• Bilden föreställer en hamn med stora, röda kranar. Logotyperna för Hamnarbetarförbundet, LO och Transport är monterade över fotot.

    Bild: Pixabay/Hamnarbetarförbundet/Transport/LO/Montage

Hamnarbetarförbundet tänker inte lösas upp och bli en del av Transport – i alla fall inte utan ömsesidig kompromiss. De står dock fast vid bildandet av en gemensam förhandlingskartell som en möjlig lösning. Detta meddelades under en pressträff på onsdagseftermiddagen.

Under onsdagen höll Hamnarbetarförbundet presskonferens för att bland annat offentliggöra sitt ställningstagande kring ”ett eventuellt framtida sammangående” med Transportarbetareförbundet.

LÄS ÄVEN: Arbetsdomstolen ger Hamnarbetarförbundet rätt mot Sveriges Hamnar

Många, däribland Transportarbetareförbundet själva, tolkade på förhand detta som att Hamnarbetarförbundet vill bli en del av Transport, eller åtminstone teckna ett hängavtal.

Så visade sig dock inte vara fallet.

Det som istället kommunicerades var tre möjliga lösningar på konflikten, som Hamnarbetarnas förbundsstyrelse enhälligt ställer sig bakom:

→ Undertecknandet av ett på riksnivå likalydande kollektivavtal med fredsplikt med arbetsgivarorganisationen;

→ Ett samarbetsavtal med Svenska Transportarbetareförbundet, där förbunden förbinder sig att uppträda som en gemensam förhandlingskartell;

→ Att Hamnarbetarförbundet och Transport undertecknar en avsiktsförklaring om sammangående, och omedelbart tillsätter en arbetsgrupp för att diskutera praktiska frågeställningar.

LÄS ÄVEN: Urban Pettersson: ”De ska ge fan i konflikträtten”

– Vi har ett intresse av att lösa det här. Vi vill ha ett trepartsavtal, ett jämbördigt samarbete och en avtalskartell med Transport. Vi försöker jämka oss fram till en lösning, säger Hamnarbetarförbundets Erik Helgesson i en intervju med Ekot.

Offentliggörandet gjordes som svar på några förslag som förbundet tidigare fått av LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson och LO/TCO Rättsskydds Dan Holke – förslag som hade bitar förbundet inte vill gå med på.

LÄS ÄVEN: Allt närmre lagstiftning om inskränkning av strejkrätten

– Våra huvudsakliga invändningar är att texten ställer krav på att Hamnarbetarförbundet ska underordna sig Transport genom att teckna hängavtal, samt att Hamnarbetarförbundet ska upplösas och gå in i Transport. Det ser vi tyvärr som något vi inte kan acceptera, säger Erik Helgesson.

Hamnarbetarförbundets motförslag öppnar dock för ett sammangående med Transport, om de senare är beredda att då även kompromissa med sina stadgar, strukturer och funktionssätt.

”Svenska Hamnarbetarförbundets främsta värde som verktyg för hamnarbetarna är vår organisationsmodell, med direkt medlemsinflytande genom omröstningar, korta avstånd till samt kontinuerligt ansvarsutkrävande gentemot förtroendevalda samt starkt begränsat inslag av anställda funktionärer/ombudsmän och klart avgränsad makt för detsamma”, skriver Hamnarbetarförbundet i sitt svar.

– Ett avtalssamarbete måste bygga på två jämbördiga parter, och jämbördigt även formellt sett angående kollektivavtalen. Ett sammangående måste bygga på en kompromiss. Det kan inte gå ut på att den ena parten sväljer den andra, säger Erik Helgesson.

Chris Smedbakken
christina.smedbakken@mittmedia.se