Procent, slavarbete, facklig etik och fulel
Ja, så var då de första avtalen påskrivna. ”Märket” är satt och de andra fackförbunden kan börja realförhandla. Det har varit förvånansvärt få stora utspel från någon av parterna under förhandlingarna. Smidigare än man kunnat tro. Kanske det kan bero på att det går ganska bra i Sverige. Affärerna snurrar, arbetslösheten minskar, planerna på stora byggen finns både hos det offentliga och det privata.
Nu ska Elektrikerna hårdförhandla med arbetsgivarna i Eio och Efa de närmaste veckorna. ”De börjar nog mjukna”, säger en företrädare på arbetstagarsidan. De har ju nivån att hålla sig till, så något överraskande om totalen kanske det inte blir. Men elektrikerförhandlarna brukar ha en förmåga att ofta tänka nytt, och det är nog om de allmänna villkoren vi kan se om det blir något nytänk.
Nya rapporter kommer från Ryssland om hur migrantarbetare utnyttjas vid byggena av fotbollsarenor inför fotbolls-VM nästa år. Det kommer migrantarbetare från alla länder söder om Ryssland, gamla delrepubliker i Sovjetunionen.
Dessutom ska 110 nordkoreaner ha arbetat under slavliknande förhållanden vid ett arenabygge i Sankt Petersburg. En nordkorean har också hittats död i en container utanför arenan. Containrar har varit nordkoreanernas bostad under deras tid som gästarbetare.
”Det är allvarliga incidenter varje vecka”, konstaterar Sankt Petersburgs vice borgmästare.
Att byggarbetsgivare i Ryssland har behandlat gästarbetare illa tidigare är väl känt. Ofta med hjälp av politiska instanser. Det såg vi inte minst inför vinter-OS i Sotji. Nu skulle det bli bättre, har ryssarna lovat och har dessutom inlett ett samarbete med Fifa för att få bort de värsta avarterna av slaveriarbete. Det har talats om att Bygginternationalen, BWI, ska vara med och kontrollera arbetsmiljön. Vi hoppas att BWI får komma in på dessa arenabyggen och säga sitt. Som det verkar behövs skyddsombud från omvärlden på de ryska arenorna.
Annars lär det knappast vara värt att följa fotbolls-VM i Ryssland.
Transports ordförande Lars Lindgren avgick nyligen. Sen tyckte han att han ändå ville ställa upp i ordförandevalet på kongressen i juni. Att Aftonbladets avslöjande har sin grund i någon form av maktstrid inom Transport, är inte en alltför avancerad analys. Att Transport och facket i största allmänhet dras i smutsen, blir något som får stå på Transportledningens konto.
Det är märkligt att man bland fackliga ledningar fortfarande tror att man kan göra vad som helst för medlemmarnas pengar. Argumenten att ”vi jobbar så hårt” kan inte ursäkta vad som helst. Fackliga företrädare jobbar ofta hårt och ska ha en rimlig ersättning för det och kunna leva ett bra och ordnat socialt liv. Precis som de medlemmar de jobbar för. Men det kan nog behövas kontinuerliga etiska diskussioner om riktlinjer och policy i alla fackförbund. Precis som det behövs i det offentliga samhället och inte minst i många företag.
I helgen gjorde jag en storröjning på vinden i sommarstugan. Jag rustar delar av övervåningen och har gjort upp med en elfirma som ska dra ny el på hela övervåningen. För att röja och bygga måste jag dock ha belysning. Under dagen kände jag en oroande doft av något bränt som jag inte kunde identifiera. Naturligtvis blev jag orolig och tog dit några grannar att med sin näsa inspektera. Mitt luktsinne är inte det bästa. Och efter en stund kunde vi identifiera en lysrörsarmatur som använts till att lysa upp vinden. Inget bra. Jag är ju inte elektriker, utan bara journalist, men lärde mig något nytt. Inte ens tillfälligt kan man acceptera något som närmar sig fulel.
Per Eklund