• – Vi har micro i bilen nu, bra belysning, och så har vi skjutit väggen en bit bakåt för att få det rymligare i förarhytten. För våran del fungerar bilen bra. Det är viktigt med säkra firmabilar, säger Åke Persson som är montor på Falu Energi och Vatten. Just nu har de fyra skåpbilar från Volkswagen plus en något större Mercedes. Foto: Tomas Nyberg

 


– Hantverksbilar utrustas generellt med sämre säkerhetssystem än de bilar som säljs till familjer. Det säger Anders Ydenius på Folksams forskningsavdelning.

 

Hantverksbilar står för cirka 13-14 procent av personbilsmarknaden, men körs 20 procent mer än genomsnittet. Trots all tid som yrkesmänniskor tillbringar i sina bilar saknar bilarna ofta den säkerhetsutrustning som förväntas finna i moderna fordon. Exempelvis har 98 procent av privata nybilar antisladdsystem medan det finns i bara 45 procent av hantverkarbilarna. Bältespåminnare finns i 97 procent av privatbilarna men bara i 26 procent av hantverkarbilarna.

 

LÄS ÄVEN: ”Ska vara anpassad till individen”

 

EURO-NCAP som testar nybilar har inte testat många hantverkarbilar. Folksam gör analyser av verkliga olyckor somde presenterar i rapporten ”Hur säker är bilen?” I den första 1983 och den senaste för 2013 finns 240 modeller samlade.
– Vi ser att den utveckling somvarit sedan 80-talet, gjort att risken för dödsfall och invaliditet har halverats, säger Anders Ydenius.

 

PÅ FOLKSAMS WEBB finns vägledning vid bilköp. Anders Ydenius råd är att välja bil med:
√ En bra krockssäkerhet Folksam/Euro NCAP. 
√ Antisladd (ESP/ESC). 
√ Sidogardin.
√ Testad för whiplash.
√ Gärna med autobroms.

När det kommer till val av vinterdäck brukar tester visa att kör du mycket på is välj dubb, kör du mycket på asfalt välj dubbfritt.
– Men vad är mycket is? Det lämnas till individen att avgöra och det är inte så enkelt, säger Anders Ydenius.

 

LÄS ÄVEN: ”Skyddsombud måste in i ett tidigt skede”

 

HAN HAR GJORT en geografisk indelning där han viktat bromssträckorna och däcktyperna med de olika vägförhållandena. I norr ökar bromssträckorna på grund av väglaget, då ökar också skillnaden mellan dubb och dubbfritt. Anders Ydenius rekommendation är att norr om Dalarna bör dubb användas, i Mellansverige och södra Sverige är nordiska dubbfria däck att föredra på bilar med antisladd. Lokala avvikelser kan naturligtvis förekomma.

 

Helena Forsberg
helena.forsberg@daladem.se