• Conny Persson och Adrian Dumistraco från Byggevallens Elservice. Foto: Tomas Nyberg

  • Inne i kraftstationen står Fredrik Karlsson och Viking Ekvall från Malungs elnät. Foto: Tomas Nyberg

  • Fredrik Karlsson och Viking Ekvall från Malungs elnät gör avslut på en högspänningskabel. Foto: Tomas Nyberg

  • Fredrik Karlsson och Viking Ekvall från Malungs elnät gör avslut på en högspänningskabel. Foto: Tomas Nyberg

  • Bengt Johansson, Swedish Net, visar runt. Foto: Tomas Nyberg

  • Sören Kvist och Mattias Stiko viker ned en av inflygningsmasterna för att komma åt lamporna. Foto: Tomas Nyberg

  • Arbetslaget från Midroc på flygplatsen i Sälen. Sören Kvist, Mattias Stiko, Simon Uno och Daniel Rensberg. Saknas gör Daniel Solölid som är på kurs när tidningen besöker bygget. Foto: Tomas Nyberg

  • Flygplatsen som just nu byggs i Sälen har en landningsbana på 2500 meter och är utrustad med markbaserade system för landningsinstrument, så kallade CAT III samt GPS-baserade system. Foto: Tomas Nyberg

  • Flygplatsen är den första i världen som ska byggas med ett fjärrtorn (RTC) redan vid öppnandet. Flygplatsen har inget eget flygledartorn utan trafiken kommer att styras från Sundsvall. Foto: Tomas Nyberg

  • Conny Persson och Adrian Dumistraco från Byggevallens Elservice. Foto: Tomas Nyberg

  • Sören Kvist tar emot tidningen i sin husvagn som står invid bygget. Foto: Tomas Nyberg

  • Terminalbyggnaden. Foto: Tomas Nyberg

2019-01-14

När vi passerar Mångsbodarna kommer snön. I backen upp mot Hundfjället är det stopp. Två lastbilar har kört fast. När vi väl rullar mot flygplatsen i Sälen tar vinden ett strupgrepp över området. Snön viner rakt igenom märg och ben. Här arbetar Midrocs elektriker med att installera inflygningsljusen till det som ska bli Sveriges nyaste flygplats: flygplatsen i Sälen.

Vi befinner oss i det område som ska bli den södra inflygningsplatsen. Här har Sören Kvist, Mattias Stiko, Daniel Rensberg och Simon Uno sett till att förse inflygningsmasterna med rätt belysning.

Vid vårt besök viner den iskalla snön, känseln i fingrar och tår domnar bort, såväl mobil som bandare slutar fungera i kylan. Men elektrikerna från Midroc har varit med om betydligt värre.

LÄS ÄVEN: Riskanalys på VM-arenan

Ändå är det god stämning i gruppen. Utöver de fyra ingår även Daniel Solölid i gruppen. Han är på kurs när tidningen besöker bygget i Sälen. De fem har varit på plats sedan augusti 2018, och arbetet har gått snabbt. Planerad invigning av flygplatsen är redan nästa säsong: december 2019. Första spadtaget för den nya flygplatsen togs för ett drygt år sedan, hösten 2017.

Det är Peab som har huvudentreprenaden på bygget. Underentreprenör för belysning och kraft är Swedish Net från Hallsberg. Swedish Net har konstruerat och ritat allt för flygplatsljuset och högspänningsstationerna, det är även Swedish Net som kontrakterat elektrikerna från Midroc och de övriga som arbetar med belysning och kraft på flygplatsen.

– Det är bra killar jag har fått hit, säger Bengt Johansson från Swedish Net som är platschef för elektrikerna på flygplatsbygget, och tillägger att han har tidigare erfarenhet av att hyra in arbetskraft där motivationen inte varit den högsta.

– Men nu har jag fått de bästa killarna, de är noggranna och arbetsvilliga, ingen som maskar undan. Och det här är ganska speciellt, att stå i brunnarna och koppla när det snöar, fortsätter han.

Två som gör just det, står i varsin brunn och kopplar, är Conny Persson och Adrian Dumistraco från Byggevallens Elservice i Särna. De har satt upp ett tält över brunnarna för att slippa den värsta vinden när de kopplar.

Conny Persson, som är ägare av Byggevallens Elservice, berättar att företaget har tidigare erfarenhet av installation på flygplatser, bland annat ett par av försvarsmaktens flygplatser.

Just för tillfället ansluter Conny och Adrian transformatorer i brunnarna för banljuset.

– Det ska ta tre timmar per brunn i den bästa av världar. Vi isolationstestar alla kablar också, men oftast ligger de andra ändarna nere i vattnet i någon annan brunn, och då måste vi dra upp och torka dem innan test, så det kan ta betydligt längre tid, säger Conny Persson.

