Tågolyckan i Piteå: Tredje dödsolyckan på Green cargo på två år
En radioloksoperatör vid Green cargo omkom i fredags när ett tåg krockade med en lastbil på ett industriområde i Piteå. Det är den tredje dödsolyckan på Green cargo på två år.
– Det som hänt är oerhört tragiskt. Det ska inte behöva hända att vi inte kommer hem från arbetet, säger Anna Nilsson, ordförande för Seko på Green cargo i Norrbotten och arbetsmiljöansvarig i den centrala förhandlingsorganisationen, till Sekotidningen.
Olyckan skedde under ett växlingsarbete på en obevakad plankorsning.
– Växling är det mest riskfyllda arbete vi har eftersom vi rör oss bland vagnar och lok, står på tåget och kan falla av. Vi har inte råd att begå några misstag, då kan det värsta hända och så ska det inte vara, säger Anna Nilsson.
Hon vet inte några detaljer kring olyckan. Men säger att Seko tagit upp med Green cargo att branschen måste gå samman och bland annat påverka Trafikverket för att få bort de obevakade plankorsningarna. På det nu aktuella området finns inga bommar.
–Vi vill ha bommar vid alla övergångar. Även om hastigheten på ett industriområde är lägre är det tunga vagnar och lok vi hanterar. Risken att skadas är mycket stor.
Enligt Anna Nilsson driver facket på för att det ska bli ett så säkert arbete som möjligt. Annars vill ingen arbeta i branschen, menar hon.
– Green cargo jobbar med att förbättra säkerheten men det behöver göras mer. Tyvärr landar det ofta i att det kostar pengar, säger hon.
Enligt SVT arbetade den avlidne mannen som signalgivare och stod längst bak på det backande tåget när han blev fastklämd mellan en lastbil och tåget han färdades på.
Polisen genomfört initiala utredningsåtgärder på området i Piteå. Detta omfattar informationshämtning, dokumentation av platsen, för att de ska få en bild av vad som hänt. Med anledning av händelsen har en förundersökning inletts om misstänkt arbetsmiljöbrott.
För ett år sedan avled en bangårdsarbetare anställd av Green cargos i Borlänge när han klämdes eller blev överkörd av ett lok eller en vagn under arbete på bangården.
I januari 2018 omkom en lokförare i Bastuträsk när han föll av vagnen han stod på. Den olyckan utreds av åklagare. Orsaken till olyckan i Bastuträsk var dålig snöröjning. Green cargo har åtalsanmälts av Arbetsmiljöverket för bristande riskbedömning.
– Tre dödsolyckor på två år är oacceptabelt säger Anna Nilsson. Vi har ett yrke där vi riskerar att dö. Vi måste göra mycket mer för att det inte ska hända igen.
Artikeln är tidigare publicerad i Sekotidningen, som tillsammans med Tidningen Elektrikern och fem andra tidningar ingår i LO Mediehus.
Lista: Dödsolyckor 2019
- 1 jan, Helsingborg: Lastbilschaufför Träffad av fallande port
- 2 jan, Mönsterås: Industrielektriker Träffad av fallande vägg
- 8 jan, Helsingborg: Snickare Fall från höjd
- 15 jan, Stockholm: Chef Kollision med lastbil
- 17 jan, Västernorrland: Konsult inom bygg Krock med timmerbil
- 19 jan, Kalix: Lastbilschaufför, Körde av vägen
- 23 jan, Lissma: Montör Föll från hög mast
- 24 jan, Stenungsund: Jobbade med takunderhåll Föll 10 meter i betonggolv
- 28 jan, Västra Götaland: Chaufför Krockade med buss
- 29 jan, Gällivare: Borrade för bergvärme Påträffades mycket allvarligt skadad på arbetsplatsen och avled fyra dagar senare.
- 1 feb, Kronoberg: Kyrkogårdsarbetare Avled i trafikolycka
- 7 feb, Västernorrland: Säljare Kolliderade med lastbil
- 16 feb, Örebro: Lantbrukare Hittad fastklämd under traktor
- 22 feb, Skåne: Betongarbetare Körde in i lastbil med skåpbil
- 6 mar, Västra Götaland: Lastbilschaufför Klämdes till döds vid avlastning av virke på bygge
- 8 mar, Stockholm: Städare Mördad vid städuppdrag i bostad
- 10 mar, Etiopien: Biståndshandläggare Död i flygplanskrasch
- 10 mar, Etiopien: Projektledare Död i flygplanskrasch
- 21 mars, Stockholm: Lastbilschaufför Krockade med brofundament.
- 25 mar, Överkalix: Soldat Överkörd av stridsfordon under militärövning
- 4 april, Västra Götaland: Skogsbrukare Träffad av dött träd som gått av
- 16 april, Stockholm: Brevbärare Överkörd av postbil som kom i rullning
- 7 maj, Västerbotten: Maskinreparatör Träffad av järndetalj när lyftstropp brast
- 9 maj, Skåne: Betongvaruarbetare Klämdes fast under betongblock
- 10 maj, Abisko: Skidguide Föll nerför ett stup
- 11 maj, Stockholm: Byggnadsarbetare Föll från nionde våningen på ett bygge
- 29 maj, Helsingborg: Lastbilschaufför Fick fallande gods över sig i lastbilstrailer
- 3 juni, Hylte: Grävmaskinist Rasade med grävmaskinen ner för ett stup
- 26 juni, Kungsbacka: Lastbilschaufför klämd av fallande last
- 12 juli, Stockholm: Man som utförde arbete på tak föll från tak vid husrengöring.
- 18 augusti, Orust: Elektriker Fick ström genom kroppen.
- 31 augusti, Järfälla: Byggnadsarbetare Avled efter ett fall från en byggnadsställning
- 2 september, Västra Götaland: Mekaniker, hittad medvetslös i gång mellan jäsbanor.
- 12 september, Umeå: Verkstad Arbetade med ett lyftredskap som välte över honom.
- 12 september, Halland: Bonde, Klämd av grävmaskin.
- 16 september, Västerås: Föll från ett tak på en byggarbetsplats.
- 17 september, Spannarp: Klämdes i en olycka med en grävmaskin. Avled av sina skador på sjukhuset.
- 24 september, Gävleborg: Chaufför, långtradare. Funnen livslös på tanken på tankbil.
- 25 september, Göteborg: Den omkomne arbetade på ett spårområde på ett industriområde, enligt polisens uppgifter.
- 25 september, västra Skåne: Anställd av golfklubb. Arbetade med att klippa gräset när han och gräsklipparen föll ned i en damm. Avled senare av sina skador.
- 27 september, Göteborg: Anställd vid Saab. Fick stolpe över sig på sin arbetsplats.
- 22 oktober, Vallentuna: Ett ställverk rasade över en man som klämdes fast under rasmassorna. Han avled senare av skadorna.
- 1 november, Piteå: En man avled när ett tåg och en lastbil kolliderade på ett fabriksområde.
Informationen i listan är preliminär och kommer både från Arbetsmiljöverket och andra källor. Listan kan komma att ändras om en olycka, som först klassades som en arbetsplatsolycka, i ett senare skede visar sig ha berott på sjukdom eller inte inträffat på jobbet
Delar av listan har lånats från tidningen Arbetet.