Det hade blivit väldigt tunga steg utan ”Rekan” och hans Otiskompisar
Ett av Sveriges största infrastrukturprojekt pågår i underjorden i Stockholm. Citybanan. Såklart finns det en massa elektriker med och fixar så det blir kraft och ljus.
Men det finns också ett annat gäng som jobbat hårt för att vi bekvämt ska kunna glida upp och ner när allt öppnar 2017.
Sedan starten har uppåt 40 rulltrappetekniker från Otis Stockholm och från underleverantörer/inhyrda och Otisfolk från Tjeckien arbetat med att få på plats, installera och sedan driftsätta ett 70-tal rulltrappor. En del är korta, andra jättelånga, somliga storslagna. Här handlar det om att smidigt få över 100 000 resenärer att färdas i olika plan i underjorden till och från pendeltåg, fjärrtåg och tunnelbanetåg mot ovanjorden oss dessa trafikvärld.
Stockholms Central är Nordens största järnvägsstation. Hä går närmare 1 000 tåg av olika slag. Varje dag rör sig här över 250 000 människor. De ska till och från jobb, nöjen, fritid, shopping och besök hos moster Agda. Det är i det sammanhanget vi ska se Citybanan.
Elektrikern har tillsammans med klubbordföranden för Otis Stockholm, Per ”Rekan” Abrahamsson, tagit pulsen på Citybanan och vandrat rulltrappor upp och ner och knixat oss in i maskinrummen inne i bergen närmare 40 meter under Stockholms gator.
Läs mer i reportage i Elektrikern nr 2 i som kommer ut i början av mars.
Leif Göbel
Kortfakta:
Budget 16,8 miljarder kronor. Klart 2017. 6 kilometer tunnel. 1,4 kilometer järnvägsbro i Årsta. 2 nya stationer – Stockholm City och Stockholm Odenplan. Fördubblar spårkapaciteten genom Stockholm så att tågen kan gå tätare och punktligare. Nio års byggtid sex arbetstunnlar.30 Hötorgsskrapor schaktmassor, mest berg, fraktas bort. Tre Hötorgsskrapor betong går åt till bygget. 2 500 personer jobbar som mest med Citybanan