• Telefonen har blivit ett bra hjälpmedel i vardagen, menar Emil Rabe serviceinstallatör på Caverion i Borås, som skriver upp vad han plockar med sig från lagret. Sedan några månader sköter han allat ”pappersarbete” med hjälp av telefonen och ett specialsytt program. Foto: Jan-Erik Johansson

 

Den smarta telefonen blir ett allt viktigare verktyg för elinstallatören. Nya program och appar skapas i takt med behoven och fler företag gör egna anpassade program.
– Det är lika lätt att skriva i den här som på en lapp som hamnar i fickan.
Det säger Emil Rabe, servicemontör på Caverion i Borås, och håller upp sin telefon.

 

– Skillnaden är att när jag väl skrivit in allt i telefonen så är det klart och infört på rätt ställe, både tid och material, fortsätter han.

 

SEDAN I HÖSTAS har hela servicesidan på Caverion fått nya telefoner och ett nytt program för att hålla reda på vardagen, ett program som företaget tagit fram och anpassat till sin verksamhet. Det här är skapat i Chrome, alltså Googles egna webbläsare, och i telefonen sköter nu Emil Rabe hela ”pappersarbetet”.
– Vi kan ju börja här där jag fårmina serviceordrar, säger Emil Rabe och klickar framåt i menyn.
Serviceordrarna har olika prioritet och skrivs av projektledarna på företaget vars datorer är synkade med programmet. I menyn finns sedan rubriker som objektsinformation, meddelanden, statusändring, checklistor, tid och material.
– Tanken är att så fort jag avslutat ett jobb, antingen för dagen eller för att det är klart, så skriver jag i allt: Tid, material, kanske meddelande om vad som är gjort om det är en kollega somkommer att ta vid nästa gång…

 

LÄS MER: 11 tips på appar

 

MED ETT KLICK synkas och uppdateras telefonen med ”hemmadatorn” på företaget.
– Ordernumren är ju fortfarande med så köper jag på det numret går det in per automatik, men sådant man plockar från bilen eller lagret skriver jag in.
Tidsedeln för lönen blir också skriven automatiskt och en almanacka visar rött alternativt grönt om det blivit åtta timmar inskrivna eller inte respektive dag. Du kan också ta bilder på jobbet och fotomässigt dokumentera arbetet.
– Det är en bra funktion tycker jag. Du kanske ”fotar” en brandtätning eller hur det såg ut innan du började jobbet… Allt sparas i jobbets dokumentation och du kan gå tillbaka om det är något, säger Emil Rabe.
Hela jobbet sparas på samma ställe, och det bygger alltså på att allt ska skrivas in innan man lämnar för nya uppdrag.

En massa jobbigt skrivande och något man gärna skjuter på om det blir bråttom, funderar undertecknad?
– Nej, jag tycker inte det, det går förvånansvärt smidigt. Det är snarare så att när du gör färdigt så kan du släppa det helt inför nästa jobb, du vet att allt är med. Du slipper en massa lappar.
Det här är andra varianten av system som företaget prövar och efter några månader tycker Emil Rabe att det verkar positivt från de flesta av kollegorna.

 

I ÖVRIGT när det gäller telefonen använder han ett par grossisters appar för att kolla priser, en annan för lite hjälp med färgkoder till elektronik och även en app för hjälp vid dimensionering av kabel. Men allt samlat under samma app vore bra, menar han.
– Ja, en lathund för elektriker med allt från dimensionering till vilket material jag får använda var och så vidare. Men det kanske finns?

 

Jan-Erik Johansson

 

Fotnot: När det gäller inköp så har de flesta tillverkare och grossister egna appar för beställning både när det gäller lagerfört material och specialbyggt dito som elcentraler, ställverk och andra bestyckade skåp.