Gruppbild

Tjeckiska rulltrappemontörer från Otis och t h Per ”Rekan” Abrahamsson, klubbordförande Otis Stockholm.

De flesta av oss hamnar någon gång under livet på Stockholms central – Nordens största järnvägsstation.

När vi ska till huvudstaden för nöjen, jobb, kurs, besöka anhöriga, byta tåg eller ta oss vidare till flyg. Men det du ser från Vasagatan och Centralhallen är bara en pytteliten del av Stockholm C. Det mesta finns i flera våningar under jorden.

Vid Stockholm C kommer närmare 1 000 tåg av olika slag att passera. Fjärr-, regional-, pendel- och tunnelbanetåg. 100 000-tals resenärer ska fraktas mellan flera olika underjordiska plan, till och från perronger och vidare ut i staden.

Det kräver en massa hissar, rullband och inte minst rulltrappor.

En person i reflexjacka arbetar i ett blått skåp

Programdon för styrning av rulltrapporna.

Räls i en tunnel

Tunnlar långt ner i underjorden för transport av hundratusentals människor.

Såklart förstår du att detta jättelika transportmaskineri krävt många elektriker, hissmontörer och rulltrappstekniker. Kraft, belysning, data, övervakning, svalka, ventilation – just name it.

Och det lär behövas en del framöver också som sköter underhåll och service av alla otaliga armaturer, elcentraler och maskinrum.

På arbetsplatsen

Brist på utbildade rulltrappstekniker

Hissbranschen

Elektrikern har tillsammans med klubbordföranden för Otis Stockholm, Pär ”Rekan” Abrahamsson, tagit pulsen på Citybanan och vandrat rulltrappor upp och ner och knixat oss in i de olika maskinrummen inne i bergen närmare 40 meter under Stockholms gator.

Maskinrummen innehåller blå skåp fyllda med elektronik. Här kan teknikerna övervaka och programmera, felsöka. Men här finns också kommunikationsboxar som skickar info till SL:s ledningscentral så de kan se statusen på varje rulltrappa.

– Citybanan är ett av de största rulltrappsprojekten i den svenska historien. Det är ett tungt men inspirerande projekt. Man lämnar efter sig något som kommer att tjäna resenärer dagligen i många år, säger Pär Abrahamsson.

Pär "Rekan" Abrahamsson i en rulltrappa

– Det är ett tungt men inspirerande projekt. Man lämnar efter sig något som kommer att tjäna resenärer dagligen i många år, säger Pär Abrahamsson.

Gruppbild

Pär Abrahamsson tillsammans med Otis-arbetskamrater från Tjeckien som är med och arbetar med rulltrapporna vid Citybanan.

Citybanan ska öppna 2017 efter nio års omfattande arbeten. Sedan starten har uppåt 40 rulltrappetekniker från Otis Stockholm, från underleverantörer, inhyrda och Otisfolk från Tjeckien arbetat med att få på plats, installera och sedan driftsätta ett 70-tal rulltrappor.

En tunnel med stora rör

På arbetsplatsen

På besök i underjorden – ett unikt kulvertsystem

Reportage

En del är korta, andra jättelånga, somliga storslagna. Här handlar det om att få över 100 000 resenärer att friktionsfritt färdas mellan olika plan i underjorden.

I underjorden arbetar många specialiserade firmor. Vi träffar två skåningar från Tunga Lyft i Sverige AB. De är proffs på att lyfta tunga saker av alla slag på plats.

Här handlar det om de olika sektionerna som tillsammans utgör en rulltrappa. Tungt är det och med precision ska det göras.

– Vi har varit här sedan 2014. Lyft 44 rulltrappor på plats här och 22 på Odenplan, berättar Stefan Bard, Malmö.

Vem som ska sköta service och underhåll efter Citybanan är klar, är inte bestämt. Nuvarande avtal som SL har med Kone Metro för rulltrappor går ut 2017.

Räls i en tunnel
Tunnlar långt ner i underjorden för transport av hundratusentals människor.

För teknikerna är arbetsmiljö och säkerhet viktiga frågor. Alla rationaliseringar sliter på kropparna. Allt färre ska göra allt mer.

– Vi försöker få företaget att arbeta mer målmedvetet med arbetsmiljön. Svårt då det är ett väldigt toppstyrt amerikanskt företag, säger Abrahamsson.

En viktig avtalsfråga för rulltrappsteknikerna och hissmontörer är att få tillbaka prestationslön.

– Vi har skrivit avtalsmotion om detta. Det är viktigt för att få till en bättre löneutveckling.

Kortfakta:

  • Budget 16,8 miljarder kronor. Klart 2017.
  • 6 kilometer tunnel. 1,4 kilometer järnvägsbro i Årsta.
  • Två nya stationer – Stockholm City och Stockholm Odenplan.
  • Fördubblar spårkapaciteten genom Stockholm så att tågen kan gå tätare och punktligare.
  • Nio års byggtid sex arbetstunnlar.
  • 30 Hötorgsskrapor schaktmassor, mest berg, fraktas bort.
  • Tre Hötorgsskrapor betong går åt till bygget.
  • 2 500 personer jobbar som mest med Citybanan