Elektrikernas blockad mot Tesla inledd
Under fredagen inleddes Elektrikerförbundets blockad mot Tesla. Utanför verkstäder och laddstolpar i hela landet slog förtroendevalda och ombudsmän ned blockadskyltar och informerade om blockaden.
Utanför Tesla i Segeltorp i Huddinge befinner sig Elektrikernas ombudsmän Claes Thim och Jens Hansson. Att Elektrikerna har satt Tesla i blockad är känt bland förbundets avtalsbundna företag och deras anställda.
– Företag hör av sig till oss om vad de får göra och inte, och det är ju bra, säger Jens Hansson och tillägger:
– Om något företag bryter blockaden mot Tesla så måste vi utöka blockaden mot just det företaget, så det är bra att de vill göra rätt.
Vid verkstäderna har Tesla satt in väktare, och kameror filmar alla besökare. Elektrikernas ombudsmän blir tillsagda att ta ned en skylt de satt fast på stängslet till verkstaden, detta då stängslet är Teslas egendom.
Så började det
IF Metalls blockadvakter vid verkstaden i Segeltorp är glada att få sällskap. En av blockadvakterna på plats är Ola Sjösten, konfliktansvarig för IF Metall i Stockholm. Han berättar om bakgrunden till förbundets konflikt med Tesla.
– Det började våren 2018 med att vår Göteborgsavdelning ringde mig och frågade om vi hade Tesla i Stockholm. De heter ju TM Sweden i Sverige.
– Det var då vi insåg att de fanns här, och att vi vid det tillfället hade tre medlemmar på företaget i Stockholm.
IF Metall i Stockholm, Göteborg och Malmö pratade ihop sig och kallade sedan företaget till förhandling.
– Då upptäckte vi att firman inte hade en svensk firmatecknare, utan delgivningsmottagaren var ett advokatkontor. Då började vi ana oråd, att det här kan bli jobbigt. Så då pratade vi ihop oss med Unionen, och hade samförhandlingar med dem.
Flögs in från Holland
Förhandlingarna mellan IF Metall, Unionen och Tesla påbörjades våren 2019.
– De som var firmatecknare flögs hit från Holland. Men sommaren samma år avslutades förhandlingarna i oenighet.
– Det var blankt nej till kollektivavtal.
I dag har Tesla enligt Ola Sjösten en svensk firmatecknare. Ola Sjösten berättar att både IF Metall som motparten, arbetsgivarorganisationen MAF, Motorbranschens Arbetsgivareförbund, har haft samtal med Tesla. MAF genom att försöka få företaget att bli medlemmar i arbetsgivarorganisationen.
– Men innan sommaren så sa Tesla blankt nej. Det var då vi började organisera oss för konfliktåtgärder mot företaget.
– Vi har lagt extremt mycket arbete och tid på detta företag. Varje vecka lägger vi 500 timmar bara på att gå strejkvakt bara här i Stockholm.
Medlemmar som ringer
– Det här är något vi måste bli klara med, så är det. Det ska vara ett avtal. En sådan här stor aktör på marknaden kan inte krypa undan den svenska modellen, vi måste ha samma villkor i branschen. Alla övriga bilföretag undrar ju varför just det här företaget får krypa undan reglerna. Vi har medlemmar här inne som ringer och säger att de inte har fått sina löneökningar.
Elektrikern har sökt Tesla för en kommentar gällande konfliktåtgärderna mot företaget, men har när detta skrivs ännu inte fått någon återkoppling.