• Klubben på Caverion i Nyköping får information om de nya resereglerna. Foto: Anna Norling

  • Roger Johansson, klubbordförande Caverion Nyköping. Foto: Anna Norling

  • Mikael Bönnemark har sin arbetsplats på forskningsanstalten Studsvik, tre mil utanför Nyköping. Foto: Anna Norling

  • Ludvig Eriksson och Patrik Jernström. Foto: Anna Norling

  • Ombudsman Hasse Andersson är inkallad för att förklara de nya resereglerna. Foto: Anna Norling

  • Klubben på Caverion Nyköping under mötet om de nya resereglerna. Foto: Anna Norling

  • Rolf Eriksson har sedan tre år tillbaka sin arbetsplats på Scania i Södertälje. Foto: Anna Norling

  • Ludvig Eriksson, Marcus Elzén, Robert Andersson och Patrik Jernström. Alla Caverion Nyköping. Foto: Anna Norling

  • Sedan 1 januari gäller nya reseregler i installationsavtalet. Foto: Anna Norling

  • Sedan 1 januari gäller nya reseregler i installationsavtalet. Foto: Anna Norling

  • Sedan 1 januari gäller nya reseregler i installationsavtalet. Foto: Anna Norling

  • Sedan 1 januari gäller nya reseregler i installationsavtalet. Foto: Anna Norling

2018-02-02

Den 1 januari började de nya resereglerna i installationsavtalet att gälla. Vi besöker SEF-klubben, som samlats i Caverions lokaler i Nyköping för att reda ut vad som gäller.

– Är det bara till nackdel för oss det här nya?

En röst ur salen ställer frågan som många av de samlade medlemmarna funderar på.

LÄS ÄVEN: Tomas Jansson: ”Rent penningamässigt kan de som bero nära arbetsplatsen förlora”

– Det kan vara det. Jag fattar det som att vi kommer att få åka gratis en timme, säger Roger Johansson, klubbordförande för Caverion Nyköping, och tillägger:

– Men nu får Hasse förklara det här. Så ställer vi frågor, så vi förstår.

Vi befinner oss i Caverions lokaler i Nyköping. SEF-klubben är samlad för att reda ut alla frågor om de nya resereglerna i installationsavtalet. Reglerna som började gälla 1 januari.

På plats är Elektrikerförbundets ombudsman Hasse Andersson, han har ett gäng powerpoint-bilder och sitt eget kunnande i frågan i bagaget. Det blir ett långt möte. Nästan två timmar långt.

LÄS ÄVEN: Har du rätt lön?

Hasse Andersson förklarar att grundförutsättningen ungefär är som tidigare. Det vill säga: det finns ett hemortsområde.

– Här i Nyköping har ni en riktpunkt, stora torget i Nyköping, och en radie på fyra kilometer runt torget, det utgör hemortsområdet. Arbetar man innanför hemortsområdet så är det precis som tidigare, inom det området ska man ta sig till arbetet och börja arbeta 07.00 fram till 16.00. Arbetsgivaren behöver inte betala någon reskostnadsersättning eller något annat inom det området. Arbetar man utanför det här området, då gäller reglerna för reseersättning. Inte heller det är någon skillnad mot tidigare.

– De nya är att om bostaden är lokaliserad mindre än tre kilometer från arbetsstället samtidigt som arbetsstället är utanför hemortsområdet – då är man inte berättigad till någon ersättning, det är nytt. Det byte som man gjorde var att beräkningen för restidsersättningen och resetillägget ska ske från företaget, tidigare har ersättningen beräknats från hemortsgränsen.

Hasse Andersson visar hur medlemmarna med hjälp av kollektivtrafikens reseplanerare kan beräkna restiden för restidsersättning och resetillägg.

Restiden ska beräknas från företagets adress, till arbetsplatsens adress. Kollektivtrafiksmodellen innebär en schablonersättning, en ersättning som arbetsgivaren måste betala, om inget annat avtalas.

LÄS ÄVEN: ”Reglera beredskap, övetid och restid”

Den stora frågan under mötet i Nyköping handlar dock om reseövertidsersättningen. Den ersättning som en del av medlemmarna har, de som arbetar långt från företaget.

– Om du har företagets bil hemma hos dig, då ska du vara ute på din arbetsplats kl. 07.00. 30 minuter av den totala restiden till jobbet är din egen tid. För den tiden får du ingen ersättning. Detsamma gäller hemresan, förklarar Hasse Andersson.

Mikael Bönnemark, som sedan i mars förra året har sin arbetsplats på forskningsanstalten Studsvik, tre mil utanför Nyköping, konstaterar att han kommer att förlora på det nya regelverket.

– Jag pendlar en timme per dag, och kommer att förlora då dagens reseövertidsersättning är högre än de alternativ som visas här. Jag tycker att man hellre skulle behålla det gamla, det är också ett enklare system än det nya, säger han.

Även Rolf Eriksson, som sedan tre år tillbaka pendlar mellan Nyköping och arbetsplatsen på Scania i Södertälje räknar ut att han kommer att förlora på det nya systemet.

– Jag kommer att förlora massor. Om jag förstår det rätt så försvinner ju den första halvtimmen resa på morgonen, och den första halvtimmen på väg hem. Så jag förlorar en timme per dag. I dag har jag reseövertid. Så det blir en stor förlust.

LÄS ÄVEN: Elektrikerna ställer krav om tjänstebilar, pension, upphandlingar och gravidas rätt

Han säger att han skulle rösta för att behålla det gamla systemet.

– Inte bara på grund av att jag förlorar pengar på det nya, utan även för enkelheten. Nu räknar vi bara tiden det tar att åka och så får vi ersättning för det. Den som byter arbetsplats med det nya systemet måste hela tiden räkna och räkna och räkna.

Det verkar inte vara någon som hurrar av glädje här?

– Nej, men ändå blev det lite mindre deprimerat när Hasse presenterade den här reseplaneraren, men det väger ändå inte över mot plus.

Mötet rundas av. Men innan mötet kan avslutas måste medlemmarna besluta om hur de ska gå vidare.

– Vad tycker ni om det här? Ska klubben förhandla, eller ska ni leva ert eget liv och slåss för er själva? Vad gör vi?, frågar Roger Johansson.

– Det känns som att vi ska köra på det vi har nu, säger en röst.

– Det beror ju på var man är och jobbar, säger en annan.

– Det är bra om ni sätter er och räknar på vad som är bäst för er, tillägger Hasse Andersson.

LÄS ÄVEN: Installationsavtalet klart

Företaget har aviserat att de vill träffa klubben för att komma överens om de nya resereglerna. Mötet beslutar att de ska lyssna in företaget, för att sedan hålla ännu ett klubbmöte.

Klubbordförande Johansson avslutar:

– Då gör vi så, vi lyssnar in företaget, funderar lite och så kallar vi till ett till möte. Då avslutar vi, tack för i dag.

Anna Norling
anna.norling@mittmedia.se

LÄS ÄVEN: ”Arbetsgivarna vill förändra arbetstiden”

Maila artikeln Skriv ut artikeln
Mer Nyheter

Arbetsdomstolen ger Hamnarbetarförbundet rätt mot Sveriges Hamnar

Sveriges Hamnar är skyldiga att förhandla med Hamnarbetarförbundet om centralt kollektivavtal, fastslår Arbetsdomstolen i en dom. Samtidigt vill LO inte se konkurrerande fack med samma villkor på arbetsplatserna.

”Vi har mer kapital i dag än för tio år sedan”

Hur står det egentligen till med förbundets ekonomi? Och varför höjs ständigt medlemsavgifterna? Det är berättigade frågor, ställda bland annat av en insändarskribent. Förbundets vice ordförande, Ulf Carlsson, svarar på frågorna. Det är sista raden som gäller.

Henrik fixar extrapengar vid lönerevisionerna

Region Mitt tar hjälp av förtroendevalda vid lönerevisioner på klubblösa företag. Det senaste året har Henrik Hedman, vanligtvis klubbordförande vid K4 Elektriska i Danderyd, förhandlat fram drygt 46 000 kronor utöver vad avtalet ger till medlemmar vid 36 olika företag i Stockholmsområdet.

Fick byggmaterial över sig – fördes till sjukhus

En person fick föras till sjukhus efter att ha fått byggmaterial över sig på en arbetsplats i Borås. Det var i 14-tiden på onsdagseftermiddagen som polisen fick larm om arbetsplatsolyckan. En person ska ha fått byggmaterial över sig.

Fem dödsolyckor redan under 2018

Fram till den 13 februari har det skett 5 arbetsplatsolyckor med dödlig utgång under 2018. En av olyckorna skedde på en byggarbetsplats. En man i 30-årsåldern avled efter att ha fallit 15 meter från en byggarbetsplats i Hjällbo i nordöstra Göteborg. Mannen dog under ambulansfärden. Polisen inledde en förundersökning om vållande till annans död och spärrade av platsen.

Medlemmar i politiken: ”Det fanns något radikalare i Vänsterpartiet”

MEDLEMMAR I POLITIKEN Johan Jensen är serviceelektriker på Elektro-Emanuel i Skene, klubbordförande för SEF och samtidigt aktiv i Vänsterpartiet. När man lyssnar på vad Elektrikerförbundet säger om arbetsmarknaden, vad förbundet arbetar för att förbättra för sina medlemmar, så är det för mig det samma som de frågor vi driver i Vänsterpartiet, säger han.

Medlemmar i politiken: ”Varför tar vi inte chansen?”

MEDLEMMAR I POLITIKEN Johan Lindbom är klubbordförande för Caverion i Umeå, samtidigt är han aktiv socialdemokrat. Det är vår enda möjlighet att påverka politiken. Vi startade ett politiskt parti för att vi inte hade något inflytande alls över politiken för hundra år sedan.

Medlemmar i politiken: ”Jag skulle vilja se facket mindre politiskt”

MEDLEMMAR I POLITIKEN Daniel Åhs är klubbordförande på hissföretaget Otis i Norrköping. Efter åtta år utanför facket valde han i fjol att gå med igen och tycker att Elektrikerna förändrats till det bättre. Men en hel del av kritiken har han kvar. Efter ett år som installationselektriker engagerade sig Daniel Åhs fackligt och gick en facklig kurs.

Huvudentreprenören kan bli löneskyldig

Alla som arbetar på ett bygge ska få sin lön. Även om inte den egna arbetsgivaren tar sitt ansvar. Regeringen föreslår nu ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. – Det ska vara ordning och reda på svenska arbetsplatser.

Insatsstyrkan är på plats

En isstorm har slagit ut elen mellan Partille och Stenkullen. En miljon människor är utan ström. Något som har lett till att insatsstyrkan kallats in för att bygga nya ledningar. Göteborg ligger alltid illa till i de här övningarna, skrattar Åke Persson, som är arbetsmiljöobservatör under övningen. Vi befinner oss på Åsbro kursgård utanför Örebro.

De är framtidens kraftverkare

På Åsbro kursgård utanför Örebro tränar inte bara Svenska Kraftnäts insatsstyrka här finns även elever och högskolestudenter under utbildning. Vi gör ett besök hos några av dem. Först träffar vi ett gäng gymnasieelever som läser Eldistribution på El- och energiprogrammet. !function(e,t,s,i){var n=”InfogramEmbeds”,o=e.getElementsByTagName(”script”),d=o[0],r=/^http:/.

Tyska strejken avslutad efter kompromiss

Den tyska storstrejken, som omfattat upp till en halv miljon metallarbetare, är slut. Detta efter att facket IG Metall fått till en kompromiss med arbetsgivarna. Det tyska metallarbetarfacket IG Metall gick tidigare under året ut i massiv strejk med krav på högre löner och möjlighet till 28 timmars arbetsvecka.

Joe Mayer har fokus på studierna

Sedan 1 november är den före detta läraren 44-årige Joe Mayer från Linköping projektanställd som studieresurs för Elektrikernas studier. Med titeln nationell studiesamordnare ska han utbilda och peppa handledare och medlemmar i sådant som varför facket finns och behövs.

Elev på elprogrammet allvarligt skadad efter strömgenomgång

En 18-årig elev skadades allvarligt under en el-laboration på torsdagsförmiddagen. Olyckan inträffade på Välkommaskolans El- och energiprogram i Gällivare. Olyckan ägde rum då man arbetade med att göra felsökningar med 220 volts ström på.

Tillslag mot bygge i Glasberga – åtta personer greps

Dåliga byggställningar, ingen skyddsanordning mot fallrisk och små personalutrymmen i bedrövligt skick. Tillslaget mot bygget i Glasberga uppmärksammade en rad missförhållanden, som ledde till byggstopp och åtta gripanden.