Sjuklön, restid och semester – vad har jag rätt till om jag blir sjuk?
David Fernhed, lokal ombudsman på Elektrikerförbundet, Kalmar län, reder ut vilka ersättningar du har rätt till när du är sjuk.
Vad är det första man ska göra om man blir sjuk?
– Då måste du direkt sjukanmäla dig hos din arbetsgivare. Det ska göras första dagen.
Det räcker inte med att bara meddela den ledande montören på arbetsplatsen. Tala om det för din chef.
När kan jag få sjuklön?
– Arbetsgivaren betalar ut sjuklön de första två veckorna om din arbetsförmåga bedöms vara nedsatt på grund av sjukdom. Då får du 80 procent av din månadslön.
Vad gäller när jag varit sjukskriven i sju dagar?
– Efter dag sju måste du lämna in ett sjukintyg till arbetsgivaren som en läkare har skrivit.
Om du är sjuk längre än två veckor kan du ansöka om sjukpenning hos Försäkringskassan.
Vilka andra ersättningar har jag rätt till under de första två veckorna?
– Du har rätt att få 80 procent av din rörliga lönedel. Har du prestationslön, jobbar på ackord, ska du ha 80 procent av den ersättningen.
Samma sak gäller för all schemalagd eller planerad övertid.
En del har beredskapsersättning. Då ska du ha 80 procent av den, även om företaget måste hitta en ersättare.
Hur blir det med restidsersättningen om jag blir sjuk?
– Många reser till och från arbetsplatsen. För att få restidsersättning måste du vara utanför hemortsgränsen.
Då gäller att du ska ha 80 procent av restidsersättningen om du blir sjuk.
Är det vanligt att man missar att kräva dessa ersättningar?
– Ja.
Att man har rätt till 80 procent av sin månadslön är de flesta med på. Men inte detta med att man också ska ha åttio procent av de övriga, rörliga lönedelarna.
Många missar också att anmäla in till AFA Försäkring.
Hur ska jag hålla koll på att jag får alla dessa ersättningar?
– Skriv in dem på din tidssedel. Då får arbetsgivaren stryka där om han eller hon inte håller med om att du ska ha dem.
Men om de stryker något måste de meddela dig. Hör i så fall av dig till oss på Elektrikerförbundet, så tar vi en förhandling med arbetsgivaren.
Är det något mer som är viktigt att tänka på?
– Ja. Anmäl till arbetsgivaren om du blivit sjuk på semestern. Annars förlorar du semesterdagar.