Populärt med solceller – men experten varnar för oseriösa företag
I en aktuell Sifo-undersökning, på uppdrag av finansieringsföretaget Ecster, uppger 19 procent av de tillfrågade att de planerar att skaffa solceller under 2021. Men Ulf Strandberg på Ecster lyfter ett varnande finger.
– Det här är en ny bransch, och det finns tyvärr många lycksökare, säger han.
De senaste siffrorna från Energimyndigheten visar att det nu finns nära 66 000 installerade solcellsanläggningar. Det är en ökning med nästan 50 procent jämfört med för bara ett år sedan.
Och ökningen verkar fortsätta. I Ecsters Sifo-undersökning svarar nästan var femte tillfrågad husägare att de planerar att skaffa solceller under 2021.
Anledningarna husägarna uppger är dels miljöskäl, dels att de önskar lägre elkostnader framöver.
– Jag blev lite förvånad över att det var så många som svarade ja, det är ju ofta en stor investeringskostnad. Men jag tror att det här kommer att öka mer och mer, säger Ulf Strandberg, Market Specialist på Ecster med inriktning på Solenergi.
Samtidigt lyfter Ulf Strandberg ett varnande finger.
– Det här är en ny bransch, och det som är nackdelen med en ny bransch är att det finns många lycksökare, tyvärr.
Efter tre år hörde de av sig igen, och sa att det var nog tur att vi hade sagt nej första gången.
– Ett tag ringde det bolag varje vecka till mig, bolag som hade sålt lite produkter via nätet tidigare, och sa att de nu tänkte börja sälja solceller, och de ville ha en finansieringslösning via oss. Till sådana företag säger vi nej. Vi samarbetar bara med säkra varumärken.
Han ger som exempel ett företag som för några år sedan sökte samarbete med Ecster, men som Ulf och hans kollegor avböjde samarbete med.
– De var helt nystartade och hade ingen erfarenhet av detta. Det var alldeles för osäkert för att vi skulle säga ja. Konsumenten måste ju få en solcellsanläggning som fungerar.
– Efter tre år hörde de av sig igen, och sa att det var nog tur att vi hade sagt nej första gången. För de sa att de hade gjort en hel del misstag under de här åren, och att det tar tid att lära sig branschen.
När det handlar om den ekonomiska aspekten för solcellskonsumenterna efterlyser Ulf Strandberg tydlighet från politiskt håll.
Men man kanske ska vara lite försiktiga med bolag som är nystartade och kanske är bra på att sälja, men inte har så stor erfarenhet av elinstallation.
– Regeringen har varit ganska fladdrig i frågan. Om man nu vill att vi ska gå över till miljövänliga energikällor så måste konsumenterna få långsiktiga spelregler, veta vilka stöd som finns i ett längre perspektiv. Det kan inte förändras år för år, som det har varit nu.
Han tror att ekonomin både är det som kan hämma konsumenterna att ta initiativ till att investera i solceller, och vara skälet till en investering.
– Det är en stor investering, men samtidigt får man ju hicka när man ser elräkningen idag. Allt blir bara dyrare och dyrare. Så jag tror vi kommer att få se en stark utveckling framöver vad gäller solceller.
– Men man kanske ska vara lite försiktiga med bolag som är nystartade och kanske är bra på att sälja, men inte har så stor erfarenhet av elinstallation. Det är fortfarande en omogen bransch.
Om undersökningen
- Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 17-21 februari 2021.
- Totalt intervjuades 2387 personer i åldern 16-79 år, varav 1145 boenden i villa/radhus.
- Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
Om Ecster
Ecster är ett helägt dotterbolag till Handelsbanken. Bolaget hette tidigare Handelsbanken finans.
De erbjuder bland annat finansiering av solcellsanläggningar via flera av de ledande aktörerna på marknaden.