Rulltrappsteknikern Hans: ”Det är inte så lätt att fixa en trasig rulltrappa”
Det rulltrappsteknikern Hans Göthberg på TK Elevator gillar bäst med jobbet är att han får jobba med både mekanik och elektronik på jobbet.
Här svarar han på vilken som är den vanligaste kommentaren han får på jobbet.
Sedan åtta år tillbaka jobbar Hans Göthberg på TK Elevator och reparerar rulltrappor i Stockholm, Södertälje och Uppsala.
– Jobbet innebär mycket frihet under ansvar, säger han.
Hans Göthberg tycker att det är skönt att han får lägga upp arbetsdagarna själv. Oftast åker han ut på serviceuppdragen ensam. Om det är en större reparation kan han få med sig en kollega. Oavsett vilket brukar han se till att luncha med kollegerna någonstans.
Hans Göthberg och hans kolleger jobbar i de stillastående rulltrapporna vi går uppför. En vanlig kommentar som rulltrappstekniker får höra är:
”Den här rulltrappan står då jämt stilla”.
– Men då brukar jag tänka att det kanske inte är just den rulltrappan de tänker på, utan någon annan som också har stått stilla.
Elektroniken har blivit mer avancerad
De senaste fem-tio åren har elektroniken i rulltrapporna och hissarna blivit alltmer avancerad. Det ger extra utmaningar i reparationsarbetet, berättar Hans Göthberg.
Men han hinner ändå inte med så mycket vidareutbildning.
– Det blir mycket att man får lära sig själv. Sedan har vi kontakt med rulltrappsfabrikerna. Vi har en i Spanien och en i Tyskland. När det kör ihop sig brukar de kunna komma med tips.
Hans Göthberg kommer från Fagersta, där han också utbildade sig till elektriker på gymnasiet. Andra året på el-linjen var han på ett bygge och jobbade med elektriker. Då fick han syn på en hissmontör som monterade en hiss i byggnaden. Det var då Hans Göthbergs intresse för yrket väcktes.
– Jag tyckte att jobbet såg kul ut. Just det där med att det var både mycket mekanik och elektronik involverat.
Efter gymnasiet var det dags för lumpen. Redan innan muck hade han läst platsannonserna i DN där olika företag sökte hiss- och rulltrappstekniker.
1984 fick Hans Göthberg sitt första jobb som hiss och rulltrappstekniker på Otis. Där stannade han tills för åtta år sedan, då han började på TK Elevator.
Jobbet innebär många lyft
Sedan 1990-talet jobbar Hans Göthberg nästan uteslutande med rulltrappor.
När han själv åker rulltrappa på fritiden märks en av hans yrkesskador av.
– Jag märker direkt om rulltrappan är dåligt servad och det kommer något oljud från den, säger han och skrattar.
Jobbet innebär mycket knästående och konstiga lyft.
För tillfället är Hans Göthberg sjukskriven och rehabiliterar sig efter att ha fått ett ”nytt knä”.
Avtalsrörelsen brukar han inte följa så noga. Men när han får höra att Elektrikerförbundet fått in en möjlighet till deltidspension i TKE-avtalet, gamla Thyssenavtalet, som han går på, blir han nöjd.
– Det är bra om det funkar att man får ta delpension. Det är ju inte så många år kvar för mig, jag är 60 år nu.
Vad vill du att alla som åker rulltrappa ska veta om ditt jobb?
– Att när rulltrappan står stilla är det inte alltid så lätta fel att fixa. Man kanske måste skaffa reservdelar till exempel. Och allra först måste vi hitta vad det är som är fel.
På Handelsnytt kan du läsa mer om rulltrappor.
Elektrikernas avtal
Det här är sista delen i artikelserien om Elektrikernas kollektivavtal. Tidigare delar i serien har varit: Radio- och tv-avtalet, Installationsavtalet, Elektroskandiaavtalet, Kraftverksavtalet och Larm- och säkerhetsteknikavtalet.
Därutöver har Elektrikerna även Manpower-avtalet som förbundet har med Manpower El & Tele AB som när detta skrivs har fyra medlemmar, samt det LO-gemensamma Bemanningsavtalet som har 41 medlemmar i Elektrikerförbundet.