Elektriker oroliga för säkerheten efter dödsolyckor: ”Kommer aldrig åka bygghiss igen”
Efter hissolyckan i Sundbyberg i december har medvetenheten ökat gällande olycksriskerna på landets byggen. Inte minst gäller det riskerna med bygghissar.
– Jag kommer aldrig att åka bygghiss igen, säger Mikael Ersson, Bravida Stockholm.
Vi ses i byggboden utanför Värtaverket i Ropsten i Stockholm.
Mikael Ersson har arbetat som elektriker sedan 2008, men han har inte ägnat så mycket tankekraft gällande säkerhet tidigare, innan den fasansfulla olyckan i Sundbyberg inträffade.
– Man har bara tänkt att det ska fungera. Men nästa gång blir det trappan.
Suman Hossain är huvudskyddsombud på Bravida Stockholm, samt regionalt skyddsombud för Elektrikerförbundet.
Han berättar att han direkt efter olyckan kontaktade företagets alla avdelningschefer i Stockholm om att de skulle kontrollera att alla bygghissar på Bravidas projekt är besiktade.
– Tidigare har vi inte kollat datum för senaste besiktning under våra skyddsronder, vi har ju litat på byggherren, men vi kommer att kontrollera sådant nu, säger Suman Hossain och fortsätter:
– Jag tror många i byggbranschen kommer att haja till när det skakar i bygghissarna i framtiden. Åtminstone jag kommer att vara rädd när jag åker bygghiss framöver.
– Man vill ju se besiktningspapperen i framtiden. Den tiden är förbi, när man bara förutsätter att allt ska vara säkert, säger Mikael Ersson.
Skyddsombud: ”Hänt att stegarna sitter löst”
Anders Ericson är klubbordförande och skyddsombud för Bravida Stockholm. Han lyfter även säkerheten vad gäller byggställningar.
– De säger till oss att det är säkert, men de som bygger och besiktar kanske inte är tillräckligt utbildade. Det har hänt oss flera gånger att stegarna sitter löst när man klättrar mellan våningarna på ställningarna. Det värsta har varit när man går upp på stegen och den bara sitter fast i mitten, så den blir som en gungbräda. Då krävs att man håller i sig så man inte faller ned.
Han fortsätter:
– Vi måste ifrågasätta oftare. Det vi kan lära oss av det här är förhoppningsvis att våra kollegor ringer till oss oftare när det inte känns säkert, så att vi kan kontrollera säkerheten.
Fler kontroller gällande bygghissar
När det gäller bygghissar säger han att det antagligen kommer att bli fler kontroller.
– Man måste nog se till att hissarna åker tomma ett par vändor varje gång en ny våning monterats på hissen, innan man använder den för folk och material.
Montörerna på Bravida Stockholm har även de erfarenhet av ett otäckt tillbud med en bygghiss.
Kenneth Nyburg, ledande montör vid bygget i Värtaverket, berättar om en händelse vid renoveringen av regeringsbyggnaden, Rosenbad, för ett par år sedan.
– Det var en pigg på kugghjulet som driver hissen som gick av. Vilket ledde till att hissen ramlade snett, flera meter upp, samtidigt som det var folk i hissen.
Vid det här tillfället skadades ingen, hisskorgen hölls kvar med hjälp av den säkerhetsvajer som alla hissar ska ha.
– Det hade kunnat gå väldigt illa, om det hade varit något väldigt tungt som man hade med i hissen, säger Anders Ericson.
– Vi hade arbetat där i ett och ett halvt år, och använt hissen dagligen. Självklart blev montörerna skärrade och rädda efter händelsen, och vi anmälde det i vårt interna system, berättar Kenneth Nyburg.
Minnen väcktes efter olyckan i Sundbyberg
Hissen stängdes av och reparerades, men händelsen sitter kvar i minnet hos de som arbetade på bygget.
Inte minst nu, efter den allvarliga olyckan i Sundbyberg.
– Det ska inte kunna hända det som skedde i Sundbyberg, säger Kenneth Nyburg, och berättar att han nu åter ska ta på sig uppdraget som skyddsombud. Han vill att kollegorna ska komma hem helskinnade från jobbet.
Säkerheten sämre på byggen
Han säger att han tycker att säkerheten på landets byggen generellt har blivit sämre de senaste tio-femton åren.
Orsakerna tror han är pressade byggtider – och att det är mycket utländsk arbetskraft på byggena.
– Det innebär risk för språkförbistringar. Men allt hänger ihop, det handlar om pengar i slutändan. Sista raden ska ge vinst.
Anders Ericson instämmer:
– Företagen tar in billig och outbildad arbetskraft. Det gäller hela branschen, inklusive byggarna. Det är det billigaste som gäller. Det ska vara klart i tid, men inte kosta mer.
Det här vet vi om olyckan i Sundbyberg:
Måndagen den 11 december 2023 larmades räddningstjänst efter att en bygghiss på en arbetsplats i Sundbyberg plötsligt rasat till marken. Byggprojektet var Ursviks torn, ett flerfamiljshus i 14 våningar. Man hade nått till tionde våningen när olyckan inträffade. Bygghissen rasade 20 meter – och fem personer omkom.
Bolaget Andersson Company hade totalentreprenaden. Enligt bolaget arbetade totalt 55 personer på arbetsplatsen under olycksdagen. Av dessa var sex personer bolagets egen personal, som arbetade med ledning och samordning. 34 personer var anställda av underentreprenörer och 15 personer arbetade i andra eller tredje led i underentreprenörs-kedjan. Alla omkomna var anställda av underentreprenörer.
De omkomna var två ukrainska, en rysk, en afghansk samt en svensk medborgare. De båda ukrainska medborgarna var ”provanställda med muntliga avtal” och saknade båda anställningsavtal och giltiga ID06.
Hissen som användes var en Alimak Scando 650, en standardhiss som ofta används på byggarbetsplatser. Enligt ett pressmeddelande från Almiak har bolaget efter besök på olycksplatsen konstaterat att två av mastsektionerna som ska hålla hissen på plats inte har varit ihopbultade. Man bedömer att detta kan vara orsaken till att hisskorgen föll ner till marken. Installationerna har inte utförts av Alimak.
När en sådan här typ av bygghiss tas i drift måste den besiktigas av oberoende part. Men det behöver dock inte ske efter att den första delen tagits i drift, eller i takt med att nya mastsektioner byggs på. Det besiktas istället via egenkontroller. I det här fallet har företaget ABC Bygghissar monterat hissen.
Andersson Company skriver i ett pressmeddelande: ”I samband med monteringen av hissen gjordes en besiktning av en extern ackrediterad besiktningsman, och vi fick besiktningsprotokollet. Därefter har ABC Bygghissar genomfört egenkontroller av sitt arbete med varje ny höjning av hissen i takt med att nya våningar i huset har rests. Vi har löpande fått dokumentation på egenkontrollen för varje höjning. Den senaste höjningen av hissen skedde den 5 december.”
Sex dagar senare inträffade olyckan.
Händelsen utreds som fem fall av grovt arbetsmiljöbrott innefattande vållande till annans död samt två fall av framkallande av fara för annan, gällande två personer som skulle åkt med hissen, men aldrig åkte med.
Fyra myndigheter är involverade i utredningen. För åklagarens del förväntas utredningsarbetet vara klart inom 18 månader.