns som en win-win tycker vi.