Utbildning via VR: Elektriker i en virtuell värld
Nu kan du vara elektriker i den virtuella världen. En ny VR-upplevelse ska både locka och lära elever in i yrket.
–Shit va coolt.
Det säger Anton Juhala som går andra året på ETG, Elteknikbranschens gymnasium, i Nyköping. Han får agera testpilot för dagen när ett nyskapat VR-program demonstreras och diskuteras på skolan som är i startgroparna att börja använda det så smått.
Konsolerna och knapparna hanteras i hans händer betydligt snabbare än när undertecknad ”50-årig gubbe” testar.
– Man kom in i det rätt fort, men jag är ju van vid konsoler från spel, säger han.
LÄS ÄVEN: AI, IoT och IEM – Har du koll på förkortningarna?
Med VR-glasögon på och två konsoler i händerna arbetar han vid en vägg och gör en enkel grundläggande installation. Ur en verktygslåda plockas dosor, slang, FQ och sedan även apparater och lampor.
Han förlägger rör, klamrar, drar tråd och kopplar sedan in apparater och ett par lampor. Väl färdig slår han på strömmen, kontrollerar om det lyser och att anläggningen är ok.
Det lyser inte och Anton får felsöka och hittar en tändtråd som ”slarvats” in på en X-plint i brytaren.
– Det är ju som på riktigt, fast ändå inte, säger han, när felet är åtgärdat och lampan lyser.
Det är teknikföretaget Vobling som på uppdrag av Installatörsföretagen, IN, tagit fram ett program för ett antal basmoment inom yrket.
– Vi har programmerat så att logiken återspeglas i tekniken; Alltså, i princip kan du bygga din egen anläggning med hur många brytare eller lampor du vill och gör du bara rätt så funkar det, säger Magnus Rudling, business manager på Vobling, som tagit hjälp av sakkunniga på elområdet när programmet tagits fram.
Alla brytare finns där och du kan göra trapp- och korskopplingar och även en fungerande sparkoppling med ett VU ihop med brytaren.
LÄS ÄVEN: De vill 3D-printa verktyg i rymden – av måndamm
Pontus Viklund är rektor på ETG som är först ut med att testa programmet i verksamheten. De har haft prylarna några månader för att bekanta sig med dem och hittills har de använt det som ”lockbete” under en öppet-hus dag och som test i elprogrammet för vuxna (företagslärlingar, se artikel på annan plats i tidningen) där de ville kolla av vilka kunskapsnivåer eleverna har med sig i bagaget.
– Det har varit positiva reaktioner överlag. Logiken finns där hur man arbetar och det är bra: Gör du fel så lyser det inte och du får börja felsöka. Man kan se hur personer arbetar om de vet vad de sysslar med.
– Sedan finns det massor med utvecklingspotential här, det här är ju bara några moment. Och själva handlaget att känna på materialet och slå sig på tummen går ju inte ersätta. Men som hjälpmedel och att bryta av lektionerna med andra moment fungerar det; Som engelska där eleverna ser film någon lektion, jämför Pontus Viklund.
LÄS ÄVEN: Styr med mobilen – Nu är Plejds nya gateway släppt
Anton Juhala håller med.
– Det kan aldrig ersätta det praktiska, hur det känns. Men i det teoretiska var det ett positivt sätt att lära sig, säger han.
Magnus Rudling och Vobling vill bygga vidare på programmet och för dialog med olika sponsorer bland branschens aktörer.
– Det går att utöka och placera det här programmet i olika miljöer och med olika verktyg, maskiner, industrier, svagström vad du vill. Vi ser en global potential, säger han.