• Bild: Railcare/Pixabay/Montage

  • Bild: Railcare

  • Bild: Railcare

Bränder rasar i flera delar av Sverige och räddningstjänsten kämpar för fullt, ibland i svårtillgängliga brandområden. Nu kan de få hjälp från ett oväntat håll – av världens största snösmältningsmaskin på räls.

Snösmältningsmaskinen Snow Removal 700 jobbar vintertid med att sopa upp och smälta snö på tågrälsen. Trafikverket hyr två sådana maskiner av tillverkaren Railcare. I vanliga fall tar jättarna sommarlov när snön väl smält bort, men i år skippar en av dem ledigheten. NyTeknik.se har tidigare skrivit om detta.

LÄS ÄVEN: Ingen lag mot extrem värme på jobbet

Den ena snösmältningsmaskinen har nämligen temporärt byggts om för att istället kunna hoppa in som brandsläckningsmaskin i svårtillgängliga områden. Den del som smälter snön har ersatts av två pumpar – samt kopplingar för de slangar som räddningstjänsten använder.

– I stället för att pumpa in snö så sprutar den ut vatten nu, säger Railcares vice verksamhetsansvarige Adam Sundin till NyTeknik.se.

LÄS ÄVEN: Rusande elpriser – på grund av torkan

Tanken är att vagnen ska kunna pumpa upp vatten från sjöar och andra vattendrag, som sedan kan användas av räddningstjänsten. Detta kan vara speciellt användbart i svårtillgängliga områden, där det finns få bilvägar eller där de vägar som finns spärrats av på grund av bränder.

Eftersom maskinen dras av ett diesellok är den heller inte beroende av strömförsörjning.

– Det här är helt och hållet en resurs för räddningstjänsten. Vi kan rulla in med den här pjäsen, sedan sköter räddningstjänsten resten, säger Stefan Björkqvist, chef för nationella operativa ledningen på Trafikverket, till NyTeknik.se.

LÄS ÄVEN: El orsakar 18000 bostadsbränder varje år

Efter att ombyggnationen nyligen blev klar står den konverterade snösmältaren på bangården i Ånge i väntan på att kallas in av räddningstjänsten. Tillsammans med jourhavande lokförare finns den i beredskap fram till sista september. Då kommer den att konverteras tillbaka till sin ordinarie syssla – att röja snö.

Om SR 700 visar sig vara en bra brandsläckare kan även dess kollega komma att konverteras inför nästa sommar.

Chris Smedbakken
christina.smedbakken@mittmedia.se



Fakta: Snösmältningsmaskinen SR 700

SR 700 är världens största snösmältningsmaskin på räls, och har varit i drift sedan 2012. Den styrs av en operatör och fungerar genom att sidoborstar sopar snö in mot mitten. Snön hamnar i ett smältkar med vatten som värms upp kontinuerligt.

Tyngre partiklar hamnar i ett ”vattenlås”som sedan kan tömmas och rengöras. Smältvattnet pumpas därefter över i en tankvagn som rymmer 50 kubikmeter vatten, varefter det senare tappas ut i dagvattensystemet.

SR 700 kan röja 700 m spår med 10-20 cm nyfallen snö på en dryg halvtimme.

Källa: Railcare.se