På Bravida i Akalla: Mobilvanor kan påverka lönen – ”Fler fastnar i mobilen”
I etableringen i Akalla sitter ett 40-tal elektriker från Bravida Solna och äter lunch. Nästan alla har en mobiltelefon antingen framför sig, eller i den hand de inte äter med.
– Jag sitter och spelar lite, men vi snackar också. Man har ju fritid på rasten och får göra vad man vill, säger Sebastian Spolander, 37 år, en av elektrikerna på plats.
En av elektrikerna i lunchrummet som inte är lika entusiastisk gällande mobilernas snabba intåg på arbetsplatsen är 51-åriga Loay Atwa.
– Det har blivit sämre sedan mobilerna kom, säger han över sin lunch med cous-cous och kyckling.
Han tillägger:
– Det går fortare om jag ringer, eller pratar direkt med cheferna, än vad det gör om vi skriver på mobilen. Vi tappar mycket tid. Jag vill ha det som i gamla tider.
Vid samma bord sitter ett par elektriker som har arbetat på Bravida under många år.
– Förr pratade man mer, det var mer diskussioner. I dag är det fler som fastnar i mobilerna. Särskilt de yngre. Det blir sämre gemenskap, säger en av dem.
Anställda på Bravida fick företagsmobil
För omkring fyra år sedan fick alla anställda på Bravida en företagsmobil för att kunna göra sådant som att tidrapportera, beställa materiel och se ritningar i.
Just det här med ritningarna är inte enbart positivt, menar de montörer som tidningen pratar med.
– Det är positivt att ritningarna är digitala, men det är svårt att få en överblick över var man jobbar när det är sådan liten skärm. Det hade varit bättre att ha en padda för att hantera dem, säger Sebastian Spolander.
När det gäller mobilernas intrång på det sociala samspelet under rasterna tycker inte Sebastian Spolander att det är ett problem.
– Vi pratar ju när vi jobbar bredvid varandra, och då kan vi prata om privata saker. Där håller vi inte på med mobilen, när vi inte kollar ritningar eller sånt.
Mobilen påverkar lönerevisionen
Anders Ericson är klubbordförande för Bravida Solna/Kista och sitter för tillfället i löneförhandlingar med företaget.
Han berättar att det här med mobilanvändande är något som arbetsgivaren har en hel del åsikter om vilket återspeglas i kommentarer vid lönerevisionen.
– Dels gällande de anställda som inte hänger med tekniskt och behöver mycket hjälp med olika system från chefer och administratörer för att få ihop det.
– Dels de anställda som tar fram mobilen och spelar eller kollar sociala medier så fort de kör fast i något arbetsmoment. De här personerna tycker företaget inte är proaktiva och lösningsorienterade.
Vad tycker arbetsgivaren att de bör göra i stället för att hålla på mobilerna?
– Söka hjälp eller börjat med nästa steg i arbetet. Det har vi i facket inga invändningar mot, men vi tycker även att de som inte hänger med tekniskt ska få den utbildning som krävs när man sjösätter nya system.
.