Jag försöker jobba in en del komp under vintern. Sen kommer vi överens på jobbet, så det stämmer med tävlingarna, säger Sebbe, som jobbar som elektriker på Assemblin.

Sen han var nio år har han kört speedway. I dag är han 25 och tävlandet har blivit en oerhört viktig del av livet. Ja, det mesta av tiden utanför jobbet går åt till speedway.

Inför säsongen 2015 var han rejält på gång. Men vid första träningen i fjol så var olyckan framme. En spricka i ryggkotan och hela säsongen var förstörd.

– Det var synd att ryggskadan kom i fjol. Då var jag som mest på.

Samma var det i år. Han var bra igång med träningen och så vid första matchen för Vargarna, i första kurvan, var olyckan framme igen.

Båtbenet ovanför handen bröts och två månaders vila. Luften gick ur satsningen efter benbrottet, men snart var de i gång igen.

– Jag bröt båtbenet första gången för 6-7 år sedan. Nu blev det operation och ”bara” två månaders läkning. Annars hade även den här säsongen varit förstörd.

I slutet av juli träffar vi Sebastian Carlson och hans mekaniker Fredrik ”Wille” Williams på Avesta motorstadion. I år fick Sebbe ett kontrakt med Masarna som gick upp i elitserien i år igen.

Men båtbensskadan och bra körningar av de flesta andra i Masarna gör att har fått köra i Elit B. Men nu är han i gång efter två månaders vila. Det är första matchen för Masarna. Dagen innan har de varit i Hagfors och kört med Vargarnas B-lag. Allt för att få träna efter olyckan.

På motorstadion i Avesta möts Masarna, Indianerna, Dackarna och Lejonen. Masarna blir trea efter överlägsen körning av Indianerna.

I första heatet kom Sebbe ivåg dåligt och låg sist när en förare framför honom körde omkull. Sebbe blev tvungen att lägga ner även sin cykel för att inte köra över konkurrenten.

– Vi måste dreva om, sa Wille efter det första heatet där det gick lite trögt.

Under dagen blev det trots allt en heatseger. Sebbe drar in 6+2 poäng och är näst bäst i Masarna vid tävlingen.

I dag är det 83 svenska förare som har licens för 500 kubik. Betydligt färre än till exempel under Tony Rickardssons storhetstid.

– Många tröttnar. Det är mycket tid att tvätta cyklar och många resdagar, säger Sebbe.

Man kan ana en familjär stämning i depån. Förare och mekaniker träffar på varandra i olika sammanhang, i olika serier.

Sebbe hoppas kunna klättra i rankingen om han får vara frisk.

– Det är klart jag vill bli bättre. Men det kräver mer tid och mer pengar.

Till vardags jobbar Sebbe på Assemblin i Norrköping som elektriker. För några år sedan, när det var Nea-gruppen, jobbade han där tillsammans med min sin pappa Christian och Fredrik ”Wille” Williams, också elektriker.

Pappa Christian har varit mekaniker åt Sebbe länge. En dag frågade Sebbe om Wille också kunde hänga med på nån tävling för att hjälpa till med skuvandet.

Ja, sen dess har Wille funnits kvar som mekaniker i fyra år.

– Jag skulle inte kunna tänka mig ett liv utan speedway i dag. Det är jäkligt kul att se speedway på tv. Ännu roligare att se det live. Ännu roligare i depån och allra roligast att meka, säger Wille.

Ibland har de mekanikerhjälp av en fjärde elektriker, Emil Järnström. I dag är de fyra spridda på fyra elföretag i Norrköping. Sebbe är på Assemblin, Wille på All-el, Christan på Caverion och Emil på Bravida.

Funkar det med ett heltidsjobb som elektriker?

– Jo, det gör det. Jag försöker jobba in en del komp under vintern. Sen kommer vi överens på jobbet, så det stämmer med tävlingarna, säger Sebbe.

Hinner du med någon fysträning?

– På vintern försöker jag hinna med konditionsträning.

Mycket av tiden är resor och skötsel av motorcyklarna. På varje tävling har de två cyklar med sig. Det är italienska GM som gäller. Och de ska vara fräscha att köra båda två, i fall något händer.

Hemma har Sebbe ytterligare en cykel och extramotorer.

– Efter 25-30 heat behöver motorn servas.

6-7 timmar tar en helrengöring som måste göras efter varje tävling. Motorerna lämnar de i väg för att servas. När vi träffar Sebbe och Wille på Avesta motorstadion så har de kört i Hagfors dagen innan. Då hinner de inte med en helrengöring.

– Man rengör det viktigaste.

All tid för Sebbe och Wille läggs på speedway. Helgerna är fullbelagda.

– Som när vi körde till Italien, körde sex heat på sex minuter och sen hem, säger Wille.

På hemmaplan är Sebbe hemma i föräldrarnas garage och skruvar en stor del av fritiden.

– Jag lägger 100 000-200 000 per säsong. Det behövs mycket nya grejer. Jag tjänar lite pengar när man tar poäng i Allsvenskan där jag kör för Vargarna. Jag har några sponsorer som hjälper till.

Sebastian Carlsson

  • Ålder: 25 år.
  • Bor: I Norrköping.
  • Gör: Kör i dag för Vargarna och Masarna. Har tidigare kört för Griparna i Nyköping och Gnistorna i Malmö.
  • Förebild: Jason Crump.
  • Placeringar: Har ett JEM-silver i lag från 2010.
  • Mer info: www. Sebbecarlsonracing.se

Speedway

Det första världsmästerskapet i speedway kördes 1936 på Wembley i London.

De tre största speedwayligorna körs i Polen, Sverige och England. Många förare kör i alla tre ligorna varje vecka under säsongen. Framförallt Polen har en enorm bredd när det gäller att få fram nya förare och ett stort publikintresse. England hade länge den enda proffsligan i världen.

Danmark etablerade sig som en framstående speedwaynation på 70-talet och har sedan dess nått enorma framgångar. Klassiska speedwayländer är också Australien och Nya Zeeland. På 80-talet nådde förare från USA stora framgångar. I mindre omfattning körs speedway också i Ryssland, Baltikum, Finland, Tjeckien, Slovenien, Italien och Tyskland.

Namn på speedwayklubbar:

Dackarna, Masarna, Rospiggarna, Smederna, Lejonen, Vargarna, Indianerna, Filbyterna, Getingarna, Monarkerna, Bysarna, Njudungarna, Örnarna, Valsarna och Piraterna. Klassiska namn på speedwayklubbar i Sverige. Traditionen med de lite udda klubbnamnen lär ha sitt ursprung i England, där serietävlandet var i gång innan det kom i gång i Sverige.

Många klubbnamn har ju lokal förankring. I Eskilstuna fanns det smeder, I Avesta bor det Masar och i Hallstavik bor det rospiggar. Njudung är man i Vetlanda.

Svenska världsmästare

  • Tony Rickardsson – 1994, 1998, 1999, 2001, 2002, 2005
  • Per Jonsson – 1990
  • Anders Michanek – 1974
  • Björn Knutsson – 1965
  • Ove Fundin – 1956, 1960, 1961, 1963, 1967

Källa: Wikipedia

  • Jag försöker jobba in en del komp under vintern. Sen kommer vi överens på jobbet, så det stämmer med tävlingarna, säger Sebbe, som jobbar som elektriker på Assemblin. Foto: Tomas Nyberg

  • Foto: Tomas Nyberg

  • Killen som kör före Sebbe kör omkull, och Sebbe måste lägga ner hojen för att inte köra på den andra killen. Foto: Tomas Nyberg

  • Foto: Tomas Nyberg

  • – Jag lägger 100 000-200 000 per säsong. Det behövs mycket nya grejer. Jag tjänar lite pengar när man tar poäng i Allsvenskan där jag kör för Vargarna. Jag har några sponsorer som hjälper till. Foto: Tomas Nyberg

  • Foto: Tomas Nyberg

  • Foto: Tomas Nyberg

  • – Med 13, 15 och 19-nycklar tar du isär halva cykeln. Man jag rör aldrig koppling och tändning. Det gör Sebbe, säger Fredrik Williams, som är ensam mekaniker den här dagen. Annars finns Sebbes pappa Christan med många gånger. Foto: Tomas Nyberg

  • Foto: Tomas Nyberg

  • Foto: Tomas Nyberg