När myndigheterna gjorde ett tillslag i Idre i september påträffades åtta personer utan giltiga arbetstillstånd. Fyra personer omhändertogs för utvisning.

– Det är tragiskt att det ska vara så här, säger Elektrikernas regionala skyddsombud Stefan Lundström.

Stefan Lundström träffade polisen efter tillslaget.

– Jag sa att jag tycker de gör ett bra jobb, vi ska hålla efter de oseriösa.

Illegala byggarbetare

Tillslaget i Idre skedde under en fem dagar lång gemensam myndighetsinsats i Idre och Grövelsjön. Deltog gjorde förutom lokalpolisområde Mora, även gränspolisen, polisens hundenhet, Arbetsmiljöverket, Skatteverket och Kronofogden.

Till Mora tidning sammanfattar polisens insatschef insatsen som ”framgångsrik”.

Totalt genomfördes bland annat ett tiotal arbetsplatsinspektioner på olika byggarbetsplatser i Idreområdet. Sammanlagt påträffades åtta personer utan giltigt tillstånd att arbeta i landet, de kom bland annat från Balkan.

Fyra personer omhändertogs av gränspolis för utvisning. De övriga fyra har rätt att vistas i Sverige men saknar giltigt arbetstillstånd. En byggjobbare sprang till skogs vid en av inspektionerna, men polisens hundpatrull fick fatt på honom.

Myndighetssamverkan mot arbetslivskriminalitet

Arbetsmiljöverket och åtta andra myndigheter samverkar för att motverka arbetslivskriminalitet. Det handlar om att stoppa fusk, regelöverträdelser och ren brottslighet i arbetslivet.

Samverkan pågår sedan 2018 på uppdrag av regeringen. Det yttersta syftet är att medborgarna ska känna tillit till den offentliga verksamheten.

Myndigheterna som samverkar är: Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket, Polismyndigheten, Skatteverket och Åklagarmyndigheten.

Det är Arbetsmiljöverket som samordnar uppdraget.

Uppdragsgivarens ansvar

Inklusive denna insats har inom loppet av ett år 26 illegala byggarbetare i Idre-området avslöjats.

Syftet med arbetsplatsinspektionerna är enligt myndigheterna att främja en sund konkurrens på arbetsmarknaden och att förhindra farliga arbetsplatser samt utnyttjandet av människor i arbete.

Polisens insatschef, Björn Mattsson, säger till Mora tidning:

– Ytterst är det uppdragsgivaren som har ansvar för att de han anställer har giltiga arbetstillstånd. Nu väntar utredningar om exempelvis skattebrott och brott mot arbetslagstiftningen.

En dammig och skitig plats

Stefan Lundström berättar hur han i samband med myndigheternas tillslag gjorde ett arbetsplatsbesök på ett bygge vid golfbanan i Idre.

En arbetsplats med mycket i övrigt att önska. Det var få som talade svenska, och arbetsplatsen var dammig och skitig.

Stefan Lundström
Stefan Lundström, regionalt skyddsombud i VK21.

Besöket ledde till att Stefan Lundström gjorde en anmälan till Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Att anmäla verkar göra skillnad.

– Förra året gjorde jag en anmälan till Arbetsmiljöverket om farliga eller icke existerande räcken på samma arbetsplats, och det har blivit bättre nu, detta år.

Detta ska myndigheterna göra

Det senaste regeringsuppdraget gäller för åren 2022 och 2023. I det står att myndigheterna bland annat ska

  • bilda regionala center mot arbetslivskriminalitet som samlar personal från myndigheterna
  • fortsätta att planera, genomföra och följa upp de myndighetsgemensamma kontrollerna som årligen ska öka
  • utveckla arbetssätt för att upptäcka, motverka och förebygga arbetslivskriminalitet – särskilt sådan som är särskilt komplex och systematisk, som att arbetstagare utnyttjas i människohandel eller människoexploatering
  • genomföra gemensamma informationsinsatser för att stärka kunskapen hos allmänheten och andra relevanta aktörer och förändra attityder för att motverka arbetslivskriminalitet
  • genomföra gemensamma informationsinsatser för att stärka utsatta arbetstagares kunskap om sina rättigheter och de möjligheter till stöd som finns.

Myndigheterna ska också utveckla sitt samråd med arbetsmarknadens parter och samordna arbetet med myndighetssamverkan mot organiserad brottslighet och med övrig myndighetssamverkan då det är möjligt.

Från och med 2024 ska metoderna och arbetssätten ingå i varje myndighets ordinarie verksamhet så att myndighetssamverkan fungerar effektivt och varaktigt.

Källa: Arbetsmiljöverket