• Conny Persson och Adrian Dumistraco från Byggevallens Elservice. Foto: Tomas Nyberg

  • Inne i kraftstationen står Fredrik Karlsson och Viking Ekvall från Malungs elnät. Foto: Tomas Nyberg

  • Fredrik Karlsson och Viking Ekvall från Malungs elnät gör avslut på en högspänningskabel. Foto: Tomas Nyberg

  • Fredrik Karlsson och Viking Ekvall från Malungs elnät gör avslut på en högspänningskabel. Foto: Tomas Nyberg

  • Bengt Johansson, Swedish Net, visar runt. Foto: Tomas Nyberg

  • Sören Kvist och Mattias Stiko viker ned en av inflygningsmasterna för att komma åt lamporna. Foto: Tomas Nyberg

  • Arbetslaget från Midroc på flygplatsen i Sälen. Sören Kvist, Mattias Stiko, Simon Uno och Daniel Rensberg. Saknas gör Daniel Solölid som är på kurs när tidningen besöker bygget. Foto: Tomas Nyberg

  • Flygplatsen som just nu byggs i Sälen har en landningsbana på 2500 meter och är utrustad med markbaserade system för landningsinstrument, så kallade CAT III samt GPS-baserade system. Foto: Tomas Nyberg

  • Flygplatsen är den första i världen som ska byggas med ett fjärrtorn (RTC) redan vid öppnandet. Flygplatsen har inget eget flygledartorn utan trafiken kommer att styras från Sundsvall. Foto: Tomas Nyberg

  • Conny Persson och Adrian Dumistraco från Byggevallens Elservice. Foto: Tomas Nyberg

  • Sören Kvist tar emot tidningen i sin husvagn som står invid bygget. Foto: Tomas Nyberg

  • Terminalbyggnaden. Foto: Tomas Nyberg

2019-01-14

När vi passerar Mångsbodarna kommer snön. I backen upp mot Hundfjället är det stopp. Två lastbilar har kört fast. När vi väl rullar mot flygplatsen i Sälen tar vinden ett strupgrepp över området. Snön viner rakt igenom märg och ben. Här arbetar Midrocs elektriker med att installera inflygningsljusen till det som ska bli Sveriges nyaste flygplats: flygplatsen i Sälen.

Vi befinner oss i det område som ska bli den södra inflygningsplatsen. Här har Sören Kvist, Mattias Stiko, Daniel Rensberg och Simon Uno sett till att förse inflygningsmasterna med rätt belysning.

Vid vårt besök viner den iskalla snön, känseln i fingrar och tår domnar bort, såväl mobil som bandare slutar fungera i kylan. Men elektrikerna från Midroc har varit med om betydligt värre.

LÄS ÄVEN: Riskanalys på VM-arenan

Ändå är det god stämning i gruppen. Utöver de fyra ingår även Daniel Solölid i gruppen. Han är på kurs när tidningen besöker bygget i Sälen. De fem har varit på plats sedan augusti 2018, och arbetet har gått snabbt. Planerad invigning av flygplatsen är redan nästa säsong: december 2019. Första spadtaget för den nya flygplatsen togs för ett drygt år sedan, hösten 2017.

Det är Peab som har huvudentreprenaden på bygget. Underentreprenör för belysning och kraft är Swedish Net från Hallsberg. Swedish Net har konstruerat och ritat allt för flygplatsljuset och högspänningsstationerna, det är även Swedish Net som kontrakterat elektrikerna från Midroc och de övriga som arbetar med belysning och kraft på flygplatsen.

– Det är bra killar jag har fått hit, säger Bengt Johansson från Swedish Net som är platschef för elektrikerna på flygplatsbygget, och tillägger att han har tidigare erfarenhet av att hyra in arbetskraft där motivationen inte varit den högsta.

– Men nu har jag fått de bästa killarna, de är noggranna och arbetsvilliga, ingen som maskar undan. Och det här är ganska speciellt, att stå i brunnarna och koppla när det snöar, fortsätter han.

Två som gör just det, står i varsin brunn och kopplar, är Conny Persson och Adrian Dumistraco från Byggevallens Elservice i Särna. De har satt upp ett tält över brunnarna för att slippa den värsta vinden när de kopplar.

Conny Persson, som är ägare av Byggevallens Elservice, berättar att företaget har tidigare erfarenhet av installation på flygplatser, bland annat ett par av försvarsmaktens flygplatser.

Just för tillfället ansluter Conny och Adrian transformatorer i brunnarna för banljuset.

– Det ska ta tre timmar per brunn i den bästa av världar. Vi isolationstestar alla kablar också, men oftast ligger de andra ändarna nere i vattnet i någon annan brunn, och då måste vi dra upp och torka dem innan test, så det kan ta betydligt längre tid, säger Conny Persson.

Totalt ska Conny och hans kollegor koppla in drygt 300 brunnar, så det finns arbete att göra. I den iskalla vinden på fjället.

LÄS ÄVEN: Elajo får städa upp efter fulel på äldreboende

Flygplatsen i Sälen ska bli en så kallad kategori tre-flygplats (CAT III). I Sverige är det bara Arlanda, Landvetter och den som nu byggs i Sälenfjällen som har denna kategori. Det innebär att flygen kan landa med autopilot.

Det kommer inte att finnas något flygledartorn i Sälen, flygledningen kommer att skötas fem mil härifrån, i Sundsvall. I Sälen kommer det att finnas ett så kallat remote tower med 14 kameror som gör att flygledningen i Sundsvall kommer att se allt som sker på stora bildskärmar.

Skulle elen mot förmodas slås ut i Sälen finns både hängsle och livrem. Ett stort reservkraftverk drivet av diesel finns i anslutning till flygplatsen, och under tiden dieseln startar finns ett stort rum med batterier som håller spänningen konstant.

Inne i kraftstationen står Viking Ekvall och Fredrik Karlsson från Malungs elnät. De gör avslut på en högspänningskabel, ett arbete som kräver precision och tålamod. Med en eldslåga ser de till att avslutet blir så jämnt och snyggt som möjligt.

De beräknar att det kommer att ta ett par dagar.

– Det är väl lite pyssel, det ska vara rent och noggrant, säger Viking Ekvall.

Arbetstiden för elektrikerna som arbetar på flygplatsen är 07-20 måndag till onsdag. Torsdagar 07-11.30. Fredagar är ledig dag. Totalt har elektrikerna på plats kopplat in 1 800 lampor och dragit 15 mil kabel.

LÄS ÄVEN: En alldeles ovanlig kvinna i Borås

Tre av de fem elektrikerna från Midroc bor i lägenheter i det som är Hundfjällets fjällanläggning under arbetsveckorna. Daniel Solölid och Sören Kvist har i stället valt att bo i husvagn invid bygget.

Vi följer med hem till Sören och hans boende under arbetsveckorna. En fin husvagn med totalt sju sovplatser. Här har han och hans familj bott otaliga nätter då både sonen och dottern tävlat Sverige runt i cykel. Nu bor Sören här ensam i veckorna. Han verkar trivas bra.

– Det är perfekt att jobba här, jag gillar att åka skidor, säger Sören Kvist.


Scandinavian Mountains Airport

Flygplatsen byggs på samma plats som Sälens flygplats som öppnade 1971. Idén om en internationell flygplats i fjällområdet började formas redan på 1990-talet. Men inte förrän 2004 tog tankarna fart på riktigt.

Tanken med flygplatsen är att locka fler resenärer till de svenska och norska fjällen. Målgruppen för resenärerna är tre timmars flygradie. Vilka destinationer är inte klara ännu, men förhoppningen är orter som London, norra Tyskland och de nordiska länderna. Målet är att öppna flygplatsen i december 2019.

Scandinavian Mountains Airport är en privatägd flygplats som ägs av 35 svenska och tre norska ägare. Bland ägarna finns skidanläggningar och restauranger i närområdet.

Budgeten ligger på 750 miljoner kronor, varav 500 miljoner har finansierats av ägarna. 250 miljoner kronor är investeringsstöd av svenska staten.

Flygplatsen har en landningsbana med en längd på 2500 meter och är utrustad med markbaserade system för landningsinstrument, så kallade CAT III samt GPS-baserade system.

Flygplatsen är den första i världen som ska byggas med ett fjärrtorn (RTC) redan vid öppnandet. Flygplatsen har inget eget flygledartorn utan trafiken kommer att styras från Sundsvall.


Anna Norling
anna.norling@mittmedia.se

 

Maila artikeln Skriv ut artikeln
Mer Nyheter

Strejkrätten begränsas – beslut klubbat i riksdagen

Förslaget om begränsningar av strejkrätten har klubbats av riksdagen. Den nya lagen börjar gälla den 1 augusti. Då blir det svårare att ta till strejkvapnet mot arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Den utdragna konflikten i Göteborgs hamn, där Hamnarbetarförbundet strejkade för att få till ett kollektivavtal, har nu fått effekter på lagstiftningen.

Målarna lämnar ytterligare stämning om restid

Målareförbundet har lämnat in ytterligare en stämning till Arbetsdomstolen gällande en målare som de hävdar har rätt till betald arbetstid till och från kunden där arbetet utförts. De hänvisar till EU-rättens dom men också kollektivavtalet för målare.

Juristförsäkringen även för utflugna barn

Från och med i höst kommer det att finnas möjlighet för Elektrikerförbundets medlemmar att teckna förbundets juristförsäkring även för barn som flyttat hemifrån.   I dag gäller försäkringen för hemmaboende barn och ingår i medlemsavgiften.

Farligt kvartsdamm sprids vid Förbifarten-bygget

Flera inspektioner av Förbifart Stockholm under våren visar stora brister i hanteringen av kvarts. I slutet av maj såg Arbetsmiljöverkets inspektörer hur en stor kaskad av damm spreds på byggarbetsplatsen vid trafikplats Akalla. I ett inspektionsmeddelande noterar inspektörerna en borrigg utan skydd mot damm.

Brandfarliga batterier – så laddar du säkert

Brukar du ladda dina elprylar när du sover? Då lever du farligt batterierna kan nämligen börja brinna. Här förklarar Elsäkerhetsverkets expert hur du laddar säkert. Mobiltelefoner, elcyklar, hoverboards och flera andra vanliga elprylar drivs av litiumjonbatterier. Dessa är de batterier på marknaden som är bäst på att lagra energi, men de kommer även med en otäck baksida.

Stanley Security får betala skadestånd för lönekrångel

Ärendet om det krånglande lönesystemet på Stanley Security har äntligen fått en lösning. Företaget och facket har förlikats. Elektrikerförbundets medlemmar som omfattas av förhandlingarna får 7 500 kronor per person i skadestånd. Det var i maj 2017 som Stanley Security införde ett nytt lönesystem. Det mesta som kunde gå fel gick fel.

Checklista: Så grillar du elsäkert i sommar

Sommar, sol och grill på altanen. Men har du koll på hur du grillar elsäkert i sommar? Här hittar du Elsäkerhetsverkets tips! Solen skiner och grillvädret hägrar. Precis som förra året är dock vädret på många håll så torrt att det redan råder eldningsförbud i flera kommuner. Räddningen kan vara elgrillen, men då finns det fortfarande några saker att tänka på.

Sawyer: En ny robotkompis på jobbet?

 NY TEKNIK Nästa generation robotar utvecklas nu i hög fart för en allt bredare marknad. Kanske har du snart en mekanisk lärling med dig på bygget. Nästa generation av kollaborativa robotar är på ingång. Sawyer kallas den koreanska maskinen som är lätt att programmera och som löser en del problem själv med hjälp av flera par kameraögon.  Foto: Jan-Erik Johansson.
En fot i röd sko sparkar mot en fotboll på en gräsplan.

Så länge måste du jobba för att tjäna som Zlatan

En städare får jobba i 245 år för att tjäna lika mycket som Zlatan gör på ett år. För en lokförare räcker det med 156 år. Världens bäst betalda kvinnliga spelare behöver dock bara spela i 16 år för att nå Zlatans lön. Runt 7,2 miljoner dollar, eller 68 miljoner kronor, om året tjänar den svenska anfallsstjärnan Zlatan Ibrahimovic på att spela fotboll i Los Angeles Galaxy.

Få koll: Är loppisfyndet elsäkert?

Har du koll på att ditt roliga loppisfynd kan vara direkt livsfarlig? Här är Elsäkerhetsverkets tips för hur du gör secondhand-fynden trygga att använda. ”Vilket fynd!”, kanske du tänker när du plockar upp den coola CD-spelaren eller den batteridrivna speldosan  från hyllan och vrider den mellan händerna.

Nu är de nya föreskrifterna klara

NY TEKNIK Den nya standarden för lamputtag och dito stickproppar infördes 1 april i EU och Sverige. Nu kommer föreskrifterna som anpassats för den standarden. De nya föreskrifterna (ELSÄK-FS 2019:1) trädde i kraft 1 maj men publicerades 8 april på Elsäkerhetsverkets hemsida.

Förare omkom när grävmaskin föll över stup

En man i 45-årsåldern miste sitt liv i förra veckan när han utförde arbete med en grävmaskin. Fordonet föll över en kant och rasade mellan 15 och 20 meter. Det var i måndags förra veckan, den 3 juni, som en man avled när en arbetsplatsolycka inträffade i Långaryd i Hylte kommun i Halland.

Kraftig höjning av maxstraff för arbetsmiljöbrott på företag

Från 10 till 500 miljoner. Så mycket ska maxbeloppet höjas för de företagsböter som bland annat delas ut vid arbetsmiljöbrott. Det måste kosta om man slarvar på företaget, till exempel med arbetsmiljön.

6F: Vi vill skrota industriavtalet

Slopa industriavtalet och inför en ny modell med kraftiga låglönesatsningar som gynnar kvinnorna. Det föreslår nu Elektrikerförbundet och de övriga förbunden i 6F. Den svenska lönebildningsmodellen där industrin går först och sluter avtal har stora brister. Det menar Fastighets och övriga förbund i 6F.

Yngre elektriker drabbas oftare av elolyckor

Under 2018 anmäldes sammanlagt 791 elolyckor och tillbud till Elsäkerhetsverket. Precis som tidigare år är unga elektriker mellan 21-30 år överrepresenterade i statistiken. Enligt Elsäkerhetsverkets senaste årsrapport anmäldes 456 elolyckor och 335 tillbud till myndigheten under förra året. Den vanligaste olyckstypen är strömgenomgång.