Farligaste skåpbilarna – är din bil med på listan?
Trafikverket har i ett europeiskt samarbete testat krocksäkerheten i de mest sålda skåpbilarna på marknaden.
Resultatet visar en grovt undermålig säkerhet i många av dem.
I Sverige omkommer i snitt cirka 15 personer varje år i olyckor där skåpbilar är inblandade.
Enligt Trafikverkets studier omkommer hälften i skåpbilen och hälften utanför.
Vanligast i dödsolyckor är kollisioner med oskyddade trafikanter och mötesolyckor.
Med bakgrund av detta har Trafikverket i samarbetet Euro NCAP, det europeiska konsument- och utvärderingsprogrammet gjort omfattande tester gällande krocklindrande och krockundvikande system i de mest sålda skåpbilarna på den europeiska marknaden.
De system som finns oftast är oftast sämre än i moderna personbilar.
I testerna ingick test av auto-broms för oskyddade trafikanter och upphinnande, filhållningssystem, hastighetsassistans, förar-monitorering och bältespåminnare.
– Skåpbilar är både betydligt sämre utrustade med krockundvikande system än personbilar och de system som finns oftast är oftast sämre än i moderna personbilar, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket i ett uttalande.
Testerna visade att skåpbilarna ofta saknade grundläggande krockskydd för framsätes-passageraren såsom krockkudde och bälteskraftbegränsare.
Därutöver är många modeller i och för sig förberedda för krockundvikande system, men detta erbjuds endast som tillval, och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta.
I testerna ingick:
Förarstödssystem: Krocklindrande och krockundvikande system som hjälper fordonsföraren under körning om man skulle vara ouppmärksam.
Exempel: Filhållning, auto-broms, farthållning och bältespåminnare.
Krockskyddssystem: Fysiskt skydd och system som griper in när olyckan inträffar.
Exempel: Bilbälten, krockkuddar, bältesspännare, bälteskraftbegränsare.
Enligt Trafikverket har skåpbilarnas passagerarsäkerhet bara delvis ökat i takt med framstegen inom fordonssäkerhet under det senaste decenniet. Ett exempel är att avancerade krockkuddar saknas i stor utsträckning.
Av de 19 skåpbilsmodeller som undersökts är det bara sex som har två krockkuddar fram som standard och ingen som har sidokrockgardiner som standard.
I synnerhet brukar passagerarskyddet förbises då det ofta saknas bältespåminnare, krockkuddar och bälteskraftbegränsare på passagerarsidan.
Detta i motsats till de personbilar som Euro NCAP testat, där sådan utrustning är monterad som standard.
Testresultat (100 procent är högsta möjliga säkerhet):
Guld – VW Transporter (65%)
– Ford Transit (63%)
– Mercedes-Benz Vito (61%)
Silver – Ford Transit Custom (58%)
– Mercedes-Benz Sprinter (52%)
– Peugeot Expert (44%)
– Volkswagen Crafter (44%)
– Opel/Vauxhall Vivaro (42%)
Brons – Citroën Jumpy (Dispatch) (37%)
– Toyota PROACE (35%)
– Peugeot Boxer (33%)
– Citroën Jumper (Relay) (32%)
– Iveco Daily (30%)
– FIAT Ducato (28%)
Rekommenderas inte – Renault Master (16%)
– Nissan NV400 (12%)
– Renault Trafic (11%)
– Opel/Vauxhall Movano (8%)
– FIAT Talento (5%)