(Bilden har inget samband med texten)

  • Bild: Pixabay (Bilden har inget samband med texten)

Belysningstekniker är utsatta för trafikanter som kör fört fort. Att jobba säkert är inte enkelt. Nu efterlyser man ett nytt tänk kring säkerheten.

– Belysningen är planerad utifrån trafikanterna men för oss tekniker är den inte alltid genomtänkt, säger Robert Kustosik till Sekotidningen.

Allt fler vägarbetare utsätts för en hänsynslösare trafik. Bilister och yrkestrafikanter kör för fort, men agerar även hotfullt, spottar och fäller kränkande kommenterar.

Enligt Trafikverket sker omrking 300 olyckor vid vägarbeten varje år. Dessutom har flera dödsfall inträffat de senaste åren.

Belysningstekniker på Vattenfall Services Nordic arbetar i större omfattning längs vägar: det krävs numera specialkompetens för att reparera och underhålla vägbelysning som blivit mer avancerad.

– Om en lampa går sönder är det inte så enkelt som att skruva ut den gamla och sätta in en ny, säger Robert Kustosik.

LÄS ÄVEN: Förare omkom när grävmaskin föll över stup – 28:de dödsolyckan i år

Ledlampor har blivit vanligare, systemen är datastyrda och måste underhållas, programmeras, fixas.

Samtidigt upplever sig flera tekniker utsatta för trafikanter.

– Ingen av oss vill vara ute vid vägen i onödan. Folk har kört ner i diken framför oss. Personer är inte uppmärksamma. De kör för fort. Man måste vara vaksam. Det kan vara livsfarligt om du gör något felsteg, säger Robert Kustosik.

Han har sedan han började jobba vid vägarna för fem år sedan ändrat sina egna körvanor.

– Jag har fått en helt annan förståelse för hur illa det kan vara för vägarbetare.

För att teknikerna ska kunna gör sitt jobb krävs i många fall att de använder TMA-bilar (skyddsfordon), lyftkranar och spärrar av.

– Det kan vara hysteriskt vilket pådrag det kan vara för att kunna jobba säkert och följa trafikanordningsplaner. Som mest har vi haft sex TMA-bilar vid samma tillfälle. Då stod vi vid ett mitträcke i en dubbelfilig motorväg där trafiken körde i 90 knyck.

LÄS ÄVEN: Tolv döda på jobbet i år – nu reagerar ministrarna

Enligt Robert Kustosik är ett ytterligare bekymmer att det kan vara svårt att komma åt belysningen vid exempelvis en rondell eller trafikplats.

Han menar att belysningen är planerad utifrån trafikanter – hur teknikerna ska göra sitt jobb och arbeta säkert är inte prioriterat.

– Det kan vara svårt att arbeta utan att störa eller stänga av trafiken. Samma gäller 2+1-vägar. Om det är tvåfiligt kan vi stänga av det ena körfältet men om vi står på en 2+1 väg på den sida där det bara finns en fil så är det svårt. Man borde tänka på är att göra någon tillfartsväg eller område där vi kan stå.


Artikeln är tidigare publicerad i Sekotidningen, som tillsammans med Tidningen Elektrikern och fem andra tidningar ingår i LO Mediehus.


Salomon Rogberg