• Foto: Mikael Pettersson: Britt Mattsson, AD Stanley: Anna Norling

Ärendet om det krånglande lönesystemet på Stanley Security har äntligen fått en lösning. Företaget och facket har förlikats. Elektrikerförbundets medlemmar som omfattas av förhandlingarna får 7 500 kronor per person i skadestånd.

Det var i maj 2017 som Stanley Security införde ett nytt lönesystem. Det mesta som kunde gå fel gick fel.

De flesta av företagets 450 anställda, såväl arbetare som tjänstemän, har på något sätt fått sin lön felaktigt beräknad.

LÄS ÄVEN: Kaos på Stanley Security efter nytt lönesystem

Det handlade bland annat om felaktiga semesteruträkningar, karensdagar vid sjukdom och tjänstledighet. I de fall som de anställda fått för mycket lön gjorde företaget kvittningar, utan att meddela de anställda. Det ledde till att Elektrikerförbundet tog ärendet till Arbetsdomstolen.

Företaget kontrade då med att stämma de anställda som de tyckte hade fått för mycket i lön.

Nu har företaget och facket gjort en förlikning.

– De medlemmar som har hört av sig till oss, dryga 100-talet, har fått 7 500 kronor i skadestånd för krånglet, berättar Mikael Pettersson, ombudsman på förbundskontoret.

LÄS ÄVENMichaels strid om prestationslönen tas upp i AD

De anställda som fått för mycket i lön fick en rabatt på 1 500 kronor som de inte behövde betala tillbaka. För de resterande beloppen, i vissa fall upp till 60 000 kronor, har fack och arbetsgivare enats om avbetalningsplaner.

– Det låter ju enkelt men det har varit ganska mycket kring det där, efter förlikningsöverenskommelsen, för företaget ville ha tillbaka den överskjutande lönen väldigt snabbt, på tre månader. Men vi tyckte att tio månader var rimligt om man hade en skuld på 30 000 kronor. En del fick tolv månaders avbetalningsplan, om det var stora belopp, säger Mikael Pettersson och fortsätter:

– Det är alltid bra när parterna kan hitta lösningar på tvister, och att medlemmarna får rättelse. Det här ärendet var ju väldigt omfattande, alla anställda hade ju fått något fel, varav över hundra personer hade fått stora fel på sin lön.

Ärendet om det krånglande lönesystemet är inte det enda ärende Elektrikerförbundet driver mot Stanley Security. Ytterligare två ärenden är under förhandling. Dels handlar det om låsteknikerna på Stanley som inte har fått den bonus de har rätt till, dels handlar det om den extrapension som företaget inte betalat in för de anställda.

– Det är den stora förhandlingen, de har inte fått sin extrapension de har rätt till under åren 2014 – 2016, förklarar Mikael Pettersson.

I det första ärendet hoppas Mikael Pettersson på en lösning efter sommaren. Ärendet om extrapensionen tas upp i Arbetsdomstolen i oktober senare i höst.

LÄS ÄVEN: ”Alla som tvivlar, det lönar sig att vara medlem”

Stanley Black & Decker tecknade 2015 ett globalt löneleveransavtal, vilket innebär att koncernens lönehantering flyttas successivt till en gemensam leverantör, NGA. Som en konsekvens av detta avtal flyttade ett antal europeiska länder sin lönehantering till den globala leverantören under 2016 och 2017.

Överflyttningen av företagets löneadministration i Sverige genomfördes under våren 2017 och var inte problemfri utan medförde felaktigheter i samband med företagets löneutbetalningar.

I företaget arbetar cirka 400 tjänstemän och cirka 450 arbetare. Av de kollektivanställda är cirka 200 medlemmar i SEF.