Tobias Nilsson är en elektriker på cykel: ”Det ska vara ett äventyr”
Tobias Nilsson på Jämtkraft använder eldriven mountainbike för att ta sig fram på uppdrag i fjällvärlden. Han är en av få elektriker som cyklar i jobbet. Sedan förra året satsar även Bravida på sitt koncept GreenHub med bland annat cyklande elektriker i storstäder.
Tobias Nilsson är mättekniker på Jämtkraft och fixar elmätare som inte kommunicerar som de ska med företaget.
När det inte blir några mätvärden som företaget kan grunda sina fakturor på, då åker han ut och felsöker, byter utrustning eller löser problemet på något annat sätt.
I fjällen är det dock inte alltid så lätt att ta sig fram till alla mätstationer.
– När jag började här 2017 så hände det att man kom till ett ställe där vägen tog slut, det gick inte att köra bil längre. Tidigare har sådana uppdrag utförts med helikopter eller sexhjuling. Jag såg möjligheten att använda cykeln, säger Tobias Nilsson.
Enkelt och miljövänligt
Tobias Nilsson har en bakgrund i cykelbranschen, både som anställd och ägare av egen cykelbutik. När han upptäckte möjligheterna med att använda cykeln på sitt nya jobb tog han upp det med företagsledningen som tyckte att det var en bra idé.
I dag har Jämtkraft två mountainbikes med eldrift som både Tobias och en av hans kollegor använder.
– Jag och min dåvarande chef såg båda vinsten med det. Det är ett bra sätt att ta sig fram, det går både fort och lätt. En cykel kräver inte så mycket plats eller planering för att ta med i bilen. Från min sida har det också varit ett miljötänk, att slippa köra med fossildrivna fordon.
För att få med sig det han behöver på uppdragen använder Tobias en cykelkärra som kan lastas med 20 kg. Det räcker och Tobias tycker inte att det är något problem att cykla med den.
Vid en vanlig felsökning behövs bara en mätare som väger något kilo plus verktyg, då klarar han sig med en ryggsäck. Men det kräver mer planering och man kan inte ha med sig massa ”bra-att-ha-saker”.
Svårt att anställa
När Tobias började cykla i jobbet märkte han att han tidigare åkt runt med grejer som han trodde skulle komma till användning men som aldrig behövdes.
Det är inte riktigt rumsrent bland hantverkare att inte ha sin pick-up eller sin jobb-bil.
– Man får tänka efter vad man verkligen behöver och ta med det. Men det är inte riktigt rumsrent bland hantverkare att inte ha sin pick-up eller sin jobb-bil. Många tycker nog att det blir krångligt att ha med sig allt på en cykel. De är vana vid ett sätt att jobba och det kan vara svårt att ändra på sig, säger Tobias Nilsson.
Det är mycket riktigt ovanligt med cyklande elektriker. Företaget ”Cyklande rörmokaren” i Stockholm har många cyklande hantverkare anställda, men har inte lyckats få tag på någon elektriker, trots att de gärna skulle vilja anställa en.
Marie Agelii, marknadschef på Bravida, bekräftar att det är en utmaning att rekrytera elektriker som vill använda fossilfria alternativ i jobbet.
Företaget har dock anställda elektriker som jobbar från så kallade ”GreenHubs” och personal som har valt att testa arbetssättet under en period.
Hållbara lösningar
Bravida har lanserat ett koncept för sin tekniska fastighetsservice som de kallar GreenHub där de jobbar med hållbara lösningar ”från ax till limpa”. Personalen tar elmoped, elcykel eller går till kunderna som finns i närheten av ”huben”.
I Sverige finns GreenHub redan i Göteborg och Stockholmskontoret ska invigas på ny adress i höst. Visionen är att företaget ska ha GreenHubs i alla större städer.
Det är en utmaning att få elektriker som vill jobba på det här sättet.
– Det är en utmaning att få elektriker som vill jobba på det här sättet. Man ser sig själv cyklande i ur och skur i flera mil. Men så är det inte för GreenHub, vi befinner oss nära våra kunder, max femton minuter med elcykel, säger Marie Agelii.
Tobias Nilsson tror att stigande drivmedelspriser kan bidra till att både elbilar och andra alternativ, som cykel, kan ha framtiden för sig.
Mår bättre med cykel
Som den cykelentusiast han är räknar Tobias upp en rad fördelar med att använda cykeln. Han mår både fysiskt och psykiskt bättre när han rör på sig under arbetspasset än när han använder bilen eller sitter vid ett skrivbord.
För företaget är det en fördel om de anställda mår bra och håller sig friska och cyklandet kan också vara positivt rent marknadsmässigt.
– Vi får rätt mycket uppmärksamhet när vi rör oss ute i byarna. Folk blir glada när man kommer infarandes på en cykel. De är vana vid att det kommer en firmabil, inte att det ska komma en kille ut genom skogen.
Dessutom är cyklandet miljövänligt ur flera aspekter. Det reducerar utsläppen och det är mindre störande för natur och människor än när man använder en sexhjuling.
– Vi ska visa respekt för naturen och för dem som fjällvandrar, och det tycker jag att vi gör med cykeln, säger Tobias Nilsson.
Tobias medger att det krävs en del cykelvana för att kunna köra ut på jobb med mountainbike i fjällen. På cykel är man också mer utsatt för vädrets nycker. Vill det sig illa kan man bli rejält nedsmutsad.
Det hindrar inte Tobias.
– Jag tycker att det ska vara ett äventyr på jobbet. Det blir roligare att jobba när det är lite strapatser.