Totalt ska Conny och hans kollegor koppla in drygt 300 brunnar, så det finns arbete att göra. I den iskalla vinden på fjället.

LÄS ÄVEN: Elajo får städa upp efter fulel på äldreboende

Flygplatsen i Sälen ska bli en så kallad kategori tre-flygplats (CAT III). I Sverige är det bara Arlanda, Landvetter och den som nu byggs i Sälenfjällen som har denna kategori. Det innebär att flygen kan landa med autopilot.

Det kommer inte att finnas något flygledartorn i Sälen, flygledningen kommer att skötas fem mil härifrån, i Sundsvall. I Sälen kommer det att finnas ett så kallat remote tower med 14 kameror som gör att flygledningen i Sundsvall kommer att se allt som sker på stora bildskärmar.

Skulle elen mot förmodas slås ut i Sälen finns både hängsle och livrem. Ett stort reservkraftverk drivet av diesel finns i anslutning till flygplatsen, och under tiden dieseln startar finns ett stort rum med batterier som håller spänningen konstant.

Inne i kraftstationen står Viking Ekvall och Fredrik Karlsson från Malungs elnät. De gör avslut på en högspänningskabel, ett arbete som kräver precision och tålamod. Med en eldslåga ser de till att avslutet blir så jämnt och snyggt som möjligt.

De beräknar att det kommer att ta ett par dagar.

– Det är väl lite pyssel, det ska vara rent och noggrant, säger Viking Ekvall.

Arbetstiden för elektrikerna som arbetar på flygplatsen är 07-20 måndag till onsdag. Torsdagar 07-11.30. Fredagar är ledig dag. Totalt har elektrikerna på plats kopplat in 1 800 lampor och dragit 15 mil kabel.

LÄS ÄVEN: En alldeles ovanlig kvinna i Borås

Tre av de fem elektrikerna från Midroc bor i lägenheter i det som är Hundfjällets fjällanläggning under arbetsveckorna. Daniel Solölid och Sören Kvist har i stället valt att bo i husvagn invid bygget.

Vi följer med hem till Sören och hans boende under arbetsveckorna. En fin husvagn med totalt sju sovplatser. Här har han och hans familj bott otaliga nätter då både sonen och dottern tävlat Sverige runt i cykel. Nu bor Sören här ensam i veckorna. Han verkar trivas bra.

– Det är perfekt att jobba här, jag gillar att åka skidor, säger Sören Kvist.


Scandinavian Mountains Airport

Flygplatsen byggs på samma plats som Sälens flygplats som öppnade 1971. Idén om en internationell flygplats i fjällområdet började formas redan på 1990-talet. Men inte förrän 2004 tog tankarna fart på riktigt.

Tanken med flygplatsen är att locka fler resenärer till de svenska och norska fjällen. Målgruppen för resenärerna är tre timmars flygradie. Vilka destinationer är inte klara ännu, men förhoppningen är orter som London, norra Tyskland och de nordiska länderna. Målet är att öppna flygplatsen i december 2019.

Scandinavian Mountains Airport är en privatägd flygplats som ägs av 35 svenska och tre norska ägare. Bland ägarna finns skidanläggningar och restauranger i närområdet.

Budgeten ligger på 750 miljoner kronor, varav 500 miljoner har finansierats av ägarna. 250 miljoner kronor är investeringsstöd av svenska staten.

Flygplatsen har en landningsbana med en längd på 2500 meter och är utrustad med markbaserade system för landningsinstrument, så kallade CAT III samt GPS-baserade system.

Flygplatsen är den första i världen som ska byggas med ett fjärrtorn (RTC) redan vid öppnandet. Flygplatsen har inget eget flygledartorn utan trafiken kommer att styras från Sundsvall.


Anna Norling
anna.norling@mittmedia.se

 

Maila artikeln Skriv ut artikeln
Mer Nyheter

Fackligt missnöje mot förslag om ändrad strejkrätt

Sista januari går remisstiden ut för regeringens förslag om ändrad strejkrätt. Såväl fack som arbetsgivare står bakom. Men inom LO-förbunden bubblar ett missnöje, skriver Arbetet. I sista stund, när politikerna var på väg att ändra strejkrätten, enades parterna om en lösning som inte rubbar arbetsmarknadens maktbalans.

Facktoppar räds inte ny mandatperiod: ”S har inte sålt ut sin själ”

Januariavtalet har väckt facklig ilska, inte minst gällande förändrad arbetsrätt. Men fackliga representanter ser ändå positivt på den kommande mandatperioden. Saltsjöbadsavtalet kom till efter politiskt tryck, säger IF Metalls Veli-Pekka Säikkälä till Arbetet. Annie Lööf var först ut.

