Vad gör en ombudsman, Fredrik Lundahl?
Vad gör egentligen ett skyddsombud, en klubbordförande eller en ombudsman i Elektrikerförbundet? I tre intervjuer berättar de om sina uppdrag. Den här gången är det dags att höra från en ombudsman.
Elektrikerförbundet har ett 40-tal ombudsmän runt om i landet. Fredric Lundahl i Örebro är en av dem.
Engagerad för förändring
Vad gjorde du innan du blev ombudsman?
– Jag arbetade som elektriker på Nea, som är Assemblin i dag, i Örebro.
Hur kom det sig att du engagerade dig fackligt?
– Jag hade jobbat i Trelleborg innan, och där gick jag på ackord och tjänade mycket mer än vad jag sedan gjorde när jag började i Örebro.
Då engagerade jag mig allt mer för att hjälpa mig själv och kollegorna.
– På anställningsintervjun så frågade jag om de mätte på ackord, och fick svaret att ”ja, vi mäter alla våra jobb”. Men det visade sig att de hade totalackord, alltså att företaget hade räknat och gjort en kalkyl på jobbet, och det tyckte inte jag var så fördelaktigt. Så jag engagerade mig i klubben, för att få till en förändring.
Hur gammal var du?
– Det var 2008, jag var 24 år. Jag började gå fackliga utbildningar, och desto mer utbildningar jag gick, desto mer insåg jag att vi inte ställde de krav på företaget som vi hade rätt till. Så då engagerade jag mig allt mer för att hjälpa mig själv och kollegorna. Sedan blev jag ungdomsansvarig i VK9.
Jag insåg att vi inte ställde de krav vi hade rätt till.
Och sen blev du ombudsman?
– 2013 dök det upp en annons om att Elektrikerförbundet sökte två personer till aspirantutbildningen, för att bli ombudsmän i förbundet. Jag blev kontaktad av en annan engagerad ung elektriker, Oskar Larsson, som tyckte att jag skulle söka tjänsten. Och så blev det.
Hur lång är den här aspirantutbildningen?
– Ett halvår ungefär.
Utlånad
Vad hände sen?
– 2014 började jag jobba som ombudsman i Luleå, det var där det fanns en ledig tjänst. Men min fru ville inte flytta upp med mig, så sakta men säkert drog jag mig nedåt. 2015 fick jag en tjänst i Sundsvall, och senare samma år blev jag utlånad till Stockholm. Där stannade jag i många år, men sedan årsskiftet är jag utlånad till Örebro.
Vad gör du på dagarna?
– Det är väldigt olika på var i landet jag har jobbat. När jag var i Luleå var det väldigt mycket arbetsplatsbesök, jag höll utbildningar för nystartade klubbar och så vidare. I Stockholm blev det mycket mer förhandlingar.
Hur kom det sig?
– I Stockholm kan dåliga företag gömma sig mycket enklare, på en lokal ort där det kanske finns max 50 el-företag är det svårare än i Stockholm där vi har över 800 el-företag.
– Och organisationsgraden är lägre i Stockholm, vilket gör att det är lättare för dåliga företag att få anställda som inte känner till företaget tidigare.
Hur menar du?
– Har vi medlemmar som hör av sig till oss och säger att de tänker söka jobb på ett särskilt företag så kan vi berätta vad vi har för erfarenheter av företaget, om det är en lurendrejare som har lurat anställda tidigare. Men ickemedlemmar får ju aldrig den informationen.
”Vi hjälper så gott vi kan”
Hur ser ditt arbete ut i Örebro?
– Här har jag hjälpt till att starta en ny klubb på Granitor i Karlskoga, gjort arbetsplatsbesök, och en del förhandlingar.
Vad sker vid en förhandling?
– Det kan handla om allt, ofta att en medlem inte fått det den har rätt till kollektivavtalet. Då hjälper vi medlemmen att få det hen har rätt till.
– Det kan även vara lite mjukare förhandlingar, som att en medlem hör av sig och säger att det inte fungerar på företaget, som långa resdagar, då vill de att vi ska prata med företaget så att det blir bättre. Det kan även handla om rehabiliteringsärenden, och vi har mycket rådgivning. Medlemmar som hör av sig och har frågor om avtalet eller lagstiftningen.
Alla ombudsmän i förbundet gör sitt allra bästa för att få det bästa resultatet för våra medlemmar.
– Vi hjälper medlemmar så gott vi kan, i princip i alla olika frågor. Sedan kan man inte hjälpa alla på det sätt de vill, men jag upplever att alla ombudsmän i förbundet gör sitt allra bästa för att få det bästa resultatet för våra medlemmar.
Vill vara nära medlemmar
Andra förbund söker ofta ombudsmän från andra branscher än den egna, men alla ombudsmän i Elektrikerförbundet har en bakgrund i el-branschen, varför tror du det är så?
– Min tolkning är att Elektrikerförbundet vill vara nära medlemmarna. Och jag upplever att som ombudsman så har man en annan förståelse för hur medlemmarna har det, när man själv har erfarenhet från yrket.
– Man får ganska snabbt en uppfattning om vad som är problemet för medlemmen, något jag kan gissa är svårt om man kommer utifrån. Det tror jag faktiskt är en våra styrkor.