• Conny Persson och Adrian Dumistraco från Byggevallens Elservice. Foto: Tomas Nyberg

  • Inne i kraftstationen står Fredrik Karlsson och Viking Ekvall från Malungs elnät. Foto: Tomas Nyberg

  • Fredrik Karlsson och Viking Ekvall från Malungs elnät gör avslut på en högspänningskabel. Foto: Tomas Nyberg

  • Fredrik Karlsson och Viking Ekvall från Malungs elnät gör avslut på en högspänningskabel. Foto: Tomas Nyberg

  • Bengt Johansson, Swedish Net, visar runt. Foto: Tomas Nyberg

  • Sören Kvist och Mattias Stiko viker ned en av inflygningsmasterna för att komma åt lamporna. Foto: Tomas Nyberg

  • Arbetslaget från Midroc på flygplatsen i Sälen. Sören Kvist, Mattias Stiko, Simon Uno och Daniel Rensberg. Saknas gör Daniel Solölid som är på kurs när tidningen besöker bygget. Foto: Tomas Nyberg

  • Flygplatsen som just nu byggs i Sälen har en landningsbana på 2500 meter och är utrustad med markbaserade system för landningsinstrument, så kallade CAT III samt GPS-baserade system. Foto: Tomas Nyberg

  • Flygplatsen är den första i världen som ska byggas med ett fjärrtorn (RTC) redan vid öppnandet. Flygplatsen har inget eget flygledartorn utan trafiken kommer att styras från Sundsvall. Foto: Tomas Nyberg

  • Conny Persson och Adrian Dumistraco från Byggevallens Elservice. Foto: Tomas Nyberg

  • Sören Kvist tar emot tidningen i sin husvagn som står invid bygget. Foto: Tomas Nyberg

  • Terminalbyggnaden. Foto: Tomas Nyberg

2019-01-14

När vi passerar Mångsbodarna kommer snön. I backen upp mot Hundfjället är det stopp. Två lastbilar har kört fast. När vi väl rullar mot flygplatsen i Sälen tar vinden ett strupgrepp över området. Snön viner rakt igenom märg och ben. Här arbetar Midrocs elektriker med att installera inflygningsljusen till det som ska bli Sveriges nyaste flygplats: flygplatsen i Sälen.

Vi befinner oss i det område som ska bli den södra inflygningsplatsen. Här har Sören Kvist, Mattias Stiko, Daniel Rensberg och Simon Uno sett till att förse inflygningsmasterna med rätt belysning.

Vid vårt besök viner den iskalla snön, känseln i fingrar och tår domnar bort, såväl mobil som bandare slutar fungera i kylan. Men elektrikerna från Midroc har varit med om betydligt värre.

LÄS ÄVEN: Riskanalys på VM-arenan

Ändå är det god stämning i gruppen. Utöver de fyra ingår även Daniel Solölid i gruppen. Han är på kurs när tidningen besöker bygget i Sälen. De fem har varit på plats sedan augusti 2018, och arbetet har gått snabbt. Planerad invigning av flygplatsen är redan nästa säsong: december 2019. Första spadtaget för den nya flygplatsen togs för ett drygt år sedan, hösten 2017.

Det är Peab som har huvudentreprenaden på bygget. Underentreprenör för belysning och kraft är Swedish Net från Hallsberg. Swedish Net har konstruerat och ritat allt för flygplatsljuset och högspänningsstationerna, det är även Swedish Net som kontrakterat elektrikerna från Midroc och de övriga som arbetar med belysning och kraft på flygplatsen.

– Det är bra killar jag har fått hit, säger Bengt Johansson från Swedish Net som är platschef för elektrikerna på flygplatsbygget, och tillägger att han har tidigare erfarenhet av att hyra in arbetskraft där motivationen inte varit den högsta.

– Men nu har jag fått de bästa killarna, de är noggranna och arbetsvilliga, ingen som maskar undan. Och det här är ganska speciellt, att stå i brunnarna och koppla när det snöar, fortsätter han.

Två som gör just det, står i varsin brunn och kopplar, är Conny Persson och Adrian Dumistraco från Byggevallens Elservice i Särna. De har satt upp ett tält över brunnarna för att slippa den värsta vinden när de kopplar.

Conny Persson, som är ägare av Byggevallens Elservice, berättar att företaget har tidigare erfarenhet av installation på flygplatser, bland annat ett par av försvarsmaktens flygplatser.

Just för tillfället ansluter Conny och Adrian transformatorer i brunnarna för banljuset.

– Det ska ta tre timmar per brunn i den bästa av världar. Vi isolationstestar alla kablar också, men oftast ligger de andra ändarna nere i vattnet i någon annan brunn, och då måste vi dra upp och torka dem innan test, så det kan ta betydligt längre tid, säger Conny Persson.

Totalt ska Conny och hans kollegor koppla in drygt 300 brunnar, så det finns arbete att göra. I den iskalla vinden på fjället.

LÄS ÄVEN: Elajo får städa upp efter fulel på äldreboende

Flygplatsen i Sälen ska bli en så kallad kategori tre-flygplats (CAT III). I Sverige är det bara Arlanda, Landvetter och den som nu byggs i Sälenfjällen som har denna kategori. Det innebär att flygen kan landa med autopilot.

Det kommer inte att finnas något flygledartorn i Sälen, flygledningen kommer att skötas fem mil härifrån, i Sundsvall. I Sälen kommer det att finnas ett så kallat remote tower med 14 kameror som gör att flygledningen i Sundsvall kommer att se allt som sker på stora bildskärmar.

Skulle elen mot förmodas slås ut i Sälen finns både hängsle och livrem. Ett stort reservkraftverk drivet av diesel finns i anslutning till flygplatsen, och under tiden dieseln startar finns ett stort rum med batterier som håller spänningen konstant.

Inne i kraftstationen står Viking Ekvall och Fredrik Karlsson från Malungs elnät. De gör avslut på en högspänningskabel, ett arbete som kräver precision och tålamod. Med en eldslåga ser de till att avslutet blir så jämnt och snyggt som möjligt.

De beräknar att det kommer att ta ett par dagar.

– Det är väl lite pyssel, det ska vara rent och noggrant, säger Viking Ekvall.

Arbetstiden för elektrikerna som arbetar på flygplatsen är 07-20 måndag till onsdag. Torsdagar 07-11.30. Fredagar är ledig dag. Totalt har elektrikerna på plats kopplat in 1 800 lampor och dragit 15 mil kabel.

LÄS ÄVEN: En alldeles ovanlig kvinna i Borås

Tre av de fem elektrikerna från Midroc bor i lägenheter i det som är Hundfjällets fjällanläggning under arbetsveckorna. Daniel Solölid och Sören Kvist har i stället valt att bo i husvagn invid bygget.

Vi följer med hem till Sören och hans boende under arbetsveckorna. En fin husvagn med totalt sju sovplatser. Här har han och hans familj bott otaliga nätter då både sonen och dottern tävlat Sverige runt i cykel. Nu bor Sören här ensam i veckorna. Han verkar trivas bra.

– Det är perfekt att jobba här, jag gillar att åka skidor, säger Sören Kvist.


Scandinavian Mountains Airport

Flygplatsen byggs på samma plats som Sälens flygplats som öppnade 1971. Idén om en internationell flygplats i fjällområdet började formas redan på 1990-talet. Men inte förrän 2004 tog tankarna fart på riktigt.

Tanken med flygplatsen är att locka fler resenärer till de svenska och norska fjällen. Målgruppen för resenärerna är tre timmars flygradie. Vilka destinationer är inte klara ännu, men förhoppningen är orter som London, norra Tyskland och de nordiska länderna. Målet är att öppna flygplatsen i december 2019.

Scandinavian Mountains Airport är en privatägd flygplats som ägs av 35 svenska och tre norska ägare. Bland ägarna finns skidanläggningar och restauranger i närområdet.

Budgeten ligger på 750 miljoner kronor, varav 500 miljoner har finansierats av ägarna. 250 miljoner kronor är investeringsstöd av svenska staten.

Flygplatsen har en landningsbana med en längd på 2500 meter och är utrustad med markbaserade system för landningsinstrument, så kallade CAT III samt GPS-baserade system.

Flygplatsen är den första i världen som ska byggas med ett fjärrtorn (RTC) redan vid öppnandet. Flygplatsen har inget eget flygledartorn utan trafiken kommer att styras från Sundsvall.


Anna Norling
anna.norling@mittmedia.se

 

Maila artikeln Skriv ut artikeln
Mer Nyheter

LO och januariavtalet: En klassisk krisreaktion i fyra faser

Januariavtalet mellan S, MP, C och L utlöste kraftiga krisreaktioner inom LO. Arbetet går igenom vittnesmålen, från första chocken till nyorienteringen. 1. Chock  inträder direkt och kan vara upp till några dagar. Tillståndet skärmar av och skyddar den drabbade från den skrämmande upplevelsen.

LO:s plan: Att knyta tätare band till S

Trots besvikelse över januariavtalet vänder LO-topparna inte Socialdemokraterna ryggen. I stället för att lossa banden är strategin att för­djupa relationen och knyta partiet närmare sig. Men inför S-kongressen mullrar det i leden.

Heta yrken 2019: Stor konkurrens om elektrikerna

När Arbetsförmedlingen i början av februari presenterade sin årliga rapport Här finns jobben som visar vilka yrken som har goda jobbmöjligheter om fem år listades elektrikeryrket som ett av de allra mest gångbara på den svenska arbetsmarknaden.

Inför avtalsrörelsen: Lärlingar och arbetstid i fokus

I en av salarna i Folkets hus i Solna sitter delar av VK1 och har avtalsmotionsskrivarverkstad. Det är inför avtalsrörelsen 2020 som verksamhetskretsen vill få fram motioner för att förbättra avtalen. Det diskuteras sådant som om det kanske vore ett bra förslag om även projektledarna på byggena var medräknade i ackordet i projekten.

Syrabehållare exploderade – en till sjukhus

En person fick föras till sjukhus efter att en syrabehållare exploderade på en arbetsplats i Timrå kommun, skriver Aftonbladet.  Det var strax efter klockan nio på tisdagsmorgonen som larmet inkom till räddningstjänsten. En person hade fått saltsyra på sig när en syrabehållare exploderade i Söråker i Timrå kommun.

Samarbete för att få fler i jobb

Elektrikerförbundet har tecknat en ny överenskommelse med parterna i byggbranschen, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Samarbetet ska hjälpa långtidsarbetslösa och nyanlända att få jobb i branschen.

Fredrick Ekholm – en elektriker med siktet inställt på OS

På Karolinska sjukhuset i Stockholm arbetar en regerande svensk mästare. En elektriker som har siktet inställt på att en dag stå på startlinjen i OS. Det är ganska ovanligt att man jobbar samtidigt som man är elitidrottare.

Fråga experterna: Bostadsrätt och samboavtal?

Fråga experterna Här har du möjlighet att ställa frågor till våra experter. Det kan handla om sådant som exempelvis avtalsfrågor, juridik eller arbetsmiljö. Redaktionen gör ett urval av frågor som kommer in på elektrikern@lomediehus.se Ange Fråga experterna i ämnesraden.

”Arbetsfreden måste vara värd något”

Hamnkonflikten är över. Det innebar att flera LO-fack inledningsvis uttryckte skepsis angående lagförslaget att förändra strejkrätten. Men efter ett styrelsemöte beslutade LO-facken gemensamt att fortfarande ställa sig bakom förslaget. Själva grunden som jag ser det är att det är parterna på arbetsmarknaden som har förhandlat fram förslaget och är överens om spelreglerna.

Spelreklam kritiseras: S-riksdagsman vill införa ”lex Knuters”

Den socialdemokratiske riksdagsledamoten Anders Österberg från Stockholm har tagit fallet med Karl Knuters, elektrikern som i julas avslutade sitt liv efter stora spelskulder, vidare till regeringen. Civilminister Ardalan Shekarabi hotar nu spelbranschen med en deadline för åtgärder mot den aggressiva marknadsföringen.

Mystiskt kaos på äldreboende: ”Det är något som spökar”

En dag i mitten av januari kopplas en solcellsanläggning in på ett äldreboende i Vadstena. Det skapar rejäl turbulens. Apparater börjar gå av sig själva, syrgasutrustning slutar fungera, det börjar ryka ur ett blöjförråd. Det är fortfarande ett svajigt elnät i huset, det går fortfarande sönder saker.

LO-styrelsen står fortfarande bakom lagförslag om strejkrätten

Under måndagen hade LO styrelsemöte. Ett möte som resulterade i en gemensam hållning angående förslaget om förändrad strejkrätt. LO:s styrelse meddelar nu i en debattartikel i Arbetet att alla förbund är eniga om att läget är oförändrat när det gäller synen på regeringens lagförslag.

Risk för orättvisa utan försäkringsavtal

I somras sade Svenskt Näringsliv upp avtalet med LO och PTK om hur informationen om försäkringar och tjänstepension ska finansieras. Ännu finns ingen lösning. Nu riskerar försäkringsinformationen tas av medlemsavgiften.  Det är en ideologisk fråga från arbetsgivarsidan att försöka skjuta över kostnaden på oss, säger Elektrikerförbundets förhandlingschef, Urban Pettersson.

Sverigedemokrater blir av med fackliga förtroendeuppdrag

Handels förbundsstyrelse stänger av en klubbordförande i Skåne från hennes fackliga uppdrag. Anledningen är att hon har ett politiskt uppdrag för Sverigedemokraterna. Det här rapporterar Handelsnytt. Kvinnan är ordförande för Handels fackklubb i en Ica Maxibutik i Skåne.

Byggnads: ”Lagen om ändrad strejkrätt behövs inte”

Hamnkonflikten är löst. Nu finns ingen anledning att ändra strejkrätten längre, anser flera LO-förbund. Byggnads ser helst att lagförslaget skrotas, och även Fastighets och Pappers vill att det rivs upp. Det lagförslag som parterna tog fram om ändrad strejkrätt kom till som en reaktion på konflikten i Göteborgs hamn.