Ett mänskligt maskineri planerat i minsta detalj

Det dunkar, slamrar och tjuter. Doften av trä och målarfärg är påtaglig i den stora lokalen i Piteå. Alla vet precis sin uppgift här. Den som är ny får lära sig exakt vilka moment den ska göra, i princip vilket steg den ska ta, säger David Lidström, kvalitetsansvarig för målning på Lindbäcks husfabrik i Piteå.

Lönegapet mellan arbetare och tjänstemän växer

Lönegapet mellan kvinnor och män krymper, och utjämningen har varit ovanligt stor de senaste åren, visar LO:s lönerapport. Men löneklyftan mellan arbetare och tjänstemän växer, skriver Arbetet. År 2000 utgjorde medellönen för kvinnor 81 procent av medellönen för män.

Byggföretagare rånad och skjuten – två anställda får fängelse

Medarbetarna tyckte att de fått för lite betalt, och anlitade därför hjälp för att råna sin chef. I förra veckan dömdes fem av de inblandade i tingsrätten, skriver Byggnadsarbetaren. De två männen tyckte inte att de fått ut rätt lön av en byggföretagare utanför Stockholm.

Stefan Löfven statsminister igen – 131 dagar efter valet

Tredje gången gillt för Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven. Efter två nederlag i riksdagen – nu är han vald till statsminister igen. Lång dags färd mot natt men Sverige har nu fått en statsminister igen, 131 dagar efter riksdagsvalet 2018. Detta skriver Arbetet.

Lista: Här är de mest lästa artiklarna från 2018

Otillåtet hemmafixe, asbest, lönenivåer och dödliga arbetsplatsolyckor. Det är vad några av de tio mest lästa artiklarna på Elektrikerns sajt handlat om under 2018. Har du läst dem? Här nedan hittar du listan. 1.

Skattesmäll för LO Mediehus: ”Vi kommer att överklaga”

LO Mediehus har dömts att betala miljonbelopp till Skatteverket. Domen kommer att påverka alla medlemstidningar för ideella föreningar och organisationer i landet. Vi kommer att överklaga, säger Robert Jonsson, vd för LO Mediehus. Domen i Förvaltningsrätten är resultatet av en tvist med Skatteverket.

Infranord döms efter olycka med ljusbåge

Ljusbågen orsakade den anställde brännskador i ansikte, på händer, bröst och underarmar. Nu döms Infranord att betala 150 000 kronor för arbetsmiljöbrott, skriver Sekotidningen. Det var i juni 2017 som olyckan inträffade.

”Billigt kontrakteras folk som segregeras” – och andra dikter av Mats Hammarlund

Här nedan följer en samling dikter av Mats Hammarlund. Förutom skrivandet har denne jobbat inom byggbranschen, mest som snickare och timmerman på byggen i Stockholm, men även på LO-TCO Biståndsnämnd. Dikterna är: 1. Livsviktigt 2. Byggfolk 3. Billigt kontrakteras folk som segregeras 4. Dolda risker 5. Döden passar på 6.

Kubal är räddat – sanktionerna hävs

Sanktionerna mot Kubals ryska ägare Rusal tas bort efter ett beslut i den amerikanska kongressen. På aluminiumfabriken i Sundsvall är lättnaden stor, skriver Arbetet. Sedan april i fjol har sanktionshotet legat över Kubal, som vid flera tillfällen varit nära att stängas ned. Men varje gång har man räddats av tillfälliga förlängningar.

”Bra arbetsmiljö är inte gratis”

En tudelad arbetsmarknad, arbetsmiljöslarv och resursbrist hos polisen. Arbetet frågade politiker, fack och arbetsgivare varför dödsolyckorna sker och vad som behöver göras. Nyligen lämnade sex S-ledamöter i riksdagen en motion med rubriken Omtag för nollvision om dödsolyckor på arbetsplatserna.

55 liv släcktes på jobbet 2018

Trots nollvisionen för dödsolyckor på jobbet kom 55 personer aldrig hem från sitt arbete under 2018. Det är den högsta siffran på flera år. Män i arbetaryrken. Det är de som oftast omkommer i arbetsplatsolyckor, visar Arbetets genomgång. De faller, de kläms ihjäl och de dör i trafiken.

Lista: De miste livet på jobbet 2018

55 människor miste livet på jobbet i fjol. I ett tjugotal fall pågår fortfarande förundersökning om arbetsmiljöbrott. De olyckor där åklagaren lagt ner utredningen är markerade som nedlagda. Listan är sammanställd av tidningen Arbetet.

Tjuvstartade bygge – straffas med rekordböter

Bygget började för tidigt, innan tillstånden var klara. Nu straffas Mälarenergi Elnät med en rekordstor byggsanktionsavgift, skriver VLT. Mälarenergi Elnät hade för bråttom när en ny transformatorstation skulle byggas vid Energigatan på södra Nibble. När väl bygglovet och startbesked kom hade markarbetet redan påbörjats.