Därför vill Boost bli av med sina anställda: ”Vi är kostnadseffektiva”
Det finns ett glapp mellan å ena sidan bristen på elektriker och å andra sidan bristen på företag som vågar anställa i osäkra tider. Det här ser bemanningsföretaget Boost som sin uppgift att lösa.
– Vi har lyckats bra med lärlingsdelen, säger Marcus Andersson, vd på Boost.
Boost startade 2009. Bakgrunden var det kollektivavtal som Elektrikerförbundet tecknat med Manpower några år tidigare.
Innan dess fanns inga möjligheter att med kollektivavtalen använda bemanning inom elinstallationsbranschen.
I dag har Boost ett hängavtal på Manpowers el- och teleavtal med Elektrikerförbundet.
Företaget inriktar sig endast mot elinstallationsbranschen och har i dag omkring 60 konsulter, det vill säga anställda som hyrs ut till olika elföretag.
Målsättning att någon ska ta konsulten
Det är allt från lärlingar till fullbetalda elektriker. Men det som enligt Marcus Andersson gör Boost annorlunda mot andra bemanningsföretag är deras målsättning att kundföretaget ska anställa den aktuella konsulten.
– Vi hamnar i samma fack som andra bemanningsföretag och det är ett problem. Vårt fokus är att våra anställda ska bli anställda av kundföretaget inom 12 månader, säger han.
Vad tjänar ni på det här?
– Vi har rekryteringen intjänad efter sex till tolv månader, vilket gör att vi kan släppa över våra anställda till kundföretag under den perioden. Åtta av tio gånger blir våra konsulter anställda av kundföretaget.
Jobbar med lärlingar
Marcus Andersson säger att Boost arbetar mycket för att få ut lärlingar i anställning.
– Vi har större möjligheter att få ut lärlingar i arbete än vad den enskilde själv har. Vi har kontakter med företagen, och vi kan se personen bakom CV:t. ”Vi har Kalle här, han är jättebra, vi kan gå i god för honom”.
– Dessutom kan vi hjälpa dem med olika utbildningar som saknas för att få en anställning. Vi tittar mycket på personlighet, att det är en bra person som funkar med kunden, och om de då saknar viss kompetens så kan vi hjälpa till med det, det kan handla om sådant som liftkort eller fallskyddsutbildning. Den kostnaden tar vi.
Helt nischade på elbranschen
Ni tjänar ändå på affären?
– Ja. Vi är helt nischade på elinstallationsbranschen, vilket gör oss kostnadseffektiva, och har inte kostnader för sådant som bil och verktyg. Men det finns såklart billigare, om du i stället hyr in utländsk arbetskraft så kan det bli jättebilligt, något vi inte förespråkar.
Hur hittar ni personer att anställa?
– Vi annonserar på platsbanken och på mässor och så vidare, men det stora är vårt nätverk. Vi ringer runt till våra tidigare konsulter och även Elektrikerförbundet och hör om de har tips på bra personer att anställa.
Har de nya uthyrningsreglerna* inneburit något för er?
– Nej, för våra anställda ska ha gått över till kundföretaget långt innan tvåårs-gränsen. De nya reglerna är något vi välkomnar.
*Nya uthyrningsregler
Den 1 oktober 2022 ändrades reglerna i uthyrningslagen. Enligt de nya reglerna ska den som har varit uthyrd till ett företag i mer än 24 månader erbjudas anställning hos kunden. Om kunden inte vill anställa ska konsulten få två månadslöner som kompensation.
Ändringarna var en del i det las-paket som flera fack och arbetsgivare kom överens om 2020. Tanken var att reglerna skulle skydda bemanningsanställda.
Källa: Kollega