(Bilden har inget samband med texten)

Samma kväll som installationen av solceller på taket av äldreboendet sker upplever personalen att armaturernas belysningsstyrka flimrar.

Dagen efter luktar det bränt om en diskmaskin.

Den tredje dagen börjar diskmaskiner gå av sig själva, säkringar går. Syrgasutrustningen hos en av de boende slutar fungera. Det börjar ryka ur en belysningsarmatur i ett blöjförråd.

Personalen larmar räddningstjänsten. Elektriker kommer till platsen och undersöker elanläggningen.

Besiktningsmannen mätte i uttagen och det var inte fel i uttagen, men något är det som fortfarande spökar.

Cecilia Rydståle, enhetschef vid Vätterngården i Vadstena

Det tar två timmar innan det som förmodas vara felet hittas: i huvudcentralen. Nollan på inkommande servis var inte åtdragen på skenan, utan satt lös.

Den lösa nollan medförde att det gick ut högre spänning i anläggningen än vad den var dimensionerad för.

Elektrikern lämnar boendet, men problemen upphör inte.

Samma kväll löses återigen säkringar ut. Ventilationen i delar av boendet slås ifrån, hissen slutar fungera.

Dagen efter rapporterar personalen om att elsängar, liftar, datorer, tv-apparater, skrivbord, tvättmaskiner och torktumlare slutat fungera.

Dörrar och passerkontrollanläggning är ur funktion.

En sambandscentral upprättas på äldreboendet, med fastighetsägaren HSB, solcellsinstallatörsföretaget och en lokal elfirma. Man arbetar för att säkra upp och få ordning på det mest akuta.

Problemen fortsätter dock, om än i mindre skala. Och i slutet av februari görs en besiktning av hela elnätet. Då får personalen beskedet att det inte längre rör sig om några allvarliga fel.

– Besiktningsmannen mätte i uttagen och det var inte fel i uttagen, men något är det som fortfarande spökar. I en av lägenheterna gick en lysrörsarmatur sönder när de försökte tända lyset. Jordfelsbrytaren gick hela tiden, så det gick inte att tända, berättar Cecilia Rydståle.

Hur kan det komma sig att det fortfarande inte är felfritt?

Det vet vi ju inte. En av elektrikerna som var här i förra veckan sa att ”ni förstår väl hur allvarligt det här var va?” Och vi är ju bara lekmän, så vi fattade ju inte. Men det är klart att kommer det ut för mycket ström i uttagen så är det väldigt allvarligt.

Cecilia Rydståle säger att efter förra veckans besiktning så var det ett skönt besked att få att det inte längre rör sig om några allvarliga fel.

Vi är jättejätteglada över att det inte hände något med någon person utan bara med utrustning.

Cecilia Rydståle, enhetschef vid Vätterngården i Vadstena

– Det är ju det vi kan gå på, vi kan ju inte gå på något annat, de ska ju vara kunniga i det här. Det kan ju vara att vår utrustning tog stryk när det stora felet inträffade, och sedan kanske det är ett litet fel som gör att det går sönder även nu efteråt.

– Som tur var så hände det inget med vår personal, eller våra boende. Men det var stora risker eftersom de höll på med diskmaskiner och tvättmaskiner som det rök ur under den här dagen. Så vi är jättejätteglada över att det inte hände något med någon person utan bara med utrustning.

Vätterngården har gjort en Lex Sarah-anmälan utifrån elfelet och risken för de 20 äldre som bor på boendet.

Anmälan är riktad mot fastighetsägaren, HSB.