Anrika elföretaget Elektra i Hälsingland i konkurs: ”En cirkus”
Det anrika elföretaget Elektra i Hälsingland försattes i konkurs den 12 april i år.
– Jag känner faktiskt lite lättnad, att slippa den här cirkusen som varit, säger Johnny Bodén, klubbordförande för Elektra i Edsbyn.
Det är fyra förtroendevalda som träffar tidningen i ABF:s lokaler i Bollnäs. Det har gått en månad sedan de anställda kallades till stormöte där de fick veta att vd:n och tillika ägaren på egen begäran ansökt om att försätta företaget i konkurs.
Då hade det stormat kring företaget under flera års tid. Rubrikerna i lokaltidningarna var många.
Det hela började med att en ny generation aktieägare tidigt 2020 ville sälja energibolaget Edsbyns elverk där Elektra ingick. Ellevio var intresserade av att köpa elnäten, men inte av installationsverksamheten.
Men det fanns ett företag från Söderhamn, Kraftkonsult, som var intresserade av Elektra.
– De kom och presenterade sig för oss. Vi kände att det var okej, att det var en bra ny ägare, säger Thomas Strömberg, tidigare klubbordförande för Elektra i Edsbyn.
Elektra i Hälsingland
Var en del av Edsbynds Elverk som startade 1906.
Såldes 2021 till tidigare vd:n Lars Lindh.
Hade kontor i Bollnäs, Edsbyn och Hudiksvall.
Försattes i konkurs 12 april 2024. Hade då ett 70-tal anställda.
På styrelsemötet vände allt
Det kom så långt att det fanns ett färdigt avtal. Men på styrelsemötet med Edsbyns elverk i december 2020, när försäljningen skulle klubbas, vände allt.
– Vi satt på mötet, då en av styrelseledamöterna började knorra, och föreslog en ny köpare, berättar Jan Johansson, klubbordförande för Elektra i Hudiksvall och arbetstagarrepresentant i bolagsstyrelsen.
Den nya föreslagna köparen var Lars Lindh. En omstridd person som under en period var vd för Elektra. Och nu skulle han alltså bli ny ägare av företaget.
Några dagar innan julledigheten 2020 meddelades personalen om att Elektras nye ägare skulle bli Lars Lindh. Bland personalen var kritiken hård.
Personalen skrev ett öppet brev om ägarbytet i Hälsingetidningar.
”Många är nu uppgivna och känner en stor oro inför framtiden på Elektra. Om denna affär slutförs befarar vi anställda att flera medarbetare kommer att söka en tryggare anställning och att Elektras framtid riskeras”, skrev personalen bland annat.
Bolagsstyrelsens ordförande svarade på kritiken: ”Vi skulle inte sälja till någon som vi tror kommer att misslyckas”.
Fram- och motgångar
Sedan följde en tid när rubrikerna vittnade om både fram- och motgångar.
Minusresultat vände till plus. Kraftkonsult från Söderhamn, som alltså inte fick köpa Elektra, startade ett eget elinstallationsföretag, Elvida, och dit försvann en hel del av de tidigare elektrikerna på Elektra.
– 11 stycken gick på dagen från Bollnäs, berättar Mats Norin, kontaktombud på Elektra i Bollnäs.
– Att Elektra hade minusresultat på papperet berodde på stora over head-kostnader som företaget fick betala uppåt till Edsbyns elverk, menar Jan Johansson.
– Och att det gick så bra för Elvida visar ju att det inte var några problem att få lönsamhet i installationsverksamheten, säger Thomas Strömberg.
Våren 2023 begärde fastighetsägaren till företagets lokaler i Hudiksvall Elektra i konkurs. Det handlade om obetalda skulder på över 200 000 kronor. En konkursansökan som sedan drogs tillbaka.
”Vi har aldrig mått bättre och har hur mycket uppdrag som helst”, sade Lars Lindh till Hälsingetidningar.
Men problemen försvann inte. Något de anställda på Elektra påtagligt blev varse.
– Det började med att det blev stopp hos grossisterna, berättar Jan Johansson.
Elektra tappade många anställda
Elektra hade nu tappat många anställda, både arbetare och tjänstemän. Även i ledningen byttes personer ut.
– De nya som ägaren tog in hade ingen erfarenhet av att driva företag, berättar Thomas Strömberg.
De förtroendevalda berättar hur det var som ett lotteri när de skulle köpa materiel hos grossisterna.
– Det första man fick säga när man kom in i butiken var: ”får vi köpa något i dag?” För man kunde ju inte plocka på sig i vagnen och sedan inte få köpa när man kommer till kassan, säger Thomas Strömberg.
Lika illa var det på bensinmackarna.
– Vi kunde bara tanka på ST1 på slutet, men var skulle vi då köpa olja och spolarvätska och sånt? Det fick vi inget svar på. Ett tag kunde man köpa sånt på Ahlsells, men när vi blev blockade där var det ju kört, berättar Johnny Bodén och tillägger:
– Man skämdes ju. Du var på en grossist och fick inte hämta grejer, du ska tanka bilen, nähä det fanns inga pengar på det kontot heller. På slutet när vi lämnade in bilar på lagning så behöll verkstaden dem, för de hade inte fått betalt för tidigare jobb.
Värre med skatteinbetalningar
Än värre blev det med personalens skatteinbetalningar.
– Skatten drogs på lön, men på kontrolluppgifterna stod det noll i inkomst och noll i skatt, berättar Thomas Strömberg.
Facket drogs in för att försöka reda ut oredan på företaget. Inte minst när det gällde det varsel som företaget lade strax före jul 2023. Två av de tre varslade var förtroendevalda för Elektrikerförbundet på varsin ort.
– Jimmy flög i taket, berättar Thomas Strömberg, och hänvisar till Elektrikernas ombudsman Jimmy Åsberg.
De fyra säger att det på ett sätt är skönt att allt nu är över.
– Så mycket krångel det har varit med allting, det har varit en ganska jobbig tid, säger Mats Morin.
– Tidigare behövde man inte skämmas för att visa sig hos kunderna, men det fick man ju börja med nu, säger Thomas Strömberg.
– Det är tråkigt och sorgligt såklart, att det gick som det gick. Men det känns som att det var lika bra, säger Johnny Bodén.
Konkursförvaltaren: ”Man har prisat bort sig”
Henric Schef är konkursförvaltare i Elektras konkurs. Han säger att han i början hade en förhoppning om att kunna sälja delar av företaget, men har lämnat den tanken.
– Dels var tillgångarna i väldigt hög omfattning belastade med leasing och avbetalningskontrakt, dels bedömdes projekten man var inne i haft för låga priser, så det har inte funnits något intresse av branschkollegor att ta över kontrakten.
– Och det är väl en av anledningarna till konkursen, man har haft för låg prissättning, man har prisat bort sig.
Har alla anställda fått lön och skatteinbetalningar som de ska?
– Så gott som det är möjligt har alla fått den lön de ska. Normalt brukar en konkurs av den här storleken vara en enkel lönegarantihantering, men här har det varit en väldigt stor oreda vad gäller lönehanteringen så det har varit förenat med mycket svårighet att hitta de rätta lönerna.
– Och skatter och sådant innan konkursen vet jag inte, och det vet nog ingen, för det har varit svårt att reda ut. Det har varit en väldigt rörig konkurs kan jag säga.
Tidningen har sökt Lars Lindh utan resultat.