• Bilden föreställer ett av SL:s pendeltåg som åker på en räls mellan ett metallstängsel och grönsa träd. Monterat över bilden syns en gul varningstriangel med en svart, blixtformad och nedåtpekande pil på.

    Bild: Pixabay/Montage (Observera: Bilden har inget samband med texten.)

Hänglåset på grinden började blixtra när tåget passerade. Ändå tog det åtta timmar innan trafiken på pendeltågsstationen stoppades, skriver Sekotidningen.

Personalen som skötte snöröjning och sandning på en pendeltågsperrong i Stockholm reagerade på att det slog blixtar kring en av grindarna när tågen passerade.

– Nu tog ju strömmen den enklaste vägen och det var genom hänglåset, eftersom det var av metall. Men om jag öppnat och haft en hand på staketet och en på grinden hade strömmen gått genom mig, säger Erik Lüdicke till Sekotidningen.

LÄS ÄVEN: Tre av fyra hotell och pensionat har elsäkerhetsbrister

Den farliga upptäckten gjordes runt midnatt den 13 mars, och kollegorna anmälde genast faran. Ändå kom det att dröja ytterligare åtta timmar innan trafiken stoppades och den strömförande grinden åtgärdades.

Under tiden riskerade både personal och resenärer att råka komma åt den lättillgängligt placerade grinden. Erik Lüdicke ser det som ren tur att ingen kom till skada.

– Det var när tåg passerade så jag tror att det är återgångsström från järnvägen, då kan det vara livsfarligt. Det gäller ju både oss som jobbar där och passagerarna, vem som helst kunde komma åt grinden, säger han.

LÄS ÄVEN: Arbetsgivare nonchalerade elfara – får betala 50 000 kronor i skadestånd

Felet tros bero på att grinden var feljordad och därför drog till sig returström när tågen passerade.

Trafikverket har inlett två utredningar efter det inträffade. Dels för att ta reda på exakt vad som orsakat felet, men även för att klargöra varför det tog så lång tid innan det åtgärdades.

– Det är så klart inte bra när något sådant här händer, men enligt de specialister jag talat med ska det aldrig ha varit fara för liv och hälsa, säger Trafikverkets underhållschef Stefan Lindgren till Sekotidningen.

Chris Smedbakken
christina.smedbakken@mittmedia